گروه خودرو- هفته گذشته سرهنگ هاشمی، سرپرست پلیس راه کشور، در گفت‌وگو با ایلنا آماری ارائه کرد که نشان می‌داد طی پنج ماه گذشته در ۶۰مورد آتش‌سوزی خودروهای مربوط به یک کمپانی داخلی ۱۲۴تن از هموطنان در آتش ‌سوخته و جان خود را از دست داده‌اند. وی نقص فنی در خودروها را باعث آتش‌سوزی دانسته بود، چراکه تصادف‌های ایجاد شده تصادف‌های خسارتی بوده‌اند اما به‌دلیل آنچه که نقص فنی خودرو نامیده شده، بوده است، بعد از تصادف خودروها آتش گرفته‌اند و منجر به مرگ این تعداد از افراد شده‌اند. البته چندی پیش نیز سرهنگ هاشمی با حضور در سیمای جمهوری اسلامی، از پایین بودن سطح ایمنی خودروهای ساخت داخل گله‌مند بود و خودروسازها را تهدید کرده بود که اگر کیفیت خود را ارتقا ندهند، نام آنها را فاش خواهد کرد.

در ادامه این گلایه‌ها، سرانجام حدود یک ماه پیش سردار رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی کشور، رسما مهلت یک ماهه‌ای به خودروسازها و وزارت صنایع و معادن داد تا کیفیت و سطح ایمنی محصولات خود را ارتقا دهند و گفته بود که اگر تا پایان این مهلت، وزارت صنایع و معادن و خودروسازها این خواسته را به جا نیاورند، نام خاطیان به‌طور رسمی به اطلاع مردم خواهد رسید. از طرفی هم اکثر آتش‌سوزی‌های مربوط به خودروهای سواری مربوط به شرکت ایران‌خودرو و آن هم خودروی پژو۴۰۵ بوده است، که حدود دو ماه پیش این شرکت فراخوان داد تا کلیه این خودروها را مورد بازبینی قرار دهد که ۸۰درصد مورد بازبینی قرار گرفته و ظاهرا ۲۰درصد مالکان پژوهای مشکل‌دار هنوز به ایران‌خودرو مراجعه نکرده‌اند. غلامرضا حاجی‌خانی، مدیر تضمین کیفیت ایران‌خودرو، نیز چندی پیش در جمع خبرنگاران، هرگونه مرگ افراد را در اثر آتش‌سوزی محصولات ایران‌خودرو رد کرده و افزوده است: آتش‌سوزی‌هایی پژو ۴۰۵ تنها خسارت مالی به همراه داشته است و هیچ‌گونه تلفات جانی در پی نداشته است.

اگرچه مسوولان ایران خودرو هرگونه مرگ افراد را در اثر آتش‌سوزی محصولات خود غیرقابل قبول می‌دانند اما ظاهرا مسوولان پلیس راه کشور، این شرکت و برخی دیگر از خودروسازها را عاری از تقصیر نمی‌دانند.

آنها معتقدند تصادفاتی که باید خسارت مالی داشته باشد، به علت نقص فنی خودروهای ساخت داخل پس از تصادف دچار آتش‌سوزی شده و مرگ افراد را باعث می‌شود.از تمام این جریانات می‌توان دریافت که مسوولان پلیس راه کشور خودروسازها را عامل مرگ برخی از افراد در اثر تصادفات می‌دانند، چرا که به گفته‌ هاشمی، رسما به تمام عوامل پلیس راه دستور داده شده که در تصادفاتی که به دلیل نقص فنی خودرو اتفاق می‌افتد شخص مدیرعامل شرکت خودروساز به عنوان عامل بروز تصادف معرفی شود.

اما خودروسازها آتش‌سوزی خودروها پس از تصادف را حادثه‌ای غیرقابل اجتناب عنوان کرده و معتقدند حتی برخی از خودروهای مربوط به خودروسازهای معتبر دنیا نیزپس از تصادف دچار آتش‌سوزی می‌شوند که این پدیده تنها مختص خودروهای ساخت داخل نیست.

اما جای سوال اینجا است که مسوولان پلیس راه کشور براساس کدام استانداردها نقص فنی خودروها را به عنوان عامل مرگ افراد در تصادفات می‌دانند و همچنین خودروسازان چه نوع آتش‌سوزی پس از چه نوع تصادفی را امری طبیعی و غیرقابل اجتناب تلقی می‌کنند؟ و آیا متهم کردن و نپذیرفتن اتهام تنها راه کاهش این گونه تصادفات است؟