چشم خودروسازان به بازار کشورهای در حال توسعه

مونا مشهدی رجبی

در سال گذشته میلادی کشورهای آمریکا، ژاپن، چین و آلمان بزرگترین بازارهای خودرو در دنیا بودند، اما با توجه به رشد فروش خودرو در اغلب کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۰ میلادی این طبقه‌بندی تغییر کرده و بزرگترین بازارهای خودرو دنیا، به ترتیب به چین، آمریکا، ژاپن و برزیل تغییر پیدا کرد، به‌طوری‌که از میان چهار بازار بزرگ دنیا دو بازار به کشورهای در حال توسعه رسید. تحلیل‌گران بازار خودرو بر این باورند کشورهای در حال توسعه بازار آینده خودرو در دنیا هستند و سرمایه‌گذاری در این کشورها کلید رشد و توسعه شرکت‌های خودروسازی در سال‌های پیش رو است.

تحلیل‌گران با اشاره به رشد فروش خودرو در اغلب کشورهای در حال توسعه همزمان با بحران اقتصادی در غرب می‌گویند: بازار کشورهای توسعه یافته اشباع شده، در حالی‌که بازار کشورهای در حال توسعه پتانسیل بسیاری برای رشد دارند و خودروسازان می‌توانند با عرضه تولیدات خود در این بازارها سود بسیار کسب کنند. از سوی دیگر بحران دو سال گذشته در اقتصاد کشور های غربی به اندازه‌ای بزرگ بود که اثرات آن تا سال‌های آینده باقی خواهد ماند. پیش‌بینی می‌شود حداقل تا پنج سال آینده فروش خودرو در بازار آمریکا به سطح فروش پیش از بحران نرسد و در کشورهای اروپایی این روند بیش از هفت سال به طول انجامد.

این در حالی‌است که فروش در کشورهای در حال توسعه با رشدی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در سه ماه اول سال جاری روبه‌رو خواهد بود. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد فروش ماهانه خودرو در بازار چین در سه ماه اول سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۵/۱میلیون دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است. در صورتی‌که این روند ادامه یابد تا انتهای سال جاری میلادی شمار خودروهای فروخته شده در بازار چین به مرز ۱۷ میلیون دستگاه می‌رسد و به این طریق این کشور به بزرگترین بازار خودرو دنیا تبدیل خواهد شد.

این در حالی‌ است که در سال ۲۰۰۹ میلادی فروش خودرو در این کشور برابر با یک میلیون دستگاه در هر ماه بوده است.

از سوی دیگر اتحادیه صنعت خودرو کشور هند نیز در بیانیه‌ای که در ماه آوریل ارائه داد اعلام کرد، در سال گذشته میلای فروش خودرو در این کشور ۲۰ درصد رشد داشته است. این اتحادیه پیش‌بینی می‌کند در سال جاری نرخ رشد فروش خودرو در این کشور بین

۱۵ تا ۲۳ درصد باشد. اما مساله‌ای که در روزهای اخیر بسیار مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است، رشد فروش خودرو در برزیل و تصویب قوانین تازه برای تقویت بازار در این کشور در حال توسعه آمریکایی است.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۴ میلیون دستگاه خودرو در برزیل فروخته شود و در سال ۲۰۱۱ میلادی شمار خودروهای فروخته شده در این کشور به مرز ۶ میلیون دستگاه برسد. در صورت تحقق این پیش بینی برزیل به چهارمین بازار بزرگ خودرو دنیا تبدیل خواهد شد و فروش خودرو در این کشور از آلمان پیشی می‌گیرد.

الن هیو یکی از تحلیل گران بازار خودرو بر این باور است سیاست‌های اجرا شده در کشورهای در حال توسعه عامل اصلی رشد فروش خودرو در این کشورها بوده است. وی می‌گوید: در سال گذشته دولت چین به منظور تقویت نرخ فروش خودرو اقدام به پرداخت سهمی از مبلغ خودرو به خودروسازان کرد. در این شرایط خریداران خودرو می‌توانستند با پرداخت مبلغ کمتری خودرو مورد نظر خود را خریداری کنند. ارائه وام‌های کم بهره بانکی به خریداران خودرو در سال ۲۰۰۹ میلادی در چین رواج پیدا کرد و همین مساله سبب شد تا به‌رغم بحران اقتصادی غرب فروش خودرو در بازار این کشور با رشد همراه باشد.

شرکت جنرال موتورز که خروج از بحران و کاهش نرخ زیان‌دهی خود را مدیون فروش در بازار چین است، پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۱۵ میلادی سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رساند. شرکت فولکس واگن آلمان نیز در گزارش جداگانه‌ای شمار خودروهای فروخته شده در بازار چین تا سال ۲۰۱۵ میلادی را برابر با ۶/۲ میلیون دستگاه در سال برآورد کرد و خودروسازان لوکس دیگر همچون فورد موتور و BMW نیز انتظار رشد درآمد و فروش و سودآوری در بازار این کشور در حال توسعه آسیا را دارند.

همین موضوع سبب شد تا نرخ ورود خودرو به بازار چین بیشتر از ظرفیت این کشور باشد و مقامات دست‌اندرکار در این صنعت بارها به فعالان در این عرصه هشدار بدهند. البته اتحادیه صنعت خودرو چین در گزارش اخیر خود نوشت: دلیل رشد ۵۰ درصدی فروش در ماه‌های اول سال جاری میلادی کم بودن تعداد خودرو در کشور است، ولی با گذشت یک سال و اشباع شدن بخش بزرگی از بازار چین دیگر شاهد رشد ۵۰ درصدی و حتی ۲۰ درصدی فروش خودرو در هر سال نخواهیم بود.

افزون بر این در کشور برزیل نیز قانون تازه‌ای تصویب شده مبنی بر اینکه خریداران خورو می‌توانند تمامی قیمت خودرو را از بانک وام دریافت کنند و این وام با نرخ بهره کمتر از نرخ بهره بانکی در این کشور پرداخت خواهد شد.

رییس مرکز مطالعات بازار خودرو در کشور برزیل بر این باور است اجرای این طرح باعث افزایش ۴۰ درصدی فروش خودرو در برزیل خواهد شد. وی با اشاره به این مطلب که جمعیت کشور برزیل ۲۰۶ میلیون نفر است، در حالی‌که جمعیت کشور آلمان تنها ۸۲ میلیون گفت: برزیل پتانسیل زیادی برای رشد دارد و خودروسازان نیز این مساله را دریافته‌اند.

بنابراین بازار خودروی دنیا گام به گام به سمت وابستگی به کشورهای در حال توسعه حرکت می‌کند و با توجه به پتانسیل بالای این بازارها ضرورت ایجاد خودروهای سبز و عرضه آنها به بازار کشورهای در حال توسعه همزمان با کشورهای توسعه یافته ضرورت بیشتری

پیدا می‌کند.