دنیای اقتصاد: شهر حلب روزهای سختی را می‌گذراند. اگرچه آتش‌بس به‌طور اخص به نام حلب اشاره کرده بود، اما گویی در عمل این حلب است که نامش از آتش‌بس خط خورده است. نیروهای دولتی و شورشیان در توافقی نانوشته حاضر به دست کشیدن از این شهر نیستند. بحران فقط به سوریه محدود نمانده است بلکه دامان قدرت‌های بزرگ را نیز گرفته است.

به گزارش الجزیره، ایالات‌متحده اقدامات روسیه در سوریه را «وحشیانه» نامیده در حالی که نماینده مسکو در سازمان ملل پایان جنگ در سوریه را «در حال حاضر اقدامی تقریبا غیرممکن» نامیده است زیرا نیروهای دولتی در حال پیشروی در حلب هستند. شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه به درخواست آمریکا، بریتانیا و فرانسه برگزار شد تا وخامت اوضاع در سوریه را به بحث بگذارد. اکنون توپ در زمین قدرت‌های بزرگ است و هر یک انگشت اتهام را به سوی دیگری نشانه می‌رود. سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید: «آنچه روسیه انجام می‌دهد تلاشی برای مهار تروریسم نیست بلکه بربریت است. اسد و پوتین به جای برقراری صلح به سوی جنگ می‌روند. به جای امدادرسانی به غیرنظامیان آنها کاروان‌های امدادرسان را بمباران می‌کنند.» برخی کارشناسان می‌گویند آتش‌بس در همان روز ۹ سپتامبر به پایان خود رسید همان روزی که جنگنده‌های روسی بر فراز کاروان‌های امدادرسان به پرواز در آمده و آنها را بمباران کردند، زیرا مسکو معتقد بود شبه نظامیان داعش در میان آنها پناه گرفته بودند. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، می‌گوید: «در سوریه صدها گروه مسلح وجود دارد که از سوی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تجهیز شده‌اند، سرزمین این کشور هر روز از سوی دیگر کشورها بمباران می‌شود و برقراری صلح در این شرایط امری غیرممکن است.» چورکین گفت: «در شرایطی که آمریکا همچنان مواضع خود را هر دو روز یکبار عوض می‌کند مذاکره درباره سازش در سوریه بسیار دشوار خواهد بود.» ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد، اگر ایران و روسیه به طولانی شدن جنگ در سوریه ادامه دهند، در وقوع جنایات جنگی همدست سوریه خواهند بود. ماتیو ری کرافت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، در همنوایی با فرانسه و آمریکا می‌گوید: «پایان صلح در سوریه خیلی خیلی نزدیک است و باید زنگ خطر به صدا درآید. شورای امنیت باید آماده تحقق مسوولیت‌هایش باشد.» او گفت: «اسد در همراهی با مسکو در حال انجام جنایات جنگی هستند.» نماینده بریتانیا در سازمان ملل گفت: «مهمات آتش‌زایی که بر شهر حلب فروریخته شده هیچ‌کس را مصون نمی‌گذارد و این نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز افزود، اگر دولت سوریه بخواهد با توسل به زور این بخش‌های شهر حلب را به کنترل درآورد، تمامی این شهر باستانی نابود خواهد شد. دی‌میستورا در عین حال تاکید کرد که هنوز فرصت اندکی برای کنار گذاشتن خشونت‌ها و اتخاذ راه حلی دیپلماتیک وجود دارد. دی میستورا مدعی شد: «بمباران نیروهای دولتی علیه غیرنظامیان در حلب به سطح جنایت جنگی می‌رسد.» از سوی دیگر بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت: «دولت دمشق برنامه‌هایی برای به دست گرفتن کنترل شهر حلب دارد.» وی در ادامه تاکید کرد: «مایلم بگویم که دولت سوریه در آینده کنترل کامل حلب را به‌دست خواهد گرفت.» وی همچنین اظهار کرد تروریست‌ها حملاتی علیه غیرنظامیان سوری با استفاده از بمب‌های فسفری انجام داده‌اند و در عین حال می‌خواهند انتقام مربوط به چنین حملاتی را به دمشق وارد سازند. جعفری همچنین اتهام‌های مطرح شده از سوی برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی را رد کرد.

جانسون: پوتین مقصر است

وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی اقدامات روسیه در سوریه را محکوم و مسکو را به ارتکاب جنایت جنگی در حلب متهم کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس گفت: «روسیه مسوول طولانی شدن جنگ در سوریه است و چه بسا با هدف‌گیری کاروان امدادرسانان سازمان ملل مرتکب جرائم جنگی نیز شده است. وقتی حرف از حوادثی چون بمباران کاروان امدادرسانی در حلب می‌شود باید به این مساله توجه کنیم که اگر این حمله با علم و آگاهی به اینکه افراد مورد حمله غیرنظامیان بی‌گناه بوده‌اند، صورت گرفته این یک جنایت جنگی وحشتناک است.» در مقابل ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به این اتهام‌زنی‌ها گفت: «اگر به جنگ عراق نگاهی بیفکنیم می‌بینیم این اتهامات در وهله اول متوجه خود انگلیس است. همه گفته‌های جانسون درست است الا دو کلمه و آن جایگزینی کلمه انگلیس با واژه روسیه است و کلمه عراق با لفظ سوریه.»

ورود ناو روسی به مدیترانه

ناو «گریگوروویچ» روسیه که مجهز به موشک‌های کالیبر است، از بندر «نووراسیسک» روسیه (واقع در ساحل دریای سیاه) با عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل وارد آب‌های دریای مدیترانه شد و به سمت بندر طرطوس سوریه، مرکز پشتیبانی لجستیک نیروی دریایی روسیه حرکت کرد. با توجه به میزان فرورفت بدنه این ناو در آب می‌توان گفت که حامل بار سنگینی است. این پنجمین بار است که ناو مذکور در سال جاری میلادی چنین سفری را آغاز می‌کند. برخی رسانه‌ها اعلام کردند که کشتی‌های جنگی و یگان‌های دریایی نیز در کار انتقال تجهیزات جنگنده‌های روسی مستقر در سوریه و جنگنده‌های ارتش سوریه مشارکت دارند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اخیرا اعلام کرده بود، این ناو وابسته به نیروی دریایی روسیه به منظور تقویت توانمندی دریایی روسیه در منطقه اعزام خواهد شد در حالی که عملا در مسیر حرکت به منطقه ساحل سوریه است. قرار است رزمایشی در دریای مدیترانه با مشارکت زیردریایی هسته‌ای روسیه و ناو هواپیمابر برگزار شود. این ناو حامل جنگنده‌های سوخوی ۳۳ و کا و کا- ۲۷ و هلی‌کوپترهای جنگی ضدزیردریایی است.

در کنار ورود ناو روسی اما اخبار دیگری از سوریه به گوش می‌رسد. خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که بنا بر اظهارات یک منبع نظامی ترکیه، مقامات این کشور و روسیه در حال مذاکره درخصوص هماهنگ کردن عملیات‌های هوایی در آسمان‌ سوریه به منظور جلوگیری از وقوع حوادث هوایی در این کشور هستند. این تصمیم در ۱۵ سپتامبر و در جریان ملاقات والری کراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه و خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای وی صورت گرفته بود. این منبع نظامی ترکیه اعلام کرده در جریان مذاکره بر سر پیش‌نویس این توافق، دو طرف موفق به دستیابی به یک «توافق ضمنی» شده‌اند و براساس این توافق، هیچ طرفی نباید به مناطقی که طرف دیگر در آن منطقه درحال انجام عملیات‌های نظامی است، وارد شود. ارتش ترکیه مختصات مناطقی را که در آن عملیات‌های نظامی اجرا می‌شود به روسیه ارائه خواهد داد و در عوض، جنگنده‌های روسی از ورود به آن مناطق خودداری می‌کنند. این منبع نظامی ترکیه همچنین خاطرنشان کرد که تحرکات روسیه به منظور اجتناب از ایجاد خشونت در فضای هوایی ترکیه، به دقت صورت می‌گیرد و روسیه به‌طور منظم اطلاعاتی درباره پروازهایش در نزدیکی این مناطق ارائه می‌دهد.