ایرنا: معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با اعلام اینکه نشست وین3 قرار است طی 10 تا 15 روز آینده برگزار شود، گفت در این نشست جزئیات بیشتری درباره تقویت روند مبارزه با تروریسم و پیگیری راهکار سیاسی در سوریه مورد توجه قرار می‌گیرد.


حسین امیرعبداللهیان بعداز ظهر پنج‌شنبه در حاشیه مراسم ترحیم مرحوم غضنفر رکن‌آبادی این مطلب را بیان کرد. همزمان دبیر کل سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد، دور بعدی مذاکرات بین‌المللی درباره پایان دادن به جنگ در سوریه در نیویورک برگزار خواهد شد. امیرعبداللهیان اضافه کرد: در سفر اخیری که با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به سوریه داشتیم، ملاقاتی را با بشار اسد نیز انجام دادیم و گزارش نشست وین2 را به او ارائه کردیم. معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این سفر نسبت به نشست وین3 و نحوه تعاملی که حکومت سوریه، بازیگران دیگر و مردم سوریه خواهند داشت، تبادل‌نظر کردیم. او در پاسخ به این پرسش که شما گفته بودید نشست‌های حاشیه‌ای درباره وین به نشست وین 3 آسیب می‌رساند، چه کشورهایی قصد برگزاری چنین نشست‌هایی دارند؟ گفت: تلاش‌هایی را عربستان سعودی انجام داده است که گروهی از معارضان سوری را گردهم بیاورد و در ریاض جلساتی را برگزار کند. امیرعبداللهیان ادامه داد: این درخواست عربستان سعودی در نشست وین 2 مطرح شد و طرف سعودی اصرار زیادی بر این کار داشت، اما ما و بعضی از کشورها مخالف این هستیم که چنین اقداماتی انجام شود.


پیگیری حقوقی فاجعه منا

همچنین معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر درباره پیگیری فاجعه منا گفت: پیگیری‌های حقوقی در سه سطح دنبال می‌شود. سطح اول در داخل کشور است و خانواده‌های جانباختگان منا می‌توانند با مراجعه به بخش ذی‌ربطی که توسط سازمان حج و زیارت به زودی اعلام خواهد شد شکایت‌های خود را برای مطالبات حقوقی از دولت عربستان سعودی ارائه دهند.