گروه اقتصاد بین‌الملل: همزمان با آغاز اجلاس مبارزه با فساد در لندن، صندوق بین‌المللی پول نتایج تحقیق جدید خود درباره فساد را منتشر کرد. صندوق در مقاله‌ای در باب نتایج این تحقیق، چهار روش را برشمرده است که فساد از طریق آنها بر رشد اقتصادی اثر منفی بر جای می‌گذارد.

نخست، فساد موجب می‌شود که ظرفیت دولت در افزایش درآمدها و ایفای کارکرد اصلی‌اش کاهش یابد. در این آسیب، فرهنگ مطابقت با قوانین خدشه‌دار می‌شود و فرار مالیاتی افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال وقتی معافیت‌های مالیاتی به امری رایج تبدیل می‌شود، شهروندان انگیزه کمی برای پرداخت مالیات خواهند داشت، نتیجه آنکه دولت درآمدهای کمتری کسب می‌کند و قادر نیست که خدمات دولتی ارائه کند. این موضوع تبعات منفی بالقوه‌ای برای رشد اقتصادی در پی خواهد داشت.

دوم فساد از طریق افزایش هزینه‌های تورمی، کیفیت و کمیت هزینه‌های دولت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است همچنین منابع مالی از طریق تراکنش‌های خارج از آنچه در بودجه دولت تعریف شده است، از بین بروند.

این موجب خواهد شد که منابع موجود برای سرمایه‌گذاری‌های دولتی و سایر هزینه‌های با اولویت بالا کاهش یابد و بر خلأ‌های زیرساختی افزوده شود و بر رشد اقتصادی اثر بگذارد. سوم به‌دلیل کاهش درآمدهای دولتی، کشورها به تکیه بر منابع مالی بانک‌های مرکزی تمایل پیدا می‌کنند که موجب ایجاد زمینه‌های تورمی در کشورها می‌شود. همزمان فساد، چشم‌انداز مالی و ثبات نظام مالی را بیش از پیش تخریب می‌کند. این مشکل خود را در نظام ضعیف وام‌دهی و مقررات آن و نظارت ضعیف بانکی نمایان می‌کند.

آخر اینکه فساد می‌تواند حتی هزینه دسترسی به بازارهای مالی را افزایش دهد چون وام‌دهندگان گرفتار مشکلات فساد می‌شوند. بخش خصوصی آسیب بیشتری می‌بیند چون نااطمینانی شرکت‌ها افزایش می‌یابد و این معضل به عنوان مانعی بر سر راه ورود نقش آفرینان جدید تبدیل می‌شود. منابع به جای آنکه به فعالیت‌های مولد اختصاص یابند، جذب فعالیت‌های رانت‌خواهی می‌شوند. صندوق با اشاره به اینکه هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی فساد نیز قابل‌توجه است، افزود: فساد موجب کاهش تخصیص منابع به برنامه‌های اجتماعی می‌شود و از دست رفتن منابع بر اثر فساد، شکل‌گیری منابع انسانی را مختل می‌کند.

در این مقاله آمده است: کشورها می‌توانند با کاهش شدید فساد بر ثبات اقتصادی خود بیفزایند و رشد و توسعه خود را قدرت بخشند. صندوق در تعریف فساد دولتی چنین آورده است: فساد دولتی به معنای سوءاستفاده از مقام دولتی در جهت منافع شخصی است. چنین فسادی اقتصادها را در هر مرحله از توسعه که باشند مبتلا می‌کند و دولت‌های سرتاسر جهان هم‌اکنون با چالش پاسخگویی به نگرانی‌های روزافزون شهروندان نسبت به سطح بالای فساد مواجهند.