گروه جهان: روز جمعه روس‌ها بار دیگر ضرب شست خود را به غرب نشان دادند و باز هم سوریه محل قدرت‌نمایی چشم آبی‌های ساکن کرملین بود. روز پنج‌شنبه روسیه برای اولین بار از ناوهای خود در دریای مدیترانه موشک‌های کروز خود را به سوی سوریه شلیک کرد. این درست در زمانی بود که روس‌ها به تازگی از پایگاهی در ایران جنگنده‌های خود را عازم سوریه کردند تا مواضع تروریست‌های داعش را هدف قرار دهند. به گزارش نیویورک‌تایمز، این اقدام یا مانور نظامی روس‌ها نشان از این دارد که این کشور از توانایی هدف قرار دادن مواضع افراطیون در سوریه از تمام جهات برخوردار است. این کشور در دوره‌ای از دریای خزر، از لاذقیه در سوریه، از یک پایگاه هوایی در ایران و سپس از نزدیک مدیترانه اقدام به موشک‌پرانی کرده تا نشان دهد از قابلیت حمله به سوریه از فواصل دور و نزدیک برخوردار است. این کشور همچنین می‌خواهد به آمریکا بگوید در مورد آینده سوریه نمی‌توان کرملین را نادیده گرفت.

ایالات متحده هم به شکلی دیگر قدرت خود را به رخ می‌کشد. این کشور جنگنده‌های خود را عازم سوریه کرده تا در نقش مدافع نیروهای آمریکایی و آن دسته از سوری‌هایی که تحت حمایت آمریکا هستند، عمل کنند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد به دنبال هدف قرار دادن مواضع کردها از سوی ارتش سوریه، پنتاگون هشدار آشکاری به دولت اسد فرستاد چرا که نیروهای آمریکایی در این مناطق حضور داشته و در حال آموزش نیروهای کرد هستند. کاپیتان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون گفت:«به رژیم سوریه اکیدا اخطار شده که در امور نیروهای ائتلاف یا شرکایشان مداخله نکند.» نیویورک‌تایمز می‌افزاید: ظاهرا مذاکرات میان روسیه و آمریکا در مورد پیشنهاد انجام عملیات مشترک علیه گروه‌های شبه‌نظامی که دو کشور آنها را تروریست می‌نامند به بن‌بست خورده است. حملات هوایی روسیه و سوریه به تازگی شدت گرفته است و هیچ پیشرفتی در مورد راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ در افق دیده نمی‌شود. در حالی که روسیه و آمریکا می‌گویند در شکست گروه داعش در سوریه اشتراک هدف و اشتراک نظر دارند اما هر یک جنگی موازی اما مجزا علیه این گروه شورشی را آغاز کردند و همزمان به حمایت از طرف‌های مخالف هم می‌پردازند. نیروهای نظامی روسیه که پاییز گذشته وارد جنگ شدند به اسد کمک کردند تا در قدرت بماند و پیشرفت‌هایی علیه شورشیان انجام دهند.

این گزارش می‌افزاید که پوتین باعث شده تجهیزات جدید و پیچیده به دست اسد برسد و این نوعی دهن‌کجی به غرب و متحدان غرب در سوریه به حساب می‌آید. موشک‌های کروز روسی مولفه مهمی در تغییر بازی در جنگ نیستند. اما بمب‌افکن‌های دورپرواز و سایر محموله‌ها و ادوات سنگینی که می‌توانند حمل کنند تهدیدی برای شورشیان و غیرنظامیان هستند. وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت که دو کشتی از ناوگان دریای سیاه این کشور سه موشک از مواضع خود در سواحل سوریه در شرق مدیترانه شلیک کردند. موشک‌های «کالیبر» از جمله تسلیحات جدید در زرادخانه روس‌ها است که شباهت‌هایی با موشک‌های کروز تام‌هاوک آمریکایی دارد. این موشک‌ها همچون تام‌هاوک از قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای برخوردارند. این سه موشک اگرچه در کنار تعداد بی‌شماری موشک که روس‌ها به سوریه پرتاب کرده‌اند بی‌اهمیت است اما در نوع خود مهم است. این موشک‌ها یک پادگان، یک مرکز فرماندهی و یک انبار اسلحه متعلق به جبهه فتح‌الشام (النصره سابق) را منهدم کرده است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد اگر جنگنده‌های دورپرواز روسیه باز هم به فعالیت از خاک ایران ادامه دهند قضیه را باید جدی گرفت، چرا که می‌تواند در بلندمدت اوضاع جنگ را دگرگون سازد. پنتاگون هم روز جمعه به قدرت‌نمایی در فضای هوایی سوریه پرداخت. اکنون فضای هوایی سوریه به عرصه مانور و قدرت‌نمایی روسیه و آمریکا تبدیل شده است. استدلال واشنگتن این است که مبارزان کرد متحد آمریکا در نبرد با داعش هستند و حمله هوایی سوریه به آنها به مثابه اعلان جنگ به آمریکا است. اگرچه کردها و دولت سوریه به نوعی آتش‌بس دوفاکتو رسیده بودند و گاهگاهی هم درگیری‌های دوره‌ای داشته‌اند اما هدف قرار دادن مواضع آنها از سوی ارتش سوریه در زمانی رخ داد که آنها در حال شدیدترین نبرد با داعشی‌ها هستند. شاید به همین دلیل است که آمریکا از حمله به کردها به خشم آمده است. هشدار به جت‌های سوری جدی‌ترین پاسخ آمریکا به نیروهای هوایی دولت سوریه بود. حمایت آمریکا از کردهای سوری باعث شده مخالفان این گروه به انتقاد از حمایت آمریکا از این گروه بپردازند. آمریکایی‌ها معتقدند حمله به مواضع کردها ممکن است با تشویق و حمایت پشت پرده روس‌ها صورت گرفته باشد. بر همین اساس، مقام‌های آمریکایی از روس‌ها خواسته‌اند تا این پیام را به ارتش سوریه بدهند که «جنگنده‌های آمریکایی در صورتی که احساس کنند متحدانشان روی زمین نیاز به دفاع دارند و مورد تهدید قرار گرفته‌اند وارد عمل خواهند شد.» جف دیویس می‌گوید نیروهای آمریکایی در سوریه تلاش کرده‌اند تا با خلبانان سوری به‌طور مستقیم تماس بگیرند اما «خلبانان سوری پاسخی ندادند.» هم اکنون ۳۰۰ کماندوی ویژه آمریکایی در حال آموزش و مشاوره در سوریه و کمک به شرکای مبارزشان هستند.