بر اساس آخرین بررسی‌های وزارت صنایع خودرو نیسان ماکسیما با کیفیت‌ترین خودرو و پاژن بی‌کیفیت‌ترین خودرو ساخت داخل است. به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین رده‌بندی‌ها انجام شده در خرداد امسال، نیسان ماکسیما، مزدا ۳۲۳ و زانتیا به عنوان با کیفیت‌ترین خودروهای ساخت داخل شناخته شده‌اند.

در آخرین بررسی عملکرد صنایع خودروسازی ایران که از سوی شرکت سهامی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام شده است، نیسان ماکسیما، ‌ مزدا ۳۲۳، زانتیا، پژو ۲۰۶ صندوقدار، پاجرو، پژو ۲۰۶، نیسان رونیز، هیوندایی اونته، ریو، هیوندایی ورنای و فولکس گل در حد خیلی خوب هستند و باکیفیت‌ترین خودروهای ساخت داخل شناخته شده‌اند.

البته با اینکه این خودروها در حد استاندارد خیلی خوب شناخته می‌شوند، اما ایرادات فنی در آنها کم نیست، به طوری که نمره منفی نیسان ماکسیما، ‌ مزدا ۳۲۳، زانتیا،

پژو ۲۰۶ صندوقدار، پاجرو، پژو ۲۰۶،‌ نیسان رونیز، هیوندایی اونته، ریو، هیوندایی ورنای و فولکس گل به‌ترتیب ۸۰، ۹۸، ۹۲، ۱۰۱، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۱۰، ۱۲۰، ۱۲۷ و ۲/۱۳۰ و ۷/۱۳۰ گزارش شده است.

نکته‌ای که در زمینه تولیدات باکیفیت خودروسازان داخلی می‌توان گفت، این است که همه این خودروها تحت نظارت شدید کارخانه‌های مادر مانند نیسان، پژو و مزدا در ایران تولید می‌شوند. البته همه این خودروها به غیر از پژو ۲۰۶ که بیش از ۶۰ درصد داخلی‌سازی شده است، داخلی‌سازی کمی دارند.

در رده خودروهای باکیفیت خوب نیز به‌ترتیب خودروهای موسو، پژو ۴۰۵ تولید خراسان، پژو پارس، سمند، پژو ۴۰۵ قرار دارند، به صورتی که موسو دارای ۱۳۷ و پژو ۴۰۵ دارای ۲۸۰ امتیاز منفی است. موردی که در این آمار جلب نظر می‌کند تفاوت حدود ۵۰ امتیازی کیفیت پژو ۴۰۵ استان خراسان و تولیدات تهران است، مدیران ایران‌خودرو خراسان در این‌باره معتقدند خطوط تولیدی خراسان انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به تهران دارد.

در رده بعدی کیفیت نیز که امتیازات منفی به صورت چشمگیری زیاد شده است، پراید تولید سایپا، پراید تولید پارس خودرو، پراید ۱۴۱، پژو آردی و پراید هاچ بک قرار دارند به گونه‌ای که پراید با امتیاز ۳۳۰ و پژو آردی با کیفیت ۴۵۲ نمره منفی چندان با کیفیت به نظر نمی‌رسند. حال آنکه این خودروها تقریبا ارزان‌ترین خودروهای بازار خودرو ایران هستند.

در سطح خودروهایی که حداقل کیفیت را دارند نیز نام رنو پی‌.کی با ۵۶۷ نمره منفی و پاژن با ۶۰۰ نمره منفی همچنان خودنمایی می‌کند که به نظر کارشناسان خط تولید فرسوده و طراحی غلط این خودرو و بی‌توجهی به کیفیت آن به صورت چشمگیری امتیازات منفی این خودروها را افزایش داده است. در خودروهای وانت نیز وانت نیسان پیکاب با ۱۲۱نمره منفی تنها خودرویی است که در حد استاندارد خیلی خوب قرار دارد.

براساس این گزارش، آمارهای وزارت صنایع و معادن نشان می‌دهد که کیفیت خودروهای ایرانی تا حدودی بهتر شده است. البته هنوز اوضاع کیفیت با نقطه مطلوب خود فاصله دارد، به طوری که اگر به استاندارد کیفی در اروپا با حداکثر۲۰ نمره منفی توجه کنیم، عمق نامطلوب بودن کیفیت خودروها در ایران بیشتر مشخص می‌شود.

اما واقعا دلیل کیفیت پایین در خودروها چیست؟ خطوط تولید، نحوه مدیریت و نیروی انسانی و رضایت کارکنان در تولید خودرو نقش اساسی دارد. در بسیاری از موارد نیز کیفیت ارتباط مستقیم با نیروی متخصص در خطوط تولیدی و به‌خصوص بخش کنترل کیفیت دارد. شاید در بسیاری از موارد افرادی که تکنسین تاسیسات هستند و از قطعات و مکانیزم خودرو هیچ اطلاعی ندارند، در خطوط تولید و در قسمت ارزیابی کیفیت فعالیت می‌کنند.

از طرفی ایراد فنی بسیاری از خودروهای ایرانی در مرکز کنترل کیفیت مشخص می‌شود، اما به دلیل بالا بودن قطعات معیوب، طبق عرف موجود در کشور، برطرف کردن آن به دوران گارانتی محول می‌شود و خودرو تحویل مشتری می‌شود. قطعه‌سازان نیز در تعیین کیفیت خودرو نقش موثری دارند. در حال حاضر تولید به شکل مهندسی معکوس در قطعه سازان ایرانی مرسوم است در این میان برخی قطعه‌سازان ایرانی به دلیل نداشتن نقشه‌ و دانش فنی تولید یک قطعه سعی می‌کنند قطعه را کپی‌سازی و بدون آنکه مواد و یا روش تولید آن را بدانند، تولید کنند. البته تعدادی از قطعه‌سازان ایرانی با بستن قرارداد دانش فنی یا سرمایه‌گذاری مشترک چنین مشکلی ندارند، اما معمولا برای هر قطعه در ایران، قطعه‌سازان فراوانی وجود دارند و حال این شانس مشتری است که قطعه‌ یک قطعه‌ساز خوب بر روی خودرویش نصب شده باشد و یا قطعات یک قطعه ساز کپی کار.