گروه خودرو- انجمن جهانی خودروسازان در شرایطی تازه‌ترین رده‌بندی شرکت‌های خودروساز دنیا را اعلام کرد که هیچ نامی از دو خودروساز بزرگ ایران در آن دیده نمی‌شود. در این جدول رده‌بندی که بر اساس میزان تولید خودروسازان تنظیم و در آن به آمار سال ۲۰۰۹ میلادی استناد شده است، تویوتاموتورز ژاپن با تولیدی برابر هفت میلیون و ۲۳۵ هزار دستگاهی، بزرگ‌ترین خودروساز جهان لقب گرفته و جنرال‌موتورز آمریکا و فولکس واگن آلمان نیز به ترتیب با آمار تولید شش میلیون و ۴۵۹ هزار دستگاه و شش میلیون و ۶۷ هزار دستگاه، دومین و سومین خودروسازان بزرگ دنیا شده‌اند.

اگرچه ایران‌خودرو و سایپا با توجه به تولید به ترتیب، ۶۹۲ هزار دستگاهی و ۶۶۲ هزار دستگاهی خود، باید در رده‌های هجدهم و بیست و یکم جدول رده‌بندی سال ۲۰۰۹ میلادی جای می‌گرفته‌اند؛ اما در این رده‌بندی، نامی از آنها دیده نمی‌شود.

انجمن جهانی خودروسازان همچنین در آماری اشتباه، اعلام کرده بود که تولید خودرو در ایران طی سال ۲۰۰۹ و در مقایسه با سال ۲۰۰۸، کاهش یافته که البته این آمار، هم‌اکنون اصلاح شده است.

مشخص نیست چرا انجمن جهانی خودروسازان، به‌رغم آنکه تیراژ سالانه خودروسازان کشور، به حدود یک و نیم میلیون دستگاه رسیده، نامی از ایران خودرو و سایپا در رده‌بندی خود نبرده است؟

این موضوع در شرایطی است که شرکت‌های بی‌نام و نشان و کم‌تیراژ زیادی در آمار موردنظر به چشم می‌آیند!