گروه جهان: به دنبال فاجعه اورلاندو که مرگبارترین حادثه در تاریخ معاصر آمریکا لقب گرفت تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه دست به کار شدند تا یک لایحه توافقی برای اعمال محدودیت بر حمل اسلحه را در برابر فشار دموکرات‌ها به تصویب برسانند. فاجعه‌ای که ۴۹ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت بحث حمل سلاح را بار دیگر به بحثی داغ در بسیاری از محافل آمریکایی تبدیل کرد.

به گزارش رویترز، در حالی که اقدامات پیشین مربوط به کنترل سلاح راه به‌جایی نبرده، اما قتل عام اورلاندو همراه با فشار عمومی و پیشنهادی از سوی دونالد ترامپ مبنی بر اینکه تمایل دارد تا در این زمینه فعالیت‌هایی انجام دهد ممکن است بتواند تغییری در این زمینه را به‌وجود آورد. در جلسه جمعه شب مجلس سنای آمریکا، چند تن از نمایندگان حزب دموکرات که از عدم پیشرفت در رسیدگی به طرحی برای اصلاح قوانین داشتن اسلحه ناخرسند بودند، با استفاده از «فیلیباستر» دست به آبستراکسیون زدند تا اکثریت جمهوری‌خواه را وادار کنند این طرح را در دستور کار قرار دهند. در صورت تصویب این طرح، افرادی که نام آنان در فهرست «ممنوعیت پرواز» قرار دارد مجاز به خرید و مالکیت اسلحه گرم نخواهند بود. این فهرست توسط «مرکزدولتی شناسایی تروریسم» در آمریکا تدوین می‌شود و براساس آن، افراد مظنون به عضویت یا ارتباط با سازمان‌های تروریستی اجازه سفر هوایی در مسیرهای داخلی یا خارجی آمریکا را ندارند.

در این فیلیباستر، سناتور کریس مورفی، از ایالت کانکتیکات که در سال ۲۰۱۲ شاهد تیراندازی منجر به مرگ بیست کودک در یک مدرسه بود، به‌طور متناوب به مدت دوازده ساعت صحبت کرد در حالی که ۴۰ تن دیگر از سناتورها از جمله یک سناتور از حزب جمهوری‌خواه، در این آبستراکسیون به او کمک می‌کردند. در ماه دسامبر سال گذشته، گروهی از سناتورها طرح ممنوعیت خرید اسلحه توسط کسانی را تدوین کردند که به تشخیص اف‌بی‌آی - پلیس فدرال - مظنون به ارتباط با تروریسم هستند، اما این طرح به دستور کار مجلس راه نیافت. کشتار اخیر در باشگاه همجنس‌گرایان اورلاندو، که در جریان آن فرد مهاجم با استفاده از تفنگ جنگی و اسلحه کمری، ۴۹ نفر را کشت و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کرد، باعث افزایش حساسیت در مورد خرید و حمل اسلحه در آمریکا شده است.

برخی از ناظران و مقامات آمریکایی سهولت دسترسی به اسلحه گرم طبق قوانین مربوط به آزادی مالکیت و حمل اسلحه را عامل ارتکاب جرایم جدی از جمله قتل و گاه قتل‌دسته‌جمعی می‌دانند و خواستار لغو یا دست‌کم اصلاح این قوانین هستند. این گرایش به‌ویژه در میان اعضای حزب دموکرات طرفداران بیشتری دارد؛ در حالی که حزب جمهوری‌خواه به‌طور کلی از حفظ قانون آزادی مالکیت و حمل اسلحه حمایت می‌کند. با وجود این، برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه از طرح مورد نظر دموکرات‌ها در مورد جلوگیری از دسترسی مظنونان به ارتباط با تروریسم به اسلحه‌ گرم حمایت کرده‌اند. دونالد ترامپ، داوطلب پیشتاز نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری هم چنین طرحی را قابل بررسی دانسته است.