گروه بنگاه‌ها: جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور برگزار شد. در این جلسه که به دعوت مدیرعامل فروشگاه رفاه صورت گرفته بود، مدیران عامل فروشگاه‌ شهروند، سپه، هاپیرمی، اتکا و افق کوروش حضور داشتند و به ارائه نظرات خود برای ارائه راهکار عملیاتی مشترک درخصوص پیشنهاد هدفمند کردن یارانه‌های نقدی از طریق شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرداختند.

در این نشست، مدیرعامل فروشگاه رفاه با تاکید بر جایگاه شرکت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد کشور جهت رونق توزیع و تولید، به اهمیت نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ برای خروج از شرایط رکود تورمی اشاره کرد. دکتر گلزاده افزود: قابلیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ارائه تخفیف بر کالاهای مختلف در دنیا نیز مورد توجه است و از این پتانسیل باید استفاده بیشتری صورت گیرد. دکتر گلزاده با اشاره به نامه اخیر به رئیس‌جمهوری ادامه داد: پرداخت ماهانه 3200 میلیارد تومان یارانه نقدی بار سنگینی بر دوش دولت است که در صورت پذیرش طرح پیشنهادی ما نه‌تنها سبد کالایی خانواده‌ها 20درصد بزرگ‌تر می‌شد بلکه خرید کالا به نوعی یارانه تولید نیز برای تولیدکنندگان خواهد بود. در ادامه مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای شهروند با بیان اینکه هدفی که طرح مدنظر قرار داده مناسب است، گفت: باید با تعیین جزئیات عملیاتی آن، طرح را پیگیری کنیم. علوی افزود: یکی از مواردی که باید مشخص شود این است که دولت قرار است به چه شکل نقدینگی طرح را تامین کند.


زیرا در صورت تامین به موقع نقدینگی و خرید نقدی از تولیدکنندگان اعمال تخفیف‌ها برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان‌پذیر خواهد شد. همچنین مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای سپه نیز با بیان اینکه مشارکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ می‌تواند بسیار سودمند باشد، ادامه داد: مهم‌ترین نکته‌ای که باید در پرداخت یارانه نقدی به‌صورت سبدهای کالایی مدنظر قرار داد این است که طرح به‌صورت پایلوت و مرحله‌ای انجام شود تا افرادی که یارانه‌بگیر هستند و در نقاط دورافتاده قرار دارند و امکان دسترسی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای آنها مقدور نیست، در مراحل بعد برنامه‌ریزی شوند. مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای اتکا نیز اهمیت طرح ارائه شده به رئیس‌جمهوری را اقدام فعالانه و مسوولانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به رسمیت شناختن جایگاه ایشان در تصمیم‌گیری‌های کلان صنعت خرده‌فروشی دانست. وی ادامه داد: برای اجرای بهتر باید با در نظر گرفتن تمام جوانب تصمیم سنجیده‌ای گرفت. در صورت اجرای صحیح به‌طور قطع رونق ایجاد خواهد شد. بحیرایی با بیان اینکه سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خرده‌فروشی کشور ۱۵ درصد است، گفت: می‌توان با نقد و بررسی ایرادات طرحی منسجم‌تر ارائه کرد که حتی استفاده داوطلبانه افراد از آن را مدنظر قرار داد.