دنیای اقتصاد: پس از نزدیک به ۲ سال از محاصره و بمباران دشمنان، بیش از ۷ هزار سوری توانستند از ۴ شهری که تحت محاصره بود خارج شوند. به گزارش نیویورک‌تایمز، طی جنگ سوریه بحران انسانی شدیدتر شده است و هر دو طرف با محاصره شهرها قصد تحت فشار قرار دادن یکدیگر را دارند.

چنانچه مخالفان سوریه به‌دنبال برکناری بشار اسد از قدرت هستند، ارتش سوریه هم به دفعات دشمنان خود را محاصره کرده است. چنین تاکتیکی را دشمنان دمشق نیز به کار برده‌اند. انتظار نمی‌رود افرادی که توانسته‌اند از مناطق تحت محاصره دو طرف خارج شوند به موطن بازگردند. آنها نیز احتمالا به سایر پناهجویان می‌پیوندند. در این راستا گفته می‌شود ۵ میلیون پناهجوی سوریه در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی هستند.

والری سیزابلا، مدیر اجرایی موسسه سوریه به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «جهان، اروپا و کشورهای خاورمیانه هر آن انتظار دارند تا پناهجویان سوریه افزایش پیدا کنند، این در حالی است که دیگر هیچ کشوری آنها را نمی‌خواهد.» او می‌افزاید: «این سخن به این معنا است که این درگیری گویی پایانی ندارد.» بنا به گفته گروه رصد شهرهای در محاصره و موسسه سوریه که توسط سازمان آلمانی «پاکس» اداره می‌شود در حال حاضر ۹۰۰ هزار سوری در ۳۷ شهر از سوی نیروهای درگیر در این کشور تحت محاصره قرار دارند. این تاکتیک به این دلیل از سوی دو طرف به اجرا در می‌آید تا نیروهای حاضر در این شهرها تحت فشار قرار گیرند تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و از شهر خارج شوند.

طرح آنکارا برای رقه

همزمان وزیر دفاع ترکیه در سفر به واشنگتن طرح جدیدی برای آزادسازی رقه از دست تروریست‌های داعش ارائه کرد که شامل حضور یگان مدافع خلق کردهای سوریه (ی‌پ‌گ) نمی‌شود. به نوشته روزنامه حریت‌دیلی، فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه در دیدار با همتای آمریکایی‌اش طرح جدیدی برای آزادسازی رقه‌ سوریه ارائه کرد که شامل حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه و شاخه نظامی آن موسوم به «ی‌پ‌گ» نمی‌شود. از نظر ترکیه هر دوی آنها به‌دلیل ارتباط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) سازمان تروریستی محسوب می‌شوند. با این حال آمریکا نیروهای سوری دموکرات را که عمدتا کرد هستند، شریکی موثر در مبارزه با داعش در نظر می‌گیرد. فکری ایشیک پس از دیدار با ژنرال جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا گفت‌وگوها را «دوستانه» توصیف کرد.

وزیر دفاع ترکیه گفت: تصمیم گرفتیم تا با یکدیگر روی این مساله کار کنیم و همین کار را خواهیم کرد، همه چیز پس از آن مشخص می‌شود. تصمیم به ادامه همکاری بسیار مهم است. ترکیه می‌خواهد به جای نیروهای «ی‌پ‌گ» و حزب اتحاد دموکراتیک موسوم به «پی‌ی‌د» در عملیات رقه از نیروهای ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت آنکارا هستند، استفاده شود. فکری ایشیک به وزیر دفاع آمریکا گفته است که عملیات رقه می‌تواند با آمریکا انجام شود و ترکیه تاکیدی روی اجرای انفرادی آن ندارد. به گفته منابع آگاه، ایشیک به طرف آمریکایی گفته است که اگر حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق کمک شوند، بعد نفوذ روسیه و ایران در سوریه افزایش خواهد یافت. این در شرایطی است که نیروهای دموکراتیک سوریه در راستای گام برداشتن بر مسیر آزادسازی رقه پس از درگیری‌های شدید با تروریست‌های داعش توانستند وارد شهر الطبقه در نزدیکی شهر رقه شوند. در این‌راستا خبرگزاری «هاوار» گزارش داد که نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند شب گذشته به مسافت ۵/ ۱ کیلومتر به سمت شهر الطبقه پیشروی کنند. بعد از درگیری‌های شدید میان تروریست‌های داعش و نیروهای کرد سوری، این نیروها توانستند وارد نخستین محله از محله‌های شهر الطبقه از محور غرب و شرق شوند. نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند طی این عملیات ۱۰ تن از تروریست‌ها را از پای درآورند و به مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات دست یابند. ائتلاف بین‌المللی ضدداعش از این نیروها در این عملیات حمایت می‌کند.