هوگو چاوز سنگ بنای تولید سمند در ونزوئلا را محکم کرد

گروه خودرو - هرچند قرار بود «توروپیال ونزوئلایی» یک‌سال‌ونیم آینده در این کشور به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل تقاضای تسریع مقامات ونزوئلایی، ایران‌خودرو فعالیت خود را زودتر از زمان مقرر شروع خواهد کرد. خودرو سمند که هم‌اینک درکشور ونزوئلا نام «‌توروپیال» به خود گرفته، قرار است در شهر ماراکای در ۱۱۰ کیلومتری کاراکاس تولید شود. مرحله نخست کارخانه تولید سمند در ونزوئلا با ظرفیت ۵هزار دستگاه در سال قرار است آبان ماه امسال به بهره‌برداری برسد. مرحله دوم نیز در اردیبهشت ماه سال آینده و مرحله سوم در شهریور یا مهر سال ۸۶ افتتاح خواهد شد.

در حال حاضر، نیاز بازار خودروی ونزوئلا ۳۰۰هزار دستگاه در سال است که مقامات ونزوئلایی امیدوارند،‌ بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ایران، بتواند هم به عنوان پایگاهی در کشور‌های آمریکای لاتین و هم تامین‌کننده بازار‌های داخلی این کشور عمل کند. به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تاکنون هیچ شرکت خودروسازی حاضر به انتقال فناوری تولید خودرو به ونزوئلا نشده و ایران‌خودرو نخستین شرکتی است که قصد دارد همزمان با مونتاژ سمند، فناوری تولید خودرو را به ونزوئلا منتقل کند. قیمت سمند‌هایی که قرار است در فاز اول به صورت SKD در ونزوئلا تولید شود، بین ۱۲ تا ۱۴هزار دلار خواهد بود و سمند EL که نمونه ارزان‌سازی شده سمند با موتور ۱۶۰۰ است، نیز در حدود ۱۰هزار دلار در این کشور قیمت خواهد داشت. اما سنگ‌بنای پروژه راه‌اندازی سمند در ونزوئلا به دیدار سید محمد خاتمی از این کشور بر می‌گردد. هرچند توجیهاتی از جمله بعد مسافتی‌، هزینه ۳هزار دلاری حمل و نقل قطعات سمند به ونزوئلا و همچنین به قول خبرنگار ایسنا،‌ سنگ‌اندازی خودروسازان آمریکایی، مسوولان ایران‌خودرو را به مطالعه بیشتری در این زمینه واداشت،‌ اما ونزوئلایی‌ها پیش‌دستی و تقاضای تسریع پروژه را از مقامات ایرانی کردند. نتیجه اینکه راه‌اندازی پروژه که حتما با مطالعه و توجیهات اقتصادی ایران‌خودرو همراه خواهد بود، زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد. اما بعد مسافتی ایران و ونزوئلا که هزینه سه‌هزار دلاری حمل‌ونقل قطعات سمند را برای ایران‌خودرو به ارمغان خواهد آورد نکته‌ای است که ذهن هر ایرانی را به خود مشغول می‌کند، آیا ایران‌خودرو با چنین هزینه‌ای که بابت حمل‌ونقل خواهد داد در این زمینه سودی می‌کند یا خیر. هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا روز گذشته در بازدیدی که از گروه صنعتی ایران‌خودرو داشته در پاسخ به این ابهام گفته است: انقلاب ونزوئلا و انقلاب ایران بیش از پیش با یکدیگر نزدیک‌تر و برادر هستند. از سویی دیگر منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه اظهار داشته که برای تولید سمند در ونزوئلا با محاسبات دقیق، مشکل فاصله زیاد را برطرف می‌کنیم، همچنین معاون صدور فناوری و همکاری بین‌المللی ایران‌خودرو نیز استفاده از برخی معافیت‌ها را منجر به کاهش هزینه‌ها خوانده است. در هر صورت شرکت ایران‌خودرو نیز در راستای برنامه جامع استراتژیک خود مبنی بر صادرات ۲۴درصد از محصولات خود تا سال ۲۰۱۰ به دنبال بازارهای بکر برای سرمایه‌گذاری و تولید محصول است.

اما یکشنبه بعدازظهر «هوگو چاوز» رییس‌جمهور ونزوئلا با جمعی از مقام‌های سیاسی و اقتصادی این کشور، وزیر صنایع و معاون کشورمان و مدیرعامل ایران‌خودرو، سفیر ایران در کاراکاس از کارخانه‌ای بازدید کرد که قرار است در سال‌جاری پروژه بزرگی را در این کشور کلید زنند. وی در بازدیدش از کارخانه با کارگران ایران‌خودرو صحبت و گفت‌وگویی کرد و همچنین با آنان عکس‌های یادگاری می‌گرفت که موجب خرسندی کارگران می‌شد. وی ضمن ابراز تعجب از تشکیلات ایران‌خودرو خاطرنشان کرده که ایران خودرو خارج از حد تصور وی بوده و کیفیت مدیریت نیروی انسانی و همین‌طور کارگران جوانی که در حال کار در ایران هستند، برای وی قابل تحسین است. هوگو چاوز، در حالی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما نیازی به خودروهای بزرگ و پرمصرف نداریم، بلکه خودروهایی می‌خواهیم که سریع، کم مصرف و دوگانه‌سوز باشند و سمند چنین خودرویی است. رییس‌جمهوری ونزوئلا، واردات کالا به ونزوئلا و تولید کالای ملی با پایین‌ترین هزینه را از جمله اهداف دولت این کشور خواند. وی همچنین خواستار آن شد که طراحی کارخانه ساخت محصولات ایران‌خودرو در ونزوئلا تنها برای تولید خودرو سواری تجهیز نشود بلکه امکان تولید خودروهای تجاری نظیر اتوبوس نیز در آن پیش‌بینی شود.

منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در این‌ بازدید به تشریح برنامه‌های این شرکت برای توسعه‌ صادرات و همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشور ونزوئلا پرداخت. وی با بیان آنکه شرکت مشترک ایران و ونزوئلا به نام «ون آی اراتو اینداستریال» در شهر ماراکای ونزوئلا در همین خصوص در هفته پیش به ثبت رسیده است، اظهار داشت: مجموع سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح ۵۵میلیون دلار پیش‌بینی شده است که ۵۱درصد آن مربوط به ایران و بقیه مربوط به ونزوئلا است.