دنیای اقتصاد: اگر قبلا تردید وجود داشت اما اکنون کاملا روشن شده است که انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری چیزی بیش از انتخاب یک رئیس‌جمهوری است: ارزش‌هایی که پشتیبان دموکراسی آمریکایی بود در حال فروپاشی است. به گزارش واشنگتن‌پست بسیاری از آمریکایی‌ها ایمان خود به دموکراسی را از دست داده‌اند و بسیاری مشروعیت این دوره از انتخابات را نمی‌پذیرند. بر اساس تحقیقی پیمایشی که از بیش از ۳ هزار نفر از ۶ تا ۸ اکتبر انجام شد،مشخص شد که ۴۰ درصد می‌گفتند: «ایمان خودم به دموکراسی آمریکایی را از دست داده‌ام.» ۶درصد گفتند که هرگز اعتقادی به این سیستم نداشته‌اند. تقریبا بیش از نیمی هم - حدود ۵۲ درصد- گفتند «به دموکراسی آمریکایی ایمان دارم.»

این بدبینی در تمام رای‌دهندگان هست اما تفاوت‌های عمده‌ای در هر دو حزب وجود دارد. بیش از ۶ نفر از هر ۱۰ رای دهنده که حامی هیلاری کلینتون بودند گفتند به دموکراسی آمریکایی باور دارند؛ در حالی که این رقم برای ترامپ ۴ نفر از هر ۱۰ رای دهنده بود. بیشتر حامیان ترامپ گفتند که اعتماد خود به سازوکارهای اساسی حکمرانی در ایالات‌متحده را از دست داده‌اند. یکی از معیارهای ایمان به دموکراسی اشتیاق فرد شکست خورده برای پذیرش نتایج انتخابات است. دموکراسی به معنای انتخاب رهبران خاص نیست بلکه مفهومی است که شهروندان از قدرت انتخاب آنها برخوردارند. این مفهوم بر این فرض استوار است که بازندگان انتخابات امروز روزی دیگر می‌توانند دوباره بازگردند به‌گونه‌ای که اعتمادشان به سیستم انتخاب دموکراتیک شکست موقت آنها را به فراموشی می‌سپارد اما در این انتخابات ما فهمیدیم که بخش قابل‌توجهی از رای دهندگان مایل نیستند که مشروعیت انتخاب نامزدها را بپذیرند.

از شنوندگان پرسیدیم اگر نامزد مورد نظرشان در انتخابات نوامبر بازنده شود و نتایج را بپذیرد نظرشان چیست که فقط ۳۱درصد گفتند نتایج را مشروع می‌دانند. تقریبا ۲۸ درصد گفتند که «بعید» است نتیجه را بپذیرند یا اصلا نمی‌پذیرند. ده‌ها میلیون آمریکایی بر این باورند که مشروعیت رئیس‌جمهوری بعدی محل سوال است و اصلا این مشروعیت را نمی‌پذیرند. البته مساله فراتر از رویدادهای اخیر یا نگرش‌ها در مورد دولت است. زنجیره اعتماد اجتماعی که پشتیبان زیرساخت‌های دموکراسی آمریکا است در حال ریزش است. فقدان اعتماد آمریکایی‌ها به حکومت نشان دهنده کم اعتمادی آنها به نهادها در کل کشور است. طی بازه‌ای ۴۰ ساله «گالوپ» سطوح اعتماد را در مجموعه‌ای از موسسات مانند رسانه ها، مدارس دولتی، بانک‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌های بزرگ اندازه‌گیری کرد. کنگره کمترین میزان را به دست آورد و فقط ۹ درصد اعلام کردند که «اعتماد زیاد» یا «خیلی زیاد» به آن دارند. اما بیشتر نهادهای دولتی در کمترین میزان محبوبیت و اعتماد قرار دارند. اما باز هم مساله فراتر از اینها است: آمریکایی‌ها به یکدیگر اصلا اعتماد ندارند.

در نظرسنجی‌مان دریافتیم که ۳۱ درصد می‌گفتند «می‌توان به بیشتر مردم اعتماد کرد» در حالی که ۶۷ درصد می‌گفتند «باید در تعامل با مردم محتاط باشید.» در این میان، جوانان از همه نگران‌تر و بدبین‌ترند: ۷۹ درصد از افراد ۱۸- ۲۴ سال می‌گفتند مردم باید نسبت به دیگران محتاط باشند در حالی که ۵۲ درصد از افراد ۶۵ سال به بالا چنین باوری داشتند. سوال در مورد اعتماد اجتماعی در بسیاری از نقاط دنیا مطرح شده است. پاسخ‌دهندگان ایالات‌متحده را در پایین رده در میان کشورهای توسعه‌یافته قرار داده‌اند. ظهور احزاب سیاسی غیرلیبرال در اروپا نشان دهنده فقدان ایمان به دموکراسی در آمریکا است.