خبرگزاری فارس- دبیر انجمن خودروسازان از پیگیری موضوع اصلاح تعرفه واردات خودرو در شورای سیاست‌گذاری خودرو طی روزهای آینده خبر داد.

احمد نعمت‌بخش با اشاره به تبصره ۲ ماده ۷۲ مقررات مالی دولت گفت: براساس این تبصره، سود بازرگانی واردات خودرو به‌صورت «فول سی‌کی‌دی» نباید کمتر از ۶۰درصد باشد که این قانون تا پایان برنامه چهارم توسعه اعتبار دارد. وی ادامه داد: وزارت صنایع باید لایحه‌ای تهیه‌ کند و خواستار اصلاح این تبصره شود تا سال آینده اگر قرار بود تعرفه واردات «سی‌بی‌یو» کاهش یابد، تعرفه واردات«فول سی‌کی‌دی» نیز کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو براساس میزان ساخت داخل تعریف شده است تصریح کرد: این موضوع خودروسازان را به سمت افزایش درصد ساخت داخل ترغیب می‌کند تا حقوق گمرکی کمتری پرداخت کنند. وی ادامه داد: تولید‌کنندگان خواستار تعیین یک جدول پنج ساله تعرفه برای واردات خودرو و قطعات هستند تا سرمایه‌گذاران بتوانند چشم انداز پنج سال آینده خود را ترسیم کنند.

وی با تاکید بر لزوم کاهش تعرفه واردات خودرو و قطعات طی سال‌های آینده گفت: پیشنهاد ما این است که تعرفه واردات خودرو طی پنج سال ‌آینده به ۴۰ یا ۵۰درصد برسد.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: ما خواستار تعیین تعرفه ۷۵ یا ۸۰درصدی واردات خودرو به‌صورت «سی بی یو» به کشور در سال آینده هستیم به شرطی که تعرفه واردات قطعات نیز کاهش یابد. به گفته وی اختلاف میان تعرفه واردات «سی بی یو» ‌و «سی کی دی» خودرو در گذشته حدود ۱۰۰درصد بود که این امر نوعی حمایت از صنعت داخل محسوب می‌شد ولی هم اکنون با در نظر گرفتن تعرفه ۶۴درصدی واردات قطعات، این اختلاف حدود ۲۶درصد است.

نعمت‌بخش در مورد بحث‌های مطرح شده از سوی وزیر صنایع مبنی بر الزام خودروسازان به تولید خودروهای پایه‌ گاز سوز اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت، ۶۰درصد خودروهای سواری تولید داخل باید دوگانه‌سوز باشد که با توجه به برنامه تولید یک میلیون دستگاه خودرو طی سال جاری در کشور، باید ۶۰۰هزار دستگاه خودرو به‌صورت دو گانه تولید شود. وی ممانعت از تولید خودروهای دوگانه‌سوز با موتور پایه‌ بنزین سوز را نیازمند تولید ۶۰۰هزار دستگاه موتور پایه گازسوز دانست و افزود: امسال در خوشبینانه‌ترین وضعیت ایران خودرو ۱۵۰هزار دستگاه و سایپا نیز۵۰هزار دستگاه خودروی پایه گاز سوز تولید خواهند کرد و به این ترتیب مصوبه دولت در مورد تولید۶۰۰ هزار دستگاه خودروی پایه گاز سوز باید اصلاح شود. وی افزود: اگر در این مصوبه بر تولید۴۰ درصد خودروهای تولید کشور بصورت پایه گاز سوز و۶۰ درصد بقیه بصورت پایه بنزین سوز تاکید می‌شد، نتیجه بهتری داشت.

به گفته نعمت بخش فراهم نبودن امکانات لازم برای دارندگان خودروهای گاز سوزمانع از تمایل مردم به خرید این نوع خودروها شده است.وی در پاسخ به این سوال که آیا تکنولوژی تولید خودروهای پایه گاز سوز در شرکتهای بزرگ خودروسازی نیز مورد قبول است یا خیر؟ گفت: اگر شیوه مناسبی برای گاز سوز کردن خودروها به کار برده شود، قابل قبول خواهد بود. وی افزود: تولید خودروی پایه گاز سوز در چند مرحله امکان پذیر است که در مرحله اول آن شامل دو گانه سوز کردن خودروها در کارگاه های بهینه سازی مصرف سوخت است.

وی ادامه داد: در این روش به دلیل نصب نامناسب کپسول گاز، مرکز ثقل خودرو تغییر می‌کند و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان در درازمدت به همراه دارد. نعمت بخش با بیان اینکه مرحله دوم طرح دو گانه سوز کردن خودروها توسط شرکتهای خودروساز انجام می‌شود افزود: در این طرح خودروها دچار آسیب دیدگی موتور و ترمز نمی‌شوند ولی با مشکل کاهش قدرت خودرو هنگام سوئیچ کردن روی گاز مواجه هستند. وی ادامه داد: در مرحله سوم که تولید موتور پایه گاز سوز مورد نظر است که این امر باعث افت قدرت خودرو نمی‌شود.