خبر خودرو - عضو کمیسیون مشترک خودرو در خصوص بررسی توقف ثبت سفارش واردات خودرو در مجلس گفت: توقف ثبت سفارش واردات خودرو منع قانونی نداشته و باید دلایلی که موجب شده چنین تصمیمی گرفته شود را بررسی کنیم؛ اما تاکنون صحبتی در خصوص آن در مجلس نشده است. عباسعلی نورا در ادامه افزود: این حرکت به ضرر مصرف‌کننده است و نباید مصرف‌کننده را فدای تولید‌کننده کنیم ضمن اینکه ایجاد بازار انحصاری دور از شان سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی است، زیرا این سیاست‌ها مبتنی بر رقابت‌پذیری و رفع انحصار است و چنانچه ثبت سفارش واردات خودرو به طور کلی صورت نگیرد، این حرکت ایجاد انحصار می‌کند که این امر مغایر با اهداف چشم‌انداز و سیاست‌های اجرایی قانون اساسی است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: باید راهکارهایی را برای به وجود آمدن رقابت ایجاد کنیم زیرا اگر رقابت وجود نداشته باشد دیگر انگیزه‌ای از سوی تولید‌کنندگان برای اجرای قانون ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی و رعایت استانداردهای ۵۱ گانه که اخیرا در مجلس به تصویب رسیده یا ساماندهی بحث واردات خودرو وجود نخواهد داشت و تولیدات نیز در یک بازار انحصاری به راحتی به فروش می‌رسند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص احتمال بررسی توقف ثبت سفارش در مجلس گفت: به دلیل تعطیلات مجلس در این خصوص صحبت و مشورتی میان همکاران در کمیسیون‌های مختلف صورت نگرفته است و یک نماینده نیز به تنهایی نمی‌تواند در مورد بررسی آن صحبت کند؛ ولی قطعا به روال معمول کمیسیون‌های مرتبط اعم از صنایع، اقتصادی و برنامه و بودجه توضیحات را در این راستا از دولت خواسته و خواهند شنید.

نورا با اشاره به کسری بودجه با توجه به توقف ثبت سفارش واردات خودرو گفت: مهم‌ترین نکته در خصوص توقف واردات خودرو این است که دولت چند هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واردات خودرو را چگونه تامین می‌کند؟ توجه به این نکته از سوی دولت که پیش‌بینی درآمد از این محل که منجر به کسری بودجه خواهد شد چگونه جبران می‌شود، ضروری است.