مونا مشهدی رجبی

بعد از نشت نفت در خلیج مکزیک و افزایش شدت آلودگی هوا در اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی، تلاش برای ایجاد سوخت‌هایی سبز که جایگزین نفت و بنزین شوند، افزایش یافت. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیر خود به ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کرده و می‌گوید: صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که به دلیل استفاده از بنزین تاثیر زیادی در تقاضای نفت کشور و میزان آلودگی محیط‌زیست دارد. همچنین اتحادیه صنعت خودروسازی آمریکا در گزارشی که برای معرفی خودروهای سبز برتر دنیا تهیه کرده بود، از تمامی مقامات اقتصادی خواست تا سرمایه‌گذاری در تغییر تکنولوژی تولید خودرو را افزایش دهند. اتحادیه صنعت خودروی آمریکا در سال جاری میلادی ۱۰ خودروی سبز برتر دنیا را معرفی کرد و به تمامی مردم پیشنهاد کرد تا خودروهای بنزینی و قدیمی خود را با این خودروها تعویض کنند. طبق گزارش منتشر شده توسط این اتحادیه، خودروی پیروس تولید شرکت تویوتا برترین خودروی سبز در دنیا است.

این خودرو در زمره معدود تولیدات تویوتا است که در سال گذشته با مشکلات فنی مواجه نشد و به کارخانه فراخوانده نشد.در این گزارش آمده است: دومین خودروی سبز برتر دنیا خودروی اینسایت تولیدی شرکت هوندا‌موتورز کشور ژاپن است.این خودرو برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر تنها ۷/۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. شرکت هوندا‌موتورز در سال گذشته کمترین شمار فراخوان‌ها را برگزار کرد و توانست شاهد افزایش فروش و درآمد خود باشد.

اما سومین خودروی سبز برتر دنیا خودروی فیوژن تولیدی شرکت فورد‌موتورز آمریکا است.

این خودرو برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند و یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیبریدی در بازار آمریکا محسوب می‌شود.چهارمین خودروی سبز برتر دنیا نیز خودروی گلف تی‌دی‌ای است که توسط شرکت فولکس واگن کشور آلمان تولید شده است.

این خودرو برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر ۹/۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. از دیگر خودروهای معرفی شده در این فهرست می‌توان به خودروی مینی‌کوپر اشاره کرد که برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر ۳/۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

خودروی اسکیپ، تولید شرکت فورد نیز ششمین خودروی این فهرست است که برای هر صد کیلومتر ۳/۷ لیتر بنزین استفاده می‌کند و خودروی فیت تولیدی شرکت هوندا که برای هر صد کیلومتر ۵/۷ لیتر بنزین استفاده می‌کند.

هشتمین خودروی سبز برتر دنیا تولید شرکت بی‌ام‌و آلمان است.خودروی بی‌ام‌و ۳۳۵ دی که برای طی هر صد کیلومتر ۷/۸ لیتر بنزین استفاده می‌کند هشتمین خودروی برتر دنیا است و خودروی‌ هایلندر تولیدی تویوتا و خودروی سیلورادو تولید شورولت در جایگاه نهم و دهم این فهرست قرار گرفته ‌اند.

هان سولن، یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو می‌گوید: طی بیش از یک سالی که از روی کار آمدن باراک اوباما در آمریکا می‌گذرد، سرمایه‌گذاری در ساخت تکنولوژی‌های کم‌آلاینده در این کشور و به دنبال آن در سراسر جهان افزایش یافته، زمینه‌ساز عرضه سوخت‌های گیاهی و تکنولوژی سبز به دنیا شده است، اما مهم‌ترین تحولی که این سرمایه‌گذاری‌ها به وجود آورده، در صنعت خودروسازی است. طی یکی دو سال گذشته اغلب شرکت‌های خودروسازی در ساخت خودروهای هیبریدی و حتی الکتریکی سرمایه‌گذاری کردند و برخی توانستند نمونه‌هایی از خودروهای الکتریکی خود را برای آزمایش به خیابان‌ها بفرستد.

در تمامی نمایشگاه‌های خودرو نیز حضور این خودروهای سبز بسیار چشمگیر بوده و در نمایشگاه پکن هم خودروهای سبز خوش درخشیدند. پیش‌بینی می‌شود خودروهای الکتریکی از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی وارد بازار مصرف دنیا شوند؛ ولی عرضه انبوه آنها به بازار از سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز می‌شود.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون بزرگترین مشکل، ضعف زیرساخت‌های صنعتی برای ارائه خودروهای الکتریکی به بازار است. عدم وجود پمپ‌های شارژ الکتریکی خودروها در جاده‌های بین شهری و حتی داخل شهری مهم‌ترین مشکلی است که در مسیر الکتریکی شدن بازار خودرو وجود دارد.

البته دولت آمریکا توافق کرده است که از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی و بعد از عرضه خودروهای الکتریکی، یارانه‌ای به مبلغ ۷۵۰۰ دلار پرداخت کند، ولی این طرح زمانی نتیجه مثبت خواهد داشت که در تمام جهان اجرا شود.