گروه خبر: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: خانواده‌ها نسبت به فاجعه حج احساس غیرقابل اغماضی دارند و اصولا ما نیز بحث مفقودان این فاجعه را نمی‌توانیم بپذیریم.


علی شمخانی بعدازظهر دیروز در حاشیه محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت به خبرنگاران تاکید کرد: بحث مفقودان فاجعه منا را اصولا نمی‌پذیریم که کسی مفقود بماند؛ ما حتی شهدای جنگ تحمیلی را کاوش کرده‌ایم و آمار آنها را به حداقل رسانده‌ایم، از سوی دیگر ما مخالف این هستیم که قربانیان ایرانی فاجعه منا در آنجا باقی بمانند. در خبری دیگر حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: قویا به مقامات عربستان پیام دادیم تا یک‌یک‌ مفقودان ما تعیین تکلیف نشوند و به ایران بازنگردند جمهوری اسلامی ایران با جدیت موضوع مفقودان را پیگیری می‌کند و تماس‌های دیپلماتیک برای این منظور جریان دارد. او در ارتباط تلفنی با برنامه «تیتر» شبکه خبر با بیان اینکه برخی از کشورها با مقامات عربستان توافق کرده‌اند که جان‌باختگان آنها در مکه مکرمه دفن شوند، تاکید کرد: اما جمهوری اسلامی ایران تاکنون درخواستی از خانواده‌ها در این باره نداشته است. سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در راس هیاتی صبح دیروز برای پیگیری وضعیت حجاج ایرانی در منا به عربستان وارد مکه شد. در این سفر حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه او را همراهی می‌کند.


آمار جدید قربانیان

در خبری دیگر، سرانجام عربستان سعودی آمار رسمی خود از شمار قربانیان را اعلام کرد که براساس آن شمار جان‌باختگان بسیار بیشتر از آن است که پیش از این سعودی‌ها عنوان می‌کردند. به گزارش انتخاب، حمد‌بن‌محمد الضویلع، وزیر بهداشت عربستان صبح دیروز از دریافت عکس ۴۱۷۳ تن از حاجیانی خبر داد که روز پنج‌شنبه گذشته در فاجعه منا، جان خود را از دست دادند. براساس آخرین اخبار تا لحظه تدوین این گزارش، تعداد جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا به ۲۳۹ نفر رسید. این آماری است که سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است. وی گفت: شمار مفقودان حادثه منا در حال حاضر به ۲۴۱ نفر رسیده است.


در خبری دیگر رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت، از برنامه ایران برای انتقال اجساد قربانیان منا به کشور و مراسم تشییع پیکرهای جان‌باختگان در تهران خبر داد. از سوی دیگر معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی ایران ایر در گفت وگو با «ایلنا» با اعلام اینکه تمام تجهیزات هوایی کشور آماده باش است، وی علت تاخیر در انجام پرواز انتقال اجساد مطهر حجاج به کشور را شرایط عربستان اعلام کرد و ادامه داد:‌ به محض تکمیل هماهنگی‌های تیم اعزامی ایران در عربستان و صدور مجوزهای لازم، پروازهای فوق‌العاده انجام می‌شوند.