خبرگزاری آلمان: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در روز یکشنبه در نشست هیات رئیسه حزب دموکرات مسیحی در برلین اعلام کرد که به‌عنوان نامزد اول این حزب در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ شرکت خواهد کرد.

در پی نشست هیات رئیسه حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل در یک نشست خبری شرکت کرد و گفت که درباره این تصمیم مدت‌ها فکر کرده و می‌داند که پس از ۱۱ سال صدراعظمی این «تصمیمی آسان» نبوده است. وی تاکید که نامزدی‌اش برای «یک دوره کامل چهار ساله» خواهد بود. مرکل تصریح کرد که این تصمیم تاکتیکی انتخاباتی نیست. گرچه در آلمان انتخاب صدراعظم به‌طور مستقیم صورت نمی‌گیرد، اما حزب پیروز در انتخابات پارلمانی به‌طور معمول نخستین نامزد خود را مسوول تشکیل دولت می‌کند. اکثریت پارلمان آلمان باید صدراعظم آتی را تایید کند.

مرکل که ۶۲ سال دارد آمادگی خود را برای تصدی رهبری مجدد حزب دموکرات مسیحی نیز اعلام کرده است. مرکل پیش‌تر گفته بود که به نظر او تصدی هر دو مقام (رهبری حزب و مقام صدراعظمی) از سوی یک فرد هنوز گزینه مطلوب است. اغلب کارشناسان سیاسی پیش‌تر اعلام کرده بودند که آنگلا مرکل «تنها گزینه واقعی و ممکن» برای حزب دموکرات مسیحی آلمان است. با توجه به وضعیت سیاسی کنونی در آلمان و جهان اعلام آمادگی مرکل برای تصدی مقام صدراعظمی این کشور موضوعی شگفت‌آور نیست. کنگره حزب دموکرات مسیحی آلمان در ۶ دسامبر در شهر اسن برگزار خواهد شد و درباره انتخاب رهبر آتی خود تصمیم خواهد گرفت. مرکل از آوریل ۲۰۰۰ تاکنون رهبری حزب را برعهده داشته و از نوامبر ۲۰۰۵ تاکنون نیز صدراعظم آلمان بوده است.