ایگن رابینسون

تحلیلگر مسائل آمریکا

نامزد حزب دموکرات که برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بسیار خام عمل می‌کند، یا سناتور غیرچهره‌ای که تنها دو تن از هم‌حزبی‌هایش از وی حمایت می‌کردند، یا فرمانداری که بیش از حد برای تندروهای حزب خود ملایم به نظر می‌رسد، یا شخص دیگری که در نهایت در کنوانسیون انتخاب می‌شود. برای هیلاری کلینتون یا برنی سندرز چه خطاهایی ممکن است پیش بیاید؟

بی‌شمار. شروع با این واقعیت است که مسابقه هیلاری کلینتون با سندرز فرسایشی و زننده شده است. زمانی که وی از سوی برنی سندرز متهم شد فاقد صلاحیت برای ریاست‌جمهوری است و این موضوع هر روز در حال تکرار شدن از سوی سندرز است. این موضوعی مضحک و خنده‌دار برای گفتن است. تنها چیزی که ادعا در مورد آن سخت است، گفتن این جمله است که هیلاری کلینتون در رزومه کاری خود توانایی‌های لازم را بروز نداده است. زمانی که این جمله چالشی درخصوص هیلاری کلینتون گفته شد، سندرز در دفاع از خود گفت: مشت اول را او زد. او نخستین کسی بود که مدعی شد من توانایی اداره آمریکا را ندارم و فاقد توانایی برای ریاست‌جمهوری هستم. مشکل این است که هیلاری کلینتون تاکنون چنین چیزی نگفته است. در برنامه‌ «مورنینگ جو» که با اجرای «جو اسکرابورو» پخش می‌شود، هیلاری کلینتون سعی کرد از پاسخ به این سوال طفره برود و هرگز نگفت که سندرز فاقد توانایی برای ریاست‌جمهوری است.

کلینتون البته در آن برنامه به شکل استاندارد انتقادهای خود را مطرح کرد و گفت که طرح‌های مد نظر سندرز دور از دسترس است. کلینتون در اینجا توجه مجری برنامه را به جلسه اخیر سندرز با هیات سردبیری نیویورک دیلی جلب کرد و گفت: سندرز در پاسخ به اینکه چگونه می‌خواهد مانع حکمرانی بانک‌های بزرگ شود و طرح وی برای این امر چیست، کمتر به طرح خاصی اشاره و به همان کلی‌گویی‌ها بسنده کرد. کلینتون تاکید کرد که برنامه سندرز برای کمپین انتخاباتی وی بر همین اساس استوار است، اما به نظر می‌رسد وی هیچ طرحی برای اجرا ندارد و نمی‌تواند آن گفته‌ها را به مرحله عمل برساند، البته سندرز در گفت‌وگو با نیویورک دیلی آنقدر هم که هیلاری می‌گوید بد نبود. سوالاتی که از سندرز مطرح می‌شد گیج‌کننده بود و ارتباط چندانی با گفته‌های وی نداشت.

پنج‌شنبه، سندرز دوباره احساساتش به جوش آمده بود. او که در فیلادلفیا حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اگر وزیر امور خارجه (سابق) فکر می‌کند من از یک ایالت کوچک آمده‌ام که عادتی به این مسائل بزرگ ندارم، باید بگویم اشتباه می‌کند و خیلی زود به آن خو خواهم گرفت. من در این مورد دروغ نمی‌گویم. من دست از مبارزه بر نخواهم داشت. کلینتون اما در مورد این ادعا چیز دیگری می‌گوید. او می‌گوید که نمی‌داند چرا برنی سندرز چنین ادعایی را مطرح می‌کند. من بین سندرز، تد کروز و دونالد ترامپ حتما او را انتخاب خواهم کرد. چیز خاصی به یادتان نیامد؟ کسی یادش هست که این دو در نخستین روزهای مناظرات قول دادند از حملات شخصی علیه یکدیگر دست بردارند و فقط پاسخگوی سوال‌ها باشند. در حالی که ما پیش از مناظره بعدی که احتمالا در بروکلین، محل تولد برنی سندرز باشد، روزهای تلخی را از سر خواهیم گذراند. باید دید این دو در روز ۱۴ آوریل که مناظره برگزار خواهد شد،دست از حملات شخصی علیه یکدیگر برداشته‌اند یا نه. روز حساب نزدیک است آیا باید دید این دو در این روز از ادبیات مودبانه نسبت به یکدیگر استفاده خواهند کرد یا نه.

کلینتون برای ادامه مسابقه با برنی سندرز، از نظر تعداد حمایت هیات‌ نمایندگی‌ها پیشتاز است. سندرز برای ادامه راه نیاز دارد تا تلاش بیشتری کند. او نیاز دارد تا پیروزی‌های قاطعی به دست آورد. او برای شروع باید منتظر ۱۹ آوریل باشد. در این روز، انتخاباتی حساس در نیویورک برگزار خواهد شد و سندرز نیز شانس خود را به بوته آزمایش بگذارد. در مقابل هیلاری کلینتون می‌تواند در این ایالت سندرز به نقطه دورتری بفرستد و کار را در ایالتی که یک بار از آن به‌عنوان سناتور برگزیده شده است، تمام کند. اما سندرز اگر بتواند پیروز این میدان شود، کار هیلاری کلینتون برای ادامه راه بسیار سخت خواهد بود.دیدگاه کمپین تبلیغاتی هیلاری کلینتون پیشتر بر این امر استوار بوده که برنی سندرز هرگز به گرد پای هیلاری نخواهد رسید. آنها باید بدانند که در سال ۲۰۰۸ هم هیلاری کلینتون از چنین موقعیتی برخوردار بود، اما در نهایت باراک اوباما نامزد نهایی این حزب شد. طرفداران کلینتون اما بر این باورند که می‌توانند سندرز را از حزب بیرون کنند. با این حال من معتقدم که سندرز باید بماند و مبارزه کند، زیرا طرفداران سندرز حق دارند تا ترجیحات خود را بگویند. سخن کوتاه این است که اگر سندرز نمی‌تواند نامزد نهایی این حزب شود، کاری هم نکند که در ادامه راه مسیر هیلاری کلینتون سخت‌تر و چهره وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ۸ نوامبر خدشه‌دار شود. دموکرات‌ها باید کاری کنند تا در انتخابات آینده مردم طرفدار هر نامزدی به سود نامزد نهایی در انتخابات شرکت کنند. اگر نامزد مورد علاقه آنها از ادامه راه باز بماند، حزب نمی‌تواند روی رای طرفداران سندرز حساب باز کند. حزب باید زخم‌های آنها را التیام ببخشد و با آنها همدردی کند.

واشنگتن‌پست