دنیای اقتصاد: توافق اخیر دونالد ترامپ با پوتین برای کاخ سفید دردسرساز شده است. در پی توییت ترامپ مبنی بر گفت‌وگو درباره ایجاد یک واحد امنیت سایبری مشترک با روسیه، جمهوری‌خواهان به‌شدت از این ایده رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کردند. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از اولین دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در پیامی در توییتر اعلام کرد: ما به‌طور سازنده با مسکو درباره توافق آتش‌بس در جنوب غربی سوریه که از روز یکشنبه به اجرا در می‌آید همکاری کردیم.

وی در پیامی دیگر از گفت‌وگویی با پوتین درباره ایجاد یک واحد امنیت سایبری مشترک که می‌تواند از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کرده و فضایی هدایت شده و ایمن ایجاد کند، خبر داد. پس از انتشار این پیام‌ها، سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله لیندسی گراهام، عضو کمیته سرویس‌های مسلح سنا و مارکو روبیو از این ایده به‌شدت انتقاد کردند. گراهام با انتقاد شدیدی از ترامپ گفت: تمایل ترامپ برای بخشش و فراموش کردن اقدامات روسیه روند اعمال تحریم‌ها علیه مسکو را دشوارتر خواهد کرد. روبیو نیز در پیامی در توییتر نوشت: ولادیمیر پوتین هرگز نمی‌تواند یک متحد قابل اعتماد و یک شریک سازنده مورد اطمینان باشد.

وی ادامه داد: همکاری با پوتین درباره واحد امنیت سایبری همانند همکاری با رئیس‌جمهوری سوریه درباره واحد تسلیحات شیمیایی است.

ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش همواره از مصالحه و نزدیکی با مسکو صحبت کرده بود؛ اما پس از عهده‌گیری ریاست‌جمهوری نتوانست این ایده را اجرایی کند؛ زیرا دولت وی به‌دلیل تحقیقات درباره اتهامات مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری و روابطش با کمپین ترامپ زیر سوال رفته است.

با این حال مسکو هرگونه مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرده و ترامپ نیز اعلام کرده است که کمپین انتخاباتی‌اش ارتباطی با روسیه نداشته است. همچنین آدام شیف، یکی از دموکرات‌های ارشد در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: من فکر نمی‌کنم که ما بتوانیم انتظار داشته باشیم که روس‌ها یک شریک قابل اعتماد در هرگونه عملیات امنیت سایبری باشند. همزمان سناتورها از اظهارنظر اخیر تیلرسون که گفته است شاید روسیه در مورد سوریه رویکرد درستی دارد به‌شدت انتقاد کردند.

سناتور لیندرسی گراهام در این زمینه گفت: بیانیه تیلرسون در رابطه با سوریه به‌شدت مرا آزار داد. پوتین حق آمدن به سوریه را نداشته است. در یک مصاحبه تلویزیونی نیز گراهام و مک‌کین به‌عنوان دو صدای برجسته جمهوری‌خواهان در زمینه سیاست خارجی رویکرد تیلرسون را مورد حمله قرار دادند. همچنین مک‌کین جداگانه در شبکه سی‌بی‌اس به‌شدت به کاخ سفید حمله کرد و گفت ما در افغانستان هم به‌دلیل اینکه راهبردی نداریم در حال شکست خوردن هستیم. این سناتور آمریکایی اظهار کرد که با اظهارنظر اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه زمان حرکت در مسیر همکاری با روسیه است، موافق است؛ اما باید تاوانی نیز پرداخت شود در غیر این صورت پوتین برای انجام دوباره کارهایش تشویق خواهد شد.

مک‌کین ادامه داد: من منظورم این است که آیا کسی در نیت‌های پوتین برای تضعیف برتری آمریکا، دموکراسی ما، اصول آزادی و همه ارزش‌های برجسته‌کننده اروپا و جهان از زمان پایان جنگ جهانی دوم تردیدی دارد؟ در ۷۰ سال گذشته ما یک نظم جهانی جدید داشته‌ایم؛ اما اکنون آن نظم نه فقط در اروپا بلکه در سراسر جهان تحت فشار شدید قرار گرفته است.

او درباره توییت اخیر ترامپ درمورد بحث او با پوتین درخصوص تشکیل یک واحد امنیت سایبری نفوذناپذیر به چنین طرحی خندید و به تمسخر گفت: مطمئنم پوتین می‌تواند کمک زیادی کند؛ چون‌ خودش حملات هکری را انجام می‌دهد. این سناتور آمریکایی ادامه داد: من از این رئیس‌جمهور (ترامپ) حمایت نمی‌کنم؛ اما او در نهایت رئیس‌جمهور است و من هرجا که توانسته باشم تلاش کردم با او همکاری کنم. همچنین مک‌کین درمورد اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص رویکرد اشتباه آمریکا در سوریه گفت: نمی‌توانید چنین نتیجه‌ای بگیرید. روس‌ها همان کسانی هستند که با سلاح‌های هدایت شونده به بیمارستان‌های حلب که میزبان زخمی‌ها و بیماران بودند، حمله کردند. من با امدادگران «کلاه سفید» ملاقات کردم. من می‌دانم که کشتار به چه صورت بوده است. من می‌دانم روس‌ها خبر داشتند بشار اسد می‌خواهد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند و حالا آیا باید بگوییم که ما رویکرد اشتباهی داشتیم؟