پیام ایران‌خودرو- فورد که در جهان برند خودروی لوکس ندارد حفظ اعتبار خودروسازی چون جگوار برایش بسیار بااهمیت است. به نظر می‌رسد با توجه به بحران سوخت در جهان قیمتی حدود ۸/۴میلیارد دلار برای فروش جگوار، لندروور، ولوو و استون مارتین پیشنهاد شود.

پرسشی در این مورد باقی نمانده است گروه خودروسازی فورد می‌خواهد دو کارخانه زیرمجموعه خود را به نام‌های جگوار و لندروور بفروشد و پولش را در جایی دیگر (احتمالا برای ایجاد یک بانک) سرمایه‌گذاری کند. مساله این جا است که در گام نخست فورد می‌خواهد پلاک اسم خود را تا چند سال دیگر بفروشد. در حال حاضر اما مشکل، فروش این دو مجموعه نیست بلکه چالش، پیدا کردن یک مشتری معتبر است. مساله همیشه این بوده که مشتری این دو کارخانه کیست.

در طول سال‌های اخیر چین به عنوان یک مشتری اصلی خود را در عرصه جهانی مطرح کرد. یک مشتری با جیب پر از پول. در همین کشور است که خودروهای قدیمی انگلیسی MG ساخته می‌شوند البته پس از آنکه امتیاز یا همان پلاک اسم به چینی‌ها واگذار شد.

چینی‌ها در پی آن هستند با خرید چند کمپانی دیگر، محصولات بیشتری را روانه بازار کنند. به عنوان نمونه اقدام چین برای امضای یک تفاهمنامه در راستای همکاری با کرایسلر از همین دست است. سران دو کارخانه فیات و فورد به این نتیجه رسیدند که فروش کارخانه‌ها به چین نمی‌تواند مثمرثمر باشد و احتمالا موفقیتی را در پی نخواهد داشت.

مشکل بعدی پیدا شدن سروکله یک خریدار از خاورمیانه است. در این منطقه قیمت نفت برای هر بشکه ۶۵دلار است.

این نقطه از جهان ثروت هنگفتی دارد. البته یک تعریف دیگر هم در مورد این منطقه وجود دارد: «جایی که اعراب به خودرو علاقه زیادی دارند». سرمایه کلان این منطقه به ابوجابی اجازه داد پیشنهاد خرید استون مارتین را از کمپانی فورد مطرح کند. این اماراتی متمول پیش از این در صدد خریداری کمپانی فراری بود. فورد اما این موضوع را می‌داند که در صورت فروش کارخانه‌هایش به اعراب و چینی‌ها دیگر نمی‌تواند در بازار جهانی خودروهای لوکس با سایر رقبا رقابت کند. جگوار و لندروور به بزرگی کمپانی کرایسلر نیستند، بنابراین سرمایه‌گذاران آنها نمی‌خواهند ریسک کنند. فورد که در جهان برند خودروی لوکس ندارد حفظ اعتبار خودروسازی چون جگوار برایش بسیار بااهمیت است. البته این کارخانه خودرو لینکلن را دارد اما نمی‌تواند مدعی باشد که این محصول صد در صد آمریکایی است.

جگوار در مقابل این توانایی‌ها را دارد که به یکی از خودروهای لکسوس یا مرسدس، تبدیل شود. در این میان عده‌ای با لندروور موافق هستند. فورد یک خودروی اسپرت هم در جهان ندارد و مسوولان این کارخانه از سال ۲۰۰۰ حساب ویژه‌ای روی لندروور باز کردند. مساله این است که فورد در کوتاه‌‌مدت نمی‌تواند روی سود لندروور حساب کند.

فعلا اما فورد می‌تواند روی پول پیشنهادی برای فروش جگوار کمی فکر کند. رقمی در حدود ۸۴۸میلیون دلار. جگوار در سال ۱۹۹۰ با پیشنهاد بسیار بهتری مواجه شده بود. در آن سال گفته شد پیشنهادی معادل ۵/۲میلیارد دلار برای خرید این کارخانه مطرح شده اما احتمالا به دلایلی که پیش‌تر به آنها اشاره شد مسوولان از فروش جگوار سر باز زدند. فورد باید به سود و زیان خود هم فکر کند چرا که فقط برای خرید لندروور از بی‌ام‌و، رقم سه‌میلیارد دلار پرداخت کرد و به نظر می‌رسد، قیمت امروز آن شش‌میلیارد دلار باشد. از سویی به جهان می‌رسد با توجه به بحران سوخت در جهان قیمتی حدود ۸/۴میلیارد دلار برای فروش جگوار، لندروور، ولوو و استون‌مارتین پیشنهاد شود.