گروه خودرو - پس از گذشت ۶ ماه از زمان اجرای طرح فروش اینترنتی سایپا این شرکت اواخر هفته گذشته، به دلیل پیشی گرفتن عرضه از تقاضا این طرح را متوقف کرد.

به گفته یکی از فعالان بازار خودرو توقف فروش اینترنتی شامل تمامی محصولات شرکت سایپا می‌شود و احتمالا این توقف برای زانتیا تا پایان سال‌جاری ادامه خواهد داشت اما فروش اینترنتی دو خودروی پراید و ریو پس از اتمام تعهدات این شرکت و به احتمال زیاد از اواسط آبان ماه آغازخواهد شد.

این فعال بازار خودرو در خصوص دلایل توقف طرح فروش اینترنتی در شرکت سایپا نیز می‌گوید: افزایش تعهدات و تاخیر در اجرای آن یکی از عمده دلایل توقف این طرح بوده از سوی دیگر در حال حاضر شرکت سایپا با کمبود خودروی زانتیا مواجه بوده و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد به همین دلیل برای کنترل عرضه و تقاضا و همچنین اجرای تعهدات معوقه خود طرح فروش اینترنتی را متوقف کرده است.

از سوی دیگر با اجرای طرح فروش اینترنتی صدور پیش فاکتور برای محصولات سایپا که تنها از این طریق امکان‌پذیر است نیز ظاهرا متوقف خواهد شد به طوری که این فعال بازار خودرو نیز این موضوع را تایید کرد.

سال گذشته و با افزایش قیمت زانتیا شرکت سایپا تیراژ تولید این خودرو را افزایش داد و به این طریق توانست قیمت این خودرو را در بازار کنترل کند اما ظاهرا با اجرای طرح فروش اینترنتی و کاهش تیراژ تولید، قیمت آن باز هم افزایش خواهد یافت. طرح فروش اینترنتی به منظور کنترل بازار خودرو، حذف واسطه‌گری و همچنین تحویل به موقع خودرو در شرکت سایپا اردیبهشت ماه سال جاری افتتاح شد.