گروه خودرو - پرده‌برداری از خودرو ۲۰۷ پژو فرانسه در شرکت ایران خودرو که شنبه گذشته با حضور مسوولان ارشد صنعتی و نمایندگان مجلس و طی مراسم ویژه‌ای برگزار شد، همراه با حاشیه‌هایی بود که برخی از رسانه‌ها روز گذشته به آن پرداختند. در همین راستا یکی از روزنامه‌ها با توجه به بلاتکلیفی سرنوشت رانا (دومین خودرو ملی ایران خودرو) جشن پرده برداری از پژو ۲۰۷ را که قرار است توسط ایران خودرو مونتاژشود، مغایر با دستور رییس‌جمهور خوانده بود. رییس‌جمهور سال گذشته از خودروسازها خواسته بود که به جهانی شدن بیاندیشند.

اما روز گذشته خبرگزاری ایسنا به نقل از یک عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرده بود که خودرو پژو ۲۰۷ آی تولیدی در ایران با پژو ۲۰۷عرضه شده در بازارهای اروپایی متفاوت بوده و در واقع همان۲۰۶ پلاس است.

اوستا گودرزی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفته است که سطح تکنولوژی پژو ۲۰۷ آی پایین‌تر از پژو ۲۰۷ بوده و این خودرو همان ۲۰۶ پلاس است. وی افزوده که پلت فرم پژو ۲۰۷ آی همان پلت فرم ۲۰۶ بوده و تنها بخشی از بدنه آن تغییر کرده و شبیه ۲۰۷ شده است.

او با بیان اینکه ابعاد و اندازه فاصله محورهای پژو ۲۰۷ آی با پژو ۲۰۶ انطباق داشته، ولی با پژو ۲۰۷ نمی‌خواند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال فاصله دو محور در خودرو پژو ۲۰۷ واقعی ۲۵۹۰ میلی‌متر، اما در پژو ۲۰۶ برابر با ۲۴۴۳ میلی‌متر است و فاصله دو محور اعلام شده برای پژو ۲۰۷ آی نیز ۲۴۴۳ میلی‌متر و منطبق با پلت‌فرم پژو ۲۰۶ است.

این مدرس دانشگاه درباره تاریخچه تولید پژو ۲۰۶ پلاس گفت: شرکت پژو فرانسه در سال ۲۰۰۸ در سایت برزیل ۲۰۶ فیس لیفت را با تغییراتی در بدنه به عنوان پژو ۲۰۷ برزیل تولید و در بازارهای آمریکای جنوبی، مکزیک، اروگوئه و آرژانتین تحت عنوان ۲۰۷ کامپکت عرضه کرد که در آن زمان این کار با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد که این خودرو اصالت و تغییرات لازم برای تغییر نام تجاری از ۲۰۶ به ۲۰۷ را ندارد که به دنبال آن پژو با عقب‌نشینی، همان خودرو را تحت عنوان ۲۰۶ پلاس در فرانسه تولید کرد. وی افزوده است: پس از آن پژو در سال ۲۰۰۹ پژو ۲۰۷ برزیل را در فرانسه تحت عنوان ۲۰۶ پلاس برای بازارهای اروپای شرقی به عنوان رقیب خودروهایی همچون رنو لوگان عرضه کرد.

پژو ۲۰۷آی تولیدی در ایران نیز همان پژو۲۰۶ پلاس است که تنها بخشی از بدنه آن تغییر کرده و سطح تکنولوژی و مکانیک آن بسیار پایین‌تر از پژو ۲۰۷ واقعی است. گودرزی درباره تفاوت‌ پژو ۲۰۷ عرضه شده در بازارهای اروپا با پژو ۲۰۶ می‌گوید: پلت فرم متفاوت، تفاوت در تکنولوژی موتور، به کارگیری فرمان الکتریکی، بهبود سیستم تعلیق و ارتقای سطح ایمنی خودرو از جمله تفاوت‌های این دو مدل خودروست.