گروه خودرو- محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش روز گذشته در نشستی مطبوعاتی از مدیران ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت درخواست کرد که سهمیه بنزین خودروهای شخصی را کاهش دهند. نعمت‌زاده در این نشست، هرچند به کاهش میزان مصرف بنزین با توجه به طرح سهمیه‌بندی این سوخت مصرفی، اشاره کرده اما تاکید وی بر مازاد سهمیه برخی از خودروها و پیشنهاد اصلاح آن از سوی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت نشان‌دهنده این نکته است که این طرح هنوز نتوانسته شهروندان ایرانی را به طور جدی به تغییر رفتار در استفاده از این محصول سوختی، مجبور کند. معاون وزیر نفت پیشنهاد کاهش سهمیه سوخت از ۱۲۰ لیتر به ۱۰۰لیتر را داده است.

حجم بالای مسافرت‌های صورت‌گرفته از اواخر سال‌جاری که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن را از جمله افتخارات دولت نهم می‌‌خواند از سویی و افزایش ترافیک شهری و عدم استقبال از خودروهای دوگانه‌سوز از سوی دیگر، بیانگر این موضوع است که سهمیه ۱۲۰لیتر اگرچه در ابتدا شوک‌برانگیز بود اما به مرور زمان و با تامین بنزین مصرفی از دیگر مسیرهای غیرقانونی، مالکان خودرو را به روال قبل از سهمیه‌بندی برگردانده است.

اما اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در ایران به طور تقریبی همزمان با افزایش قیمت بنزین در آمریکا بود.

طبق یک نظرسنجی موسسه آمریکایی، پس از افزایش قیمت این محصول سوختی، مردم آمریکا بسیاری از سفرهای تفریحی خود را لغو و یا ترجیح دادند که مسافرت دسته‌جمعی را تجربه کنند یا استفاده از حمل‌ونقل عمومی در این کشور افزایش یافته و یا اینکه مردم ترجیح دادند که خودروهای کم‌مصرف خریداری کنند، که این امر مشکلاتی را برای خودروسازهای آمریکایی به وجود آورده، این در حالی است که سهمیه ۱۲۰لیتر هنوز شهروندان ایرانی را دچار مضیقه نکرده است.