گروه خودرو- خیلی‌ها با شنیدن نام آن، از شتاب بالایش می‌گویند؛ اگر پشت چراغ قرمز مانده باشد معمولا اولین خودرویی است که از جا کنده شده و به حرکت درمی‌آید. قطعا از تیتری که زده‌ایم متوجه شده‌اید میهمان امروز ستون حق انتخاب، زانتیا است. خودرویی که چند سال پیش دعوت سایپایی‌ها را پذیرفت و به کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص آمد.

این فرانسوی از موتوری ۲هزار سی سی بهره برده و به واسطه آن ۱۳۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ هر چند روی کیلومتر شمار زانتیا عدد ۲۲۰ به عنوان حداکثر سرعت آن حک شده ، اما ظاهرا و به گفته برخی مالکان این خودرو، بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نمی‌توان پشت فرمان آن گاز داد.

آن طور که در کاتالوگ زانتیا آمده، با این فرانسوی می‌توان در عرض ۷/۹ ثانیه به شتاب ۱۰۰ کیلومتر رسید؛ اما سری هم به مصرف سوخت زانتیا بزنیم. این محصول در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، ۹ لیتر بنزین می‌سوزاند که با توجه به این موضوع، نمی‌توان زانتیا را خودرو کم مصرفی نامید.

زانتیا را البته باید خودرویی ایمن دانست؛ چراکه به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضدقفل و کیسه هوا مجهز است. سیستم ترمز ABD نیز که سبب پایداری چرخ‌های خودرو سر پیچ‌ها می‌شود، جزو امکانات ایمنی زانتیا به حساب می‌آید.

و اما قیمت این فرانسوی؛ زانتیا در کل بازار عجیبی داشته و نوسان آن زیاد است، این محصول سال گذشته همین روزها با قیمتی حدود ۳۲میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسید، اما طی یک سال گذشته، کاهشی حدودا ۵میلیون تومانی را تجربه و هم‌اکنون با نرخ ۲۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای زانتیا، ۲۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان است. هر چند سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند وداع با فرانسوی محبوب شان طی سال آینده ،هنوز کاملا قطعی نشده، اما آن طور که از اوضاع تولید زانتیا طی ۲ ماه ابتدایی امسال پیدا است، بعید به نظر می‌رسد این محصول بیش از یک سال دیگر میهمان کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص باشد.