گروه خبر: محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما که به فراخوان فراکسیون اکثریت مجلس، صبح دیروز به بهارستان رفت، با وجود انتقادهای بسیار اعضای این فراکسیون، به دفاع از عملکرد سازمان متبوعش پرداخت و این عملکرد را به‌ویژه درباره موضوع برجام «مناسب» توصیف کرد.


او در شرایطی عملکرد صدا و سیما را مناسب می‌خواند که طی چند ماه اخیر و در جریان توافق هسته‌ای و نیز بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس، بارها از سوی مسوولان و حتی برخی مراجع عظام، با انتقاد درباره عملکرد رسانه ملی روبه‌رو شده است. موضوع یکجانبه‌گرایی رسانه ملی در انعکاس برجام تا حدی مورد انتقاد واقع شده که علاوه‌بر مجلسی‌ها، پنج روز پیش نیز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت حرکت صدا و سیما در مسیر اعتدال و میانه‌روی، از یکجانبه‌گرایی این رسانه در قضیه برجام انتقاد کرد.با این همه اما، آنچه رئیس صدا و سیما دیروز و در جمع اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس، از آن به‌عنوان نشانه رویکرد مناسب رسانه ملی در جریان بررسی برجام خواند میزان زمانی است که صدا و سیما در اختیار منتقدان برجام از یکسو و موافقان آن از سوی دیگر قرار داده است؛ بر اساس آنچه خبرگزاری خانه ملت گزارش داده است، سرافراز توضیح داد که در صداوسیما، حدود ۳۸۰۰ دقیقه زمان به تیم مذاکره‌کننده و موافقان برجام و حدود ۲ هزار دقیقه زمان به منتقدان برجام داده شده و این امر نشان‌دهنده رویکرد مناسب رسانه ملی در این امر است. سرافراز درباره نحوه پوشش برجام از صدا و سیما و انتقادهایی که در این خصوص وجود دارد، گفت: زمانی فقط سازمان دیدگاه‌های تیم مذاکره‌کننده را منعکس می‌کرد اما از زمان فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد بی‌اعتمادی به آمریکا و نحوه لغو تحریم‌ها، تمام تلاش خود را در این راستا قرار دادیم و به دنبال آن هستیم که آمریکا در خصوص معتمدانش چگونه عمل خواهد کرد و شاید به همین دلیل به حواشی کمتر پرداختیم. سرافراز البته تاکید کرد که همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا برجام به درستی اجرا شود.


فراکسیون قانع نشد

دفاع سرافراز از عملکرد رسانه ملی اما نتوانست فراکسیون رهروان را قانع کند؛ صفر نعیمی‌رز، سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس دیروز به «ایلنا» گفت که اعضای فراکسیون نسبت به این سخن رئیس صداوسیما مبنی‌بر اینکه در قضیه برجام موافقان ۱۸۰۰ دقیقه بیش از مخالفان مجال سخن گفتن پیدا کردند، ‌قانع نشدند.


انتقاد رئیس فراکسیون اکثریت از رسانه ملی

با وجود دفاع محمد سرافراز از عملکرد رسانه ملی، رئیس فراکسیون اکثریت اما، تصمیمات صدا وسیما درباره برجام را شایسته ندانست. به‌گزارش «ایرنا» کاظم جلالی در این باره گفت: اتفاق نظر نمایندگان بر این بود که تصمیمات در خصوص مسایلی چون اقتصاد مقاومتی و برجام به‌صورت شایسته و بایسته در رسانه ملی انجام نشده و جلسات بین مجلس و صداوسیما باید به‌صورت مرتب برگزار شود تا مشکلات حل شود.کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل نیز با اشاره به حضور سرافراز در جلسه فراکسیون به «ایسنا» گفت که عموم نمایندگان حاضر در این جلسه از برخورد یک‌جانبه با برجام توسط صدا و سیما انتقاد کردند.در همین حال سید‌هادی حسینی، نماینده مردم قائمشهر نیز گفت: به اعتقاد اکثر منتقدان، به‌رغم اینکه مردم علاقه‌مند به اجرای برجام بودند، اما صدا و سیما خوب روی این مساله کار نکرد و نظر مخالفان را بزرگنمایی و مطرح کرده است. او ایراد از برنامه خبری 20:30 را از دیگر مواردی خواند که نمایندگان به اتفاق در این جلسه مورد انتقاد و دارای ایرادات بسیاری دانستند. به گفته او بسیاری از اخباری که در این برنامه پخش می‌شود، اخبار صحیحی نیست و برخی از مسایل را بزرگنمایی می‌کند.


رسانه تعاملی راه‌اندازی می‌شود

گرچه نشست دیروز رهروانی‌ها با سرافراز تنها به‌دلیل انتقاد درباره عملکرد صداوسیما درباره برجام نبوده اما می‌توان گفت، افزایش انتقادها در این باره بیش از دلایل دیگر، رئیس رسانه ملی را به بهارستان کشاند. با این همه محمد سرافراز در توضیحات خود درباره سایر انتقادهای نمایندگان به عملکرد رسانه ملی با اشاره به حضور فعال رسانه‌های بیگانه برای مبارزه با فرهنگ اسلامی گفت: ‌ای‌پی‌تی‌وی (رسانه تعاملی) را تا پایان امسال راه‌اندازی می‌کنیم و مخاطبان با انتخاب خود می‌توانند برنامه موردنظرشان را به راحتی و در ساعت مورد نظر خود نظاره‌گر باشند. به گزارش «ایسنا» سرافراز در ادامه به حضور فعال رسانه‌های دشمن برای خدشه وارد کردن به فرهنگ ایرانی- اسلامی اشاره کرد و گفت: ۳۱ ماهواره از ایران قابل دریافت است که از این ۳۱ ماهواره، هزاران شبکه پخش می‌شود و ۱۱۲ شبکه به زبان فارسی و ۱۷۱ شبکه مختص ایران برنامه‌سازی دارد و آنها روی این شبکه‌ها خیلی سرمایه‌گذاری می‌کنند.او راه‌اندازی رسانه تعاملی (IPTV) را راه‌حلی برای مقابله با این رسانه‌ها عنوان کرد و افزود: فعالیت ما در شبکه‌های مجازی باید افزایش پیدا کند تا مردم بتوانند هر زمان که بخواهند، برنامه مورد علاقه خود را انتخاب و تماشا کنند. سرافراز همچنین از تلاش‌ رسانه ملی برای فعالیت بیشتر در حوزه‌های راهبردی، گفتمان انقلاب و مسایل علمی خبر داد. سرافراز درباره پوشش فرستنده‌های دیجیتال در شهرهای فاقد این فرستنده گفت: تا پایان سال ۹۴ بودجه‌ای برای این منظور در نظر گرفته‌ایم ولی خیلی از مناطق دور افتاده وجود دارد که فاقد فرستنده هستند و باید اول منابع مالی آنها را تامین کنیم.اعضای فراکسیون رهروان ولایت در جلسه دیروز به موضوعاتی از قبیل پخش تک‌بُعدی سند برجام، عدم پوشش صدا و سیما در مناطق محروم و گرایش آنان به شبکه‌های ماهواره‌ای، تشکیل جلسات منظم نمایندگان با صدا و سیما، تمرکز بیشتر روی خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ‌سازی اسلامی، حذف برنامه‌های تکراری و بی‌کیفیت از صدا و سیما و دقت در تبلیغات حوزه سلامت اشاره داشتند.