مهدی رجبعلی با اشاره به برنامه‌های محصول‌محور ایپکو برای سال‌جاری، موتور تزریق مستقیم ایران‌خودرو را نخستین سری این موتور در کشور دانست و با بیان اینکه پیش از این هیچ خودروساز داخلی مالکیت موتور با فناوری تزریق مستقیم سوخت را در کشور نداشته است، عنوان کرد: توسعه این موتور از لحاظ فناوری یک گام مهم در صنعت قوای محرکه کشور است.

وی اظهار کرد: طرح قوای محرکه دورگه نیز در دست توسعه بوده و تاییدیه‌های اولیه ایران‌‌‌خودرو را دریافت کرده است، بر همین اساس در حال حاضر مرحله اولیه طراحی محصول در دست اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت حدود ۴۰ درصدی قوای محرکه هیبرید اظهار کرد: این موتور قابلیت رانندگی بهتری نسبت به محصولات فعلی ایران‌خودرو داشته و می‌تواند استاندارد آلایندگی یورو ۶ را نیز پاس کند. به گفته وی، این محصول روی پلتفرم خودروی تارا در حال توسعه است و بر اساس زمان‌بندی درخواستی ایران‌خودرو، تا انتهای سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ایپکو با اشاره به توسعه محصول XU۷ در قالب موتور XUP خاطرنشان کرد: این محصول با هدف کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و قابلیت رانندگی در دو نسخه بنزینی و گازسوز توسعه ‌یافته و در حال حاضر نسخه بنزینی روی محصول پارس و اخیرا نیز نسخه گازسوز آن در وانت آریسان۲ نصب شده است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در خصوص این موتور ارتقایافته، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی است، گفت: این موتور نسبت به موتور پایه، کاهش مصرف سوخت حدود ۵/ ۱ لیتری داشته و از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است و از منظر قابلیت رانندگی نیز به دلیل بهبود در گشتاور دور پایین، احساس رانندگی بهتری را نسبت به موتور مبنا ارائه می‌دهد. رجبعلی افزود: موتور کوچک این خانواده معادل TU۳ ایران‌خودرو بوده و قوی‌ترین و بزرگ‌ترین موتور این خانواده معادل EF۷ توربو شارژ است. با این خانواده موتور، می‌توانیم معادل تمام موتورهای موجود را از منظر توان و گشتاور پوشش دهیم؛ همچنین این موتور اکثر فناوری‌های روز دنیا را دارا بوده و با کمک این فناوری‌ها مصرف سوخت کاهش یافته و پلتفرم ایران خودرو به سمت اعدادی کمتر از مصرف شش لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش می‌رود.

وی با بیان اینکه ابتدای سال ۱۴۰۴ هر چهار محصول این خانواده موتور وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد، تصریح کرد: برخی مذاکرات و توافقات اولیه برای عرضه این خانواده موتور به سایر خودروسازان کشور نیز صورت گرفته است.