ایسنا-عضو هیات علمی دانشگاه علامه معتقد است: تا زمانی که ارتباط بین مثلث خودروساز، دلال و افراد تاثیرگذار بر روند تعیین قیمت خودرو برقرار است، بازار خودروهای داخلی روی آرامش را نخواهد دید. علی خاکساری اظهار کرد: در فرآیندی که قیمت‌گذاری خودرو تحت تاثیر برخی افراد ذی‌ نفوذ قرار دارد نباید انتظار ثبات قیمت خودروهای داخلی را داشت. وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی کمیته قیمت‌گذاری و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به جای موافقت با افزایش قیمت خودروهای داخلی باید به بررسی نقش دلالان و واسطه‌ها بپردازند، خاطرنشان کرد: سازمان حمایت به عنوان نهاد ناظر بازار باید به‌طور شفاف اعلام کند که چطور خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان سر از بازار آزاد و انبار دلالان در می‌آورد؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه ادامه داد: اگر به جای حل ریشه‌ای این مشکل بخواهیم گرانی‌ها و نوسانات بازار خودرو را به وسیله افراد مرتبط با خودروسازان و صاحبان منافع مدیریت کنیم باید در انتظار آشفتگی بیشتر قیمت‌ها در این بازار باشیم.

خاکساری افزود: ‌خودروسازان چندین سال است که از یک پروسه تکراری برای افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که هر زمان لازم دیدند، با کاهش عرضه موجب افزایش و آشفتگی قیمت‌ها در بازار شده و پس از آن نیز از طریق افراد مرتبط مجوز افزایش قیمت را متناسب با نرخ‌های بازار کسب می‌کنند تا دور بعدی کاهش عرضه و رشد قیمت‌ها فرا برسد. وی گفت: این رفتار خودروسازان با توجیه حفظ صنعت خودرو و اشتغال موجود در آن صورت می‌گیرد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علامه، شکستن انحصار صنعت خودرو موجب حل ریشه‌ای مشکلات این‌چنینی و ثبات قیمت انواع خودرو خواهد شد. این اظهارات در حالی است که قرار است کمیته قیمت‌گذاری خودرو درباره افزایش محدود قیمت محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تصمیم بگیرد. در این میان دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز از فعال شدن دست‌های پنهان در صنعت خودرو و ارتباط بین سیستم فروش برخی خودروسازان و دلالان و واسطه‌های بازار خبر داده بود.

پیش از این برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان صنعت خودرو برخورد با خودروسازان متخلف و جلوگیری از افزایش قیمت خودرو را خواستار شده‌ بودند.