دنیای‌اقتصاد- کمیته قیمت‌گذاری خودرو، با افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی موافقت کرد. قیمت‌های جدید در حالی از روز گذشته اعمال شده‌اند، که تصمیم‌سازان وعده داده بودند امسال افزایش قیمتی نخواهند داشت. با این حال، ظاهرا دلایل خودروسازان مبنی بر زیان‌ده بودن تولید و رشد خارج از کنترل هزینه‌ها، کمیته مذکور را برای افزایش قیمت‌ها مجاب کرده است. این البته پایان کار نخواهد بود، زیرا کمیته قیمت‌گذاری قصد دارد در جلسات آتی خود، شرایط تولید و عرضه برخی دیگر از خودروها را بررسی کرده و در صورت لزوم، مجوز افزایش قیمت آنها را نیز صادر کند. از روز گذشته

قیمت‌های جدید خودرو اعمال شد

گروه خودرو- با موافقت کمیته قیمت‌گذاری خودرو و برای چندمین بار طی سال جاری، قیمت برخی خودروهای داخلی بار دیگر افزایش یافت.

آن طور که خبر می‌رسد، کمیته مذکور از میان درخواست‌های ارائه شده توسط خودروسازان در اولین گام با افزایش قیمت پنج خودرو موافقت کرده و قیمت‌های جدید نیز از روز گذشته اعمال شده‌اند. سازمان «حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» نیز با وجود مواضع «ضد گرانی» که دارد، بر این افزایش قیمت‌ها صحه گذاشته و آنها را تایید کرده است. بر این اساس فعلا تندر-۹۰، سوزوکی گرندویتارا، پراید، ریو و تیبا، پنج محصولی هستند که با چراغ سبز کمیته قیمت‌گذاری، مجوز افزایش قیمت گرفته‌اند. در این بین، تندر-۹۰ سه درصد گران شده و ویتارا نیز هشت درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. تیبا، ریو و پراید نیز، دو درصد گران شده‌اند. با این حساب، از روز گذشته حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به قیمت گرندویتارای فول، ۵۰۰ هزار تومان به قیمت تندر-۹۰، حدود ۳۰۰ هزار تومان به قیمت ریو، ۱۸۰ هزار تومان به قیمت پراید و ۲۳۰ هزار تومان نیز به قیمت تیبا افزوده شده است.

همچنین بنابر اخبار رسیده، شرکت پارس خودرو به یکباره سیستم فروش خود را بسته و ظاهرا تا یکشنبه نیز قصد بازگشایی آن را ندارد. به نظر می‌رسد کمیته قیمت‌گذاری خودرو تا یکشنبه هفته آینده نظر نهایی خود را در مورد افزایش قیمت محصولات پارس خودرو اعلام خواهد کرد و از همین رو مسوولان این شرکت دست نگه داشته و قصد دارند ماکسیما و مگان و تندر-۹۰ و نیسان قشقایی و نیسان تینا را با قیمت‌های جدید به فروش برسانند. البته به احتمال فراوان شرکت ایران خودرو نیز دست نگه خواهد داشت و پس از کسب مجوز گرانی برای خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ آی از کمیته قیمت‌گذاری خودرو، این محصولات را پیش فروش می‌کند.

رشد قطره چکانی قیمت

اما افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در شرایطی است که کمیته قیمت‌گذاری در جلسه اوایل هفته خود، درخواست خودروسازان برای گرانی ۱۳ محصول را مورد بررسی قرار داد و موافقت ضمنی نیز در این مورد به عمل آورد و تنها یک روز پس این جلسه، رسما با افزایش قیمت پنج محصول موافقت کرد. با این حساب به نظر می‌رسد کمیته موردنظر قصد دارد با تشکیل جلساتی زود به زود، قیمت خودروهای داخلی را به شکلی «تدریجی»، افزایش دهد، تا از جو روانی گرانی‌ها بکاهد. با این روش، احتمالا در روزهای آینده بقیه ۱۳ خودرویی که با گرانی شان موافقت ضمنی شده، افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. این خودروها عبارتند از: مگان، نیسان قشقایی، نیسان تینا، خانواده پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ آی، ماکسیما، مزدا۲ و مزدا۳، که به احتمال فراوان ظرف همین چند روز آینده رشد قیمت خواهند داشت.

به نظر می‌رسد، مسوولان نمی‌خواهند که افزایش قیمت‌ها پررنگ جلوه کرده و جو روانی جامعه را بیش از پیش بر هم بزنند. به هر حال اوضاع جامعه هم اکنون به شکلی است که به رغم صعود قیمت بسیاری از کالاها، دولت هنوز هم بر تعیین دستوری قیمت‌ها اصرار دارد و طبعا زیرمجموعه‌های دولتی نیز نمی‌خواهند در این شرایط جو حاصل از گرانی‌های اخیر را ملتهب تر کنند. شاید از همین رو است که مهدی غضنفری وزیر «صنعت، معدن و تجارت» نیز روز گذشته باز هم بر تثبیت قیمت‌ها تاکید و گرانی‌های دیروز را نیز عطف به ماسبق دانسته است. وی در واکنش به اظهارات مسوولان سازمان «حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان» مبنی بر موافقت با افزایش دو درصدی قیمت برخی محصولات سایپا، تاکید کرده که‌ این مصوبه مربوط به گذشته بوده و تضادی با مواضع قبلی وی درباره تثبیت قیمت خودرو ندارد.

هرچند اقدام کمیته قیمت‌گذاری در تشکیل تدریجی جلسات و افزایش قطره چکانی قیمت‌ها سبب می‌شود مشتریان مزه گرانی را با تندی کمتری بچشند، اما در اصل ماجرا که همان خلف وعده خودروسازان و افزایش قیمت‌هاست، تغییری حاصل نخواهد شد. اگر نگاهی به آرشیو اظهارات خودروسازان کشور طی سال گذشته و به خصوص پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیندازیم، به این موضوع برمی خوریم که همه آنها صحبت از تثبیت قیمت خودرو در سال ۹۰ کرده‌اند. در این بین حتی برخی خودروسازان همزمان با اجرای قانون یارانه‌ها، از قیمت محصولات خود کاستند تا به قول خودشان در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر کاهش قیمت تمام شده و عدم گرانی گام برداشته باشند.

نکته جالب ماجرا نیز اینجاست که خودروسازان سال گذشته می‌گفتند با رشد بهره‌وری و کنترل هزینه‌ها، قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش داده و کار را به جایی رسانده‌اند که حتی توانایی ارزان کردن تولیدات‌شان را نیز دارند. این در شرایطی است که از ابتدای امسال قیمت خودروهای داخلی در چند نوبت افزایش یافته و در حال حاضر نیز خودروسازان، همگی به یکباره از زیان‌ده بودن محصولات خود صحبت به میان می‌آورند. حال با توجه به درخواست پی در پی خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها، باید از آنها پرسید، «رشد بهره‌وری» که سال گذشته صحبت از آن به میان می‌آوردند، دیگر ادامه ندارد؟

آیا خودروسازان تا سال گذشته بهره‌وری داشتند و امسال که بحث آزادسازی قیمت خودرو به میان آمد، به یکباره ضررده شده‌اند؟ آیا خودروسازان تحت فشار مجبور به تثبیت و کاهش قیمت شده بودند؟ پاسخ این پرسش‌ها هرچه که باشد، آخر ماجرا این است که مشتریان داخلی باید نه‌تنها کیفیت نامطلوب خودروها، بلکه قیمت بالای آنها را نیز بیش از پیش تجربه کنند.