گروه جهان:در پی توافق روسیه و آمریکا برای اجرای آتش‌بس محدود در سوریه، فرماندهی ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش‌بس در بخش‌هایی از لاذقیه و حومه دمشق از ساعت یک بامداد دیروز (شنبه) ۳۰ آوریل به وقت دمشق اجرایی شده است. این در حالی است که درگیری‌ها در حلب همچنان ادامه دارد. به گزارش الجزیره، دولت سوریه خواستار آتش‌بس محلی نزدیک دمشق و در شمال استان لاذقیه شده اما میدان اصلی نبرد در حلب را از این امر مستثنا کرده است. براساس همین گزارش، «رژیم» جدیدی از «صلح» از ساعت یک بامداد روز شنبه اجرایی شده و قرار است در مناطق غوطه شرقی با اکثر ساکنان علوی نشین و دمشق به مدت ۲۴ ساعت و مناطق حومه شمالی لاذقیه به مدت ۷۲ ساعت اجرایی شود. در بیانیه فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه آمده است: «هدف از آتش‌بس بستن مسیر به روی برخی گروه‌های تروریستی و حامیان آنها است که برای ادامه تنش و بهانه تراشی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان تلاش می‌کنند.» از زمان اجرای آتش‌بس در سوریه از تاریخ ۲۷ فوریه گذشته بیش از ۴۳۰ بار گروه‌های مسلح آتش‌بس را نقض کردند و بیشتر این نقض‌ها در حومه دمشق، لاذقیه و استان حلب رخ داده است. آتش‌بس در مناطق مذکور در حالی اجرایی می‌شود که حلب شاهد شدیدترین درگیری‌ها است.

روسیه و آمریکا به‌عنوان روسای کمیته ویژه توقف درگیری در سوریه اجرای آتش‌بس را تضمین خواهند کرد و امیدوارند که دو طرف به آتش‌بس پایبند بمانند. آتش‌بس شامل شهر حلب نیست و گفته شده که روسیه درخواست آمریکا برای قرار دادن حلب در این توافق آتش‌بس را نپذیرفته است. یک منبع دیپلماتیک در کمیته ویژه آتش‌بس که از نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه تشکیل شده گفت دو طرف آمریکا و روسیه به توقف خصومت‌ها در سوریه رسیده و نام آن را «روز سکوت» گذاشته‌اند. به گزارش الجزیره، با مستثنا کردن شهر حلب- صحنه خشن‌ترین درگیری‌ها- چشم‌انداز احیای آتش‌بس و مذاکرات صلحی که از هم پاشیده بعید خواهد شد. جنگ در شهر حلب، بزرگ‌ترین میدان درگیری میان ارتش سوریه و گروه‌های مخالف، همچنان ادامه دارد و دو طرف حاضر به برقراری آتش‌بس در این شهر که در ۸ روز گذشته بیش از ۲۰۰ کشته داشته است، نشده‌اند.

الجزیره در همین رابطه به نقل از سازمان ملل می‌نویسد جنگ در حلب - که محل زندگی بیش از ۲ میلیون انسان است- نشان از «بی‌توجهی تمام عیار» به زندگی غیرنظامیان دارد. دولت سوریه می‌گوید: مادامی که مخالفان به حملات خود به مناطق مسکونی ادامه دهند، نیروهای دولتی نمی‌توانند از پاسخ به حملات آنها کوتاه بیایند؛ مخالفان نیز که دمشق را به بمباران مناطق مسکونی از جمله بیمارستان حلب متهم می‌کنند، می‌گویند این ارتش سوریه است که دست به حمله به مناطق غیرنظامی می‌زند. بر همین اساس، حمله‌ای از سوی ارتش سوریه به محله المرجاء باعث کشته شدن دست‌کم یک پرستار و یک مدافع غیرنظامی شده که به «کلاه سفیدها» معروفند.

سایر مراکز درمانی در «بستان قاصر» و «القبا» و سه مسجد نیز ویران شدند. الجزیره می‌افزاید دولت سوریه حمله به مراکز غیرنظامی را رد کرده و آن را کار «تروریست‌هایی» می‌داند که «غیرنظامیان را هدف گرفته‌اند.» زید بن رعد الحسین، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید: خشونت و درگیری به سطحی بازگشته که قبل از آتش‌بس شاهد آن بودیم. گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای درباره بسیج گروه‌های نظامی وجود دارد که نشان‌دهنده آمادگی برای تشدید درگیری‌ها است. تمامی طرف‌های سوری زندگی غیرنظامیان را بی‌اهمیت دانسته‌اند. سازمان ملل از مسکو و واشنگتن خواست برای اجرای آتش‌بس جهت ممانعت از فروپاشی مذاکرات تلاش کنند. مایکل راتنی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه در سوریه گفت: «واشنگتن با مسکو برای رسیدن به آتش‌بس در استان‌های حلب و لاذقیه تلاش می‌کنند.»

آیا توافقی میان آمریکا و روسیه وجود دارد؟

مروان بشاره، تحلیلگر الجزیره می‌نویسد: وقتی سخنگویان روسی- آمریکایی وجود هر گونه توافق سری میان خود بر سر سوریه را تکذیب می‌کنند؛ ضرورتا دروغ نگفته، بلکه در حال گمراه کردن دیگران هستند. او با اشاره به تحولات اخیری که در سوریه جریان یافته می‌نویسد این مساله در مورد مسائلی که طرفین هنگام دیدار خود برجسته می‌کنند، آشکار است. او معتقد است در رسانه‌های روسیه این باور وجود دارد که راه دمشق از مسکو می‌گذرد اما اینکه با روس‌ها همچون قدرتی درجه دوم در اروپا و خاورمیانه رفتار شود می‌تواند به منافع آمریکا در منطقه ضربه بزند. در دیداری که میان وزرای خارجه دو کشور انجام گرفت لحن دو طرف آرام تر شده و پس از اینکه جنگ‌های نیابتی میان آنها درگرفت اکنون به یک درک مشترک رسیده‌اند.

این تحلیلگر عرب با اشاره به آتش‌بس شکننده‌ای که در سوریه برقرار شده می‌نویسد سرنخ تحولات سوریه به کرملین و کاخ سفید می‌رسد. بشاره می‌افزاید: مسکو- واشنگتن براساس برنامه از پیش تعیین شده به دنبال جدول زمان بندی برای گذار سیاسی با هدف نگارش قانون اساسی تا ماه اوت هستند. در واقع، با وجود تفاوتی که دو کشور دارند اما از طریق وزرای خارجه شان توانسته‌اند به یکدیگر نزدیک شوند. آمریکا البته تمایل خود به همکاری با کرملین را پنهان نمی‌کند. داعش این فرصت را به طرفین داده تا همکاری کنند. اوباما اعلام کرده که تعدادی نیرو برای تشدید عملیات نظامی علیه داعش به سوریه می‌فرستد. مروان بشاره می‌نویسد:اکنون که پوتین با اقدامات خود اسد را در قدرت مستقر کرده و اوباما هم روشن کرده که بر مبارزه با داعش تمرکز کرده اما به نظر می‌رسد شاهد «درک» روسیه-آمریکا در مورد سوریه هستیم. به نظر می‌رسد اکنون اولویت‌ها عوض شده است: ابتدا داعش و سپس اسد. بنابراین، دیپلماسی نظامی پوتین کارگر افتاد و چنین است که کرملین- کاخ سفید تحولات سوریه را رقم می‌زنند. روسیه نشان داده که اسد باید بماند و در واقع، مواضع مسکو را پذیرفته است. آمریکا قصد ندارد در ماه‌های پایانی اوباما تعهدی دهد که برای دولت آمریکا پابرجا بماند. لاوروف می‌گوید: «آمریکا شرکایی دارد که با آنها توافق ندارد... این به این معنا نیست که تفاوت‌ها در مورد یک مساله خاص آنها را از مذاکره با یکدیگر دور سازد.» بنابراین، آتش‌بس اخیر در سوریه نیز نشان می‌دهد آمریکا و روسیه با وجود اختلافات توانسته‌اند بحران را مدیریت کنند. دیگر کسی از رفتن اسد صحبت نمی‌کند. اولویت اول آمریکا و روسیه مبارزه با داعش و سپس مساله اسد است. به نظر می‌رسد آن ۲۵۰ نیروی آمریکایی که وارد سوریه شده‌اند هم در راستای تقویت جبهه آمریکا در مبارزه با داعش وارد شده باشند. بشاره می‌نویسد قدر مسلم این است که اسد فعلا نمی‌رود و قرار است آتش‌بس برای رسیدن به یک نتیجه مشخص ادامه داشته باشد.