گروه جهان: تحولات سوریه به تدریج وارد فاز جدیدی شده است. سیاستمداران رقیب سوری و جنگ‌سالاران دعوت‌نامه‌ای مشابه دریافت کردند. این دعوت‌نامه از سوی استفان دو میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه بود که می‌کوشد طرف‌های جنگ را رو به روی هم بر سر یک میز بنشاند تا پایان ۵ سال جنگ از دل این دیدارها رقم بخورد. نیویورک‌تایمز از نشست ژنو در روز جمعه با عنوان «رقص دیپلماتیک» یاد می‌کند. این گزارش می‌افزاید: با این حال، هنوز روشن نیست که چه کسانی خواهند آمد.

هنوز روشن نیست آیا طرف‌ها آماده مصالحه و بده و بستان بر سر پایان جنگ هستند یا خیر. اما به نظر می‌رسد یک چیز روشن باشد: دعوت نکردن از کردهای سوریه. رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه اعلام کرد که هیچ دعوتی برای حضور در مذاکرات صلح سوریه دریافت نکرده است. وزیر خارجه فرانسه نیز بر این اظهارات صحه گذاشت و گفت: «دی میستورا به من ابلاغ کرده است که از حزب مذکور برای حضور در نشست ژنو دعوت نکرده است.» نیویورک‌تایمز می‌نویسد این دور از گفت‌وگوها بسیار سخت و پیچیده است. تلاش دو میستورا برای نشاندن هر یک از طرف‌ها در یک اتاق جداگانه و رفت و آمد دیپلمات‌ها میان آنها و انتقال نظرات طرفین به هم نشان از دشواری فضای مذاکرات دارد. این گزارش می‌افزاید نزاع اصلی میان روسیه از یکسو و ترکیه و عربستان از سوی دیگر است چرا که جبهه آنکارا- ریاض از بلوکی حمایت می‌کنند که روس‌ها آنها را تروریست و مخالف اسد می‌خوانند. در مقابل، مسکو به دنبال آوردن کردهای سوری به میز مذاکرات است که ترک‌ها آنها را تروریست می‌خوانند. برخی گزارش‌ها حاکی است طرف‌های منطقه‌ای به میستورا گفته‌اند نظر او به نظرات روسیه نزدیک‌تر است. پاسخ میستورا این بود که روس‌ها فعال‌تر از سایرین در تحولات سوریه عمل می‌کنند. به نوشته نیویورک‌تایمز، وزیر خارجه ترکیه به تازگی اعلام کرده که در صورت حضور کردها در ژنو در مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که استفان دی میستورا، به او تاکید کرده است که هیات وابسته به لیست ریاض باید رهبری مذاکرات از جانب مخالفان را به عهده بگیرد. وی تصریح کرد: «دی میستورا دعوت‌نامه‌ها را ارسال کرده و مساله مشارکت کردهای سوریه بسیار چالش برانگیز بود از این رو دی میستورا به من گفت که از این حزب دعوت نکرده چرا که احتمال حضور نیافتن ترکیه و عربستان زیاد بود.» صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه گفت: «ما صادقانه به دنبال حضور و پیوستن به این مذاکرات هستیم و فکر می‌کنیم که اگر به این مذاکرات دعوت نشویم همان اتفاقی که در مذاکرات ژنو ۲ افتاد در مذاکرات جدید نیز رخ می‌دهد.» این مقام مسوول در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ما نماینده جمعیت کثیری در سوریه هستیم و با حذف ما از مذاکرات راه‌حل سیاسی مناسبی به دست نمی‌آید.» پیش‌تر روسیه نیز بر ضرورت حضور کردها در مذاکرات ژنو تاکید کرده بود. برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که روسیه برای تحت فشار گذاشتن جبهه تروریست‌ها به رهبری آنکارا- ریاض قصد دارد کردها را به‌عنوان گروهی مستقل وارد مذاکرات کند. کردهای سوریه به‌عنوان متحد آمریکا در جبهه جنگ با داعش وارد میدان شدند. ترکیه معتقد است حضور کردها به معنای مشروعیت دادن به آنها و گامی در راستای خودمختاری آنها است.