گروه خبر:حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در دومین روزحضورش در نیو یورک از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در کشور دعوت کرد. او روز گذشته در جمع ایرانیان مقیم آمریکابا بیان اینکه برای حضور در اجرای طرح‌ها باید زودتر از دیگران به میدان بیایند تاکید کرد که دولت نیز از این حضور استقبال می‌کند.


حسن روحانی روز دو م مهر برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم آمریکا شد. او قرار است امروز در سازمان ملل سخنرانی کند اما پیش از آن او طی دو روز گذشته دیدارهایی را با سران کشورها داشته است. دیدار روز گذشته او با ایرانیان مقیم آمریکا نیز یکی از برنامه‌های سفر او به نیویورک بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او در این دیدار بابیان اینکه دوران تحریم گذشته و این حربه دیگر کارساز نیست، گفت: باید برای استفاده بهینه‌تر از فضایی که پس از لغو تحریم‌ها ایجاد می‌شود، برنامه‌ریزی کرد. رئیس‌جمهوری به حضور گسترده هیات‌های اقتصادی و تجاری خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: رفت و آمدهای زیادی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حال تدوین اسناد و متن‌های قراردادهای خود هستند تا به محض اجرایی شدن توافق، همه آن اسناد را برای امضا نهایی کنند.همچنین رئیس‌جمهوری با اشاره به آماده بودن طرح‌های 200 میلیارد دلاری در حوزه انرژی و 70 میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری افزود: کشور در بخش آب، محیط‌زیست و حمل‌ونقل نیز به تحول و سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ما از ایرانیان خارج از کشور می‌خواهیم در این زمینه پیش قدم شوند تا ایرانی آبادتر و پرافتخارتر بسازیم.روحانی همچنین گفت: ما دیروز نفت صادر می‌کردیم و امروز در حال صدور امنیت هستیم و بسیاری از کشورهای منطقه چشم امیدشان به کمک‌های ایران است تا بتوانند بر تروریست‌ها فائق آیند.


گفت‌وگو با بان کی مون درمورد حادثه منا

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه منا و کشته شدن زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: این حوادث تلخ در مسجدالحرام و منا نشان دهنده سوء مدیریت است. دولت عربستان باید میزبان خوبی برای زائران خانه خدا باشد و همچنین از لحاظ حقوقی و سیاسی مسوول این حوادث است و باید پاسخگو باشد.روحانی تاکید کرد: ما مساله را از لحاظ سیاسی و حقوقی و برای احقاق حقوق مردم خود دنبال خواهیم کرد. وزارت خارجه نیز مساله را پیگیری می‌کند وی افزود: در دیدارم با دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این زمینه صحبت کردم و او قول داد پیگیری‌های لازم را برای متعهد کردن دولت عربستان به وظایف انسانی و قانونی در رسیدگی به وضعیت جانباختگان و مصدومان انجام دهد. روحانی روز شنبه هم در گفت وگویی تلفنی با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، آخرین گزارش‌ها و اقدامات درباره نحوه پیگیری و امدادرسانی به مجروحان حادثه منا را بررسی و دستورات لازم را صادر کرد.رئیس‌جمهوری پیش از این دستور داده بود تا هیات دولت طی جلسه ویژه‌ای در روز جمعه ابعاد مختلف این فاجعه تاسف‌بار را بررسی و با تشکیل ستادی پیگیری‌های لازم را انجام دهد.از سوی دیگر رئیس‌جمهوری روز شنبه نیز در گفت‌وگو با بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به حادثه منا در عربستان خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودان، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی‌دهد و ضروری است که دبیر کل سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز تسلیت به مناسبت کشته شدن شمار زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا گفت: رسانه‌های همگانی به‌طور گسترده سفر شما را به سازمان ملل متحد پوشش می‌دهند و این نشان‌دهنده جایگاه شما در ایفای نقش سازنده در منطقه است همچنین روحانی روز شنبه با دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا نیز دیدار کرد و در این دیدار تاکید کرد: اعضای اتحادیه اروپا در دوران تحریم، بیشترین ضرر را متحمل شدند و در دوره جدید باید به گونه‌ای روابط ایران و اتحادیه اروپا را بازسازی کنیم و گسترش دهیم که این گذشته جبران شود. روحانی اظهار کرد: اقدامات اجرایی و آماده کردن مقدمات لغو تحریم‌ها نیازمند تحرکی جدی از سوی همه طرف‌ها و به‌ویژه اتحادیه اروپا است.روحانی افزود: گر چه اکنون کشورهای اروپایی هیات‌های خود را به ایران اعزام کرده‌اند، اما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بلافاصله در پساتوافق، برنامه‌ها را در بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی،آموزشی و فناوری اجرایی کنیم.


توافق ادامه دارد

رئیس‌جمهوری عصر شنبه دیداری هم با نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا داشت.او در این دیدار تاکید کرد: کارآفرینان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی در داخل و خارج از کشور همواره برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در اولویت هستند.روحانی با اشاره به توافق تصریح کرد: این توافق ادامه خواهد داشت و موضوعاتی از قبیل برگشتن مجدد به تحریم اجرایی نخواهد بود. رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: مردم ایران هیچ مشکلی با مردم آمریکا ندارند و به یکدیگر احترام می‌گذارند.


همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری روز گذشته در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با اشاره به نارضایتی ملت ایران از سیاست‌های دولت آمریکا گفت: با این وجود، ملت ما خواستار این هستند که در چارچوب روابطی درست، سازنده و مبتنی بر احترام متقابل، تنش‌ها کاهش یابد. وی افزود: فاصله بین ایران و آمریکا زیاد است و مسائل بسیاری باید جبران شود. مهم این است که نگرش و رفتار عوض شود. ملت ایران نمی‌خواهند در گذشته بمانند؛ اما نمی‌پسندند که گذشته ادامه یابد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا درخصوص سوریه نداریم؛ اما از طریق اتحادیه اروپا و سازمان ملل به شکل غیرمستقیم تبادل‌نظر داریم. وی در بخشی از این گفت‌وگو تاکید کرد: اگر تعهد جدی در اجرای توافقات هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌ها ببینیم، شاید امکان گفت‌وگو در سایر مسائل هم فراهم شود.