خردادماه امسال بود که دولت در بخشنامه‌ای اصلاحات تعرفه‌ای شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی خودروهای وارداتی را به وزارت صمت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد که براساس آن، فهرست سود بازرگانی خودروهای سواری وارداتی اعلام شد. حال نوبت به خودروهای مونتاژی رسیده است و تعرفه جدید واردات قطعات منفصله خودروهای سواری مونتاژی به تفکیک حجم موتور و میزان داخلی‌سازی آنها تعیین و اعلام شده است که بر اساس آن سود بازرگانی برای سواری‌های با حجم موتور کمتر از ١۵٠٠ سی‌سی (و عمق داخلی‌سازی کمتر از ٢٠درصد، ٢٠ تا ۵٠درصد و بالاتر از ۵٠درصد) و همچنین خودروهای با حجم موتور ١۵٠٠ تا ٢٠٠٠ سی‌سی (با میزان داخلی‌سازی‌های  کمتر از ٢٠درصد و ٢٠ تا ۵٠درصد) بین ١٧ تا ٣۵درصد جز در یک مورد، افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آنچه مشخص شده، تنها سود بازرگانی برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ١۵٠٠ سی‌سی اما میزان داخلی‌سازی ۵٠درصد و بیشتر همان یک‌درصد سابق باقی مانده و برای برخی خودروها حتی پنج‌درصد کاهش داشته و از شش‌درصد به یک‌درصد رسیده است. در حال حاضر سود بازرگانی دولت از واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی و با عمق ساخت داخل کمتر از ۲۰درصد، از ۲۸درصد به ۵۱درصد افزایش یافته است. سود بازرگانی دولت از خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰درصد تا پیش از این ۶ و ۱۱ و ۱۶درصد محاسبه می‌شد که اکنون دولت سود بازرگانی این بخش را به ۲۸درصد رسانده است.

همان‌طور که اشاره شد در مورد خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۵۰درصد و بیشتر، سود بازرگانی دولت از یک و شش‌درصد به یک‌درصد تغییر کرده است. در بخش خودروهای سواری با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی با میزان داخلی‌سازی کمتر از ٢٠درصد که سود بازرگانی ۱۶درصد داشته به ۵١ رسیده و مشمول ٣۵درصد افزایش تعرفه شده است. همچنین برای خودروهای این دسته با عمق داخلی‌سازی ۲۰ تا ۵۰درصد هم سود بازرگانی از یک، شش و ۱۱درصد به ۲۸درصد افزایش پیدا کرده است.