گروه خبر: روز مجلس همزمان با دهم آذرماه، بهانه‌ای شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، خبرنگاران پارلمانی رسانه‌های داخلی و خارجی را برای حضور در یک نشست خبری فرابخواند؛ نشستی که با وجود سوالات متعدد خبرنگاران، بیش از همه بر محور موضوعات هسته‌ای و انتخاباتی چرخید. از آن میان می‌توان به موضوع پرونده «PMD» یا ابعاد نظامی احتمالی اشاره کرد که این روزها به‌عنوان اصلی‌ترین محور مربوط به توافق هسته‌ای مطرح است.


رئیس مجلس روز سه‌شنبه گذشته، اظهارات یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر سیاه یا سفید نبودن گزارش آژانس درباره موضوع «PMD» را نگران‌کننده ندانست و گفت: نکته‌ای که آمانو مطرح کرده، خیلی چیز عجیبی نیست و در مورد بسیاری از کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند این عبارت را به کار می‌برند به این معنا که اطمینان نداریم و به‌طور قطع نمی‌توانیم بگوییم. او در عین حال با تاکید بر اینکه نظر نهایی را باید شورای حکام اعلام کند ابراز امیدواری کرد که شورای حکام در این باره به وظیفه خود عمل کند تا راه برای بقیه اقدامات باز شود. پیش از این سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود که اگر پرونده «PMD» بسته نشود، ایران اجرای برجام را متوقف خواهد کرد. در همین حال و یک روز پس از این اظهارات علی لاریجانی در نشست خبری درباره پرونده «PMD»، آمانو گزارش خود در این‌باره را در اختیار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد.


برجام؛ کار مهم در دیپلماسی

بر اساس آنچه گفته شد، موضوع هسته‌ای یکی از پرسوال‌ترین محورهایی بود که خبرنگاران از رئیس مجلس پرسیدند. حتی از تاثیرات احتمالی مواضع علی لاریجانی درباره برجام بر انتخابات آتی و رای مردم سوال شد که لاریجانی در این باره گفت: ما از عمل خودمان دفاع می‌کنیم. به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تصمیمی که مجلس برای مساله هسته‌ای گرفت از سر توجه کامل به موضوع بود، گفت: برخی فکر می‌کنند این سندی است که همین‌طوری یک عده‌ای نشستند و بحث کلی کردند و اینجا برای تصویب آورده‌اند در حالی که سه سال کار مستمر صورت گرفت و در شوراهای مختلف از جمله شورای هسته‌ای مورد بررسی قرار گرفت. این مذاکرات هم همیشه تحت‌نظر بود. من فکر می‌کنم کار بسیار مهمی در دیپلماسی جمهوری اسلامی صورت گرفت که هم فناوری هسته‌ای را تثبیت کرد و هم تحریم‌ها را بر می‌دارد. لاریجانی در ادامه با اشاره به آرای مختلف نمایندگان درباره برجام در مجلس گفت: از بین سناریوهای مختلف، این نگاه مورد پذیرش نمایندگان قرار گرفت که ما اجازه دهیم برجام با یک شرایطی که اطمینان‌بخش بوده و مخالف برجام هم نیست صورت بگیرد. نمایندگان مجلس یک تصمیم تاریخی گرفتند که کشور را از این مرحله عبور دهند.


ادعای سبک تحمیل برجام به رهبری

علی لاریجانی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی به‌خاطر تخریب شما و دولت این موضوع را در دستور کار قرار دادند که برجام به‌نوعی به رهبری تحمیل شده است و ایشان خیلی در بطن ماجرا نبودند، گفت: این حرف، حرف بسیار سبک و جسارت‌آمیزی است. رهبر معظم انقلاب شخصیتی است که در مسائل بین‌المللی از یک نگاه بسیار نافذ و دقیق برخوردار است. در همه مسائل هسته‌ای جلسات مختلف برگزار و درباره آن بحث شد که گاهی این جلسات در خدمت مقام معظم رهبری تشکیل می‌شد.


تایید جلسه انتخاباتی با ناطق نوری

سوال دیگر از لاریجانی اما درباره مسائل داخلی بود؛ آنجا که خبرنگاری از رئیس مجلس درباره انتشار خبر دیدار چهارجانبه لاریجانی با علی اکبر ناطق نوری، علی اکبر ولایتی و مرتضی مقتدایی پرسید و لاریجانی پاسخ داد: آنچه در رسانه‌ها منعکس شد خلاف نیست و موضع جلسه‌ای که داشتیم این بود که چطور می‌توانیم در پروسه‌ای که برای انتخابات است، تلاش کنیم افراد کارآمد و با داشتن افق ملی در مجلس حضور داشته باشند. او همچنین گفت: ما با آقای ناطق نوری جلسات داریم، رفیق هستیم و برای کارهای آینده در مسائل سیاسی با هم مشورت می‌کنیم.


تایید ایجاد تشکل رهروان ولایت

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تشکل رهروان ولایت گفت: این موضوع را که رهروان ولایت در حال مذاکره است تا تشکلی داشته باشد، تایید می‌کنم.


رعایت قانون در دولت یازدهم

در بخش دیگر از این نشست خبری از لاریجانی درباره ارزیابی تعامل مجلس نهم و دولت یازدهم سوال شد. او این گونه پاسخ داد که در مجموع روند کار در دولت فعلی را از نظر رعایت قانون بهتر از دولت قبل می‌بینیم. او تاکید کرد: وقتی این دو دولت را مقایسه می‌کنیم دولت فعلی خیلی از این جهت نمره بهتری آورده و موارد کمی داریم که در این دولت خلاف قانون تصویب شده باشد. رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر نظارت مجلس بر دولت نهم و دهم، با بیان اینکه هر جا متوجه کارهای غیرقانونی می‌شدیم جلوی آن را می‌گرفتیم، تاکید کرد: حال که دیوان محاسبات گزارش می‌دهد تازه متوجه می‌شویم که چه تعداد کارهای خلاف قانون رخ داده که برخی از آنها نیز بسیار مهم است. رئیس مجلس با بیان اینکه موارد تخلف قانونی را به قوه قضائیه داده‌ایم و راه دیگری ندارد، افزود: اینکه در دولت قبل به قانون کمتر توجه می‌شد، مسلم است.