دنیای اقتصاد: وزش توفان ایرما در ایالت فلوریدای آمریکا به قطع برق بیش از سه میلیون خانه و مرکز تجاری انجامیده‌ است؛ انتظار می‌رود قطعی برق گسترش بیشتری پیدا کند و آن‌طور که مقام‌های محلی گفته‌اند ارائه خدمات مجدد و کامل به شهروندان ممکن است هفته‌ها طول بکشد. ایرما روز یکشنبه ۱۹ شهریور به فلوریدا رسید. درحالی‌که رتبه‌بندی توفان از نظر شدت به درجه ۳ کاهش پیدا کرده بود، ساعتی نگذشت که بادها سرعت بیشتری پیدا کردند و این درجه به ۴ افزایش پیدا کرد. توفان‌های برخاسته از اقیانوس اطلس بر پایه مقیاس «سایفر سیمپسون»، مجموعا هفت رتبه‌بندی دارند: به ترتیب شدت، از پنج (بالاترین) به یک و سپس تندبادهای استوایی. چند ساعت پس از ورود ایرما به خاک آمریکا، شدت آن دوباره کاهش پیدا کرد و اکنون به درجه ۲ رسیده‌است که دربرگیرنده بادهایی با حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.

به گزارش رویترز، در حال حاضر قطعی برق بخش‌های جنوبی و شرقی ایالت فلوریدا را در بر گرفته‌ است. شرکت اف‌پی‌ال، بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات برق در فلوریدا گفته بخش مرکزی ژنراتورها از کار افتاده و آنها از ژنراتورهای پشتیبان استفاده خواهند کرد. بنا بر گزارش‌ها از نزدیک به ۳ میلیون مشتری شرکت اف‌پی‌ال که برق آنها قطع شده، برق‌رسانی دوباره به بیش از ۲۰۰ هزار مشترک ممکن شده‌است. سخنگوی اف‌پی‌ال گفته سیستم‌های شرکت باید احیا شوند و این روند به «هفته‌ها» زمان نیاز دارد. همزمان گزارش شده‌است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، به‌زودی برای بررسی اوضاع و آسیب‌های وارده، به فلوریدا سفر می‌کند.

ترامپ ایرما را «هیولایی بزرگ» توصیف کرده و گفته «همه گروه‌ها خیلی خوب در حال همکاری هستند.» رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسش‌ها در مورد هزینه ناشی از آسیب‌های وارده به رقم خاصی اشاره نکرد و گفت «درحال حاضر ما نگران جان مردم هستیم، نه هزینه‌ها.» گزارش‌ها از کشته‌شدن دست‌کم ۲۴ نفر در آغاز مسیر این توفان در منطقه کارائیب حکایت دارند. هنوز گزارشی از قربانیان احتمالی در ایالت فلوریدا منتشر نشده‌است.

خبرگزاری آلمان هم روایت دیگری دارد و می‌نویسد: ابتدا سواحل شرقی یعنی شهرهای میامی، میامی بیچ، فورت لاودردیل و پالم بیچ با میلیون‌ها ویلا، از جمله ویلای شخصی دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا در «مارـ ئه ـ لاگو» دستخوش توفان شدند. اما بعد مسیر توفان تغییر کرد و شهرهای دیگر فلوریدا در معرض خطر قرار گرفتند؛ ناپل، فورت مایر و تمپا در سواحل جنوب غربی این ایالت. گفته شده احتمالا این نواحی از فلوریدا بیشتر از سایر نقاط صدمه خواهند دید. این خبرگزاری می‌افزاید امواجی با ارتفاع پنج متر بر سواحل این شهرها فرود می‌‌آید. برق یک میلیون نفر قطع شده است. بیش از سه میلیون نفر در جنوب غربی فلوریدا در جزایر، شبه‌جزایر و حاشیه تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها زندگی می‌کنند.

یک میلیون نفر از مردم فلوریدا خانه‌های‌شان را ترک کرده‌‌اند. خیلی‌ از آنها تصور می‌کردند از توفان در امان خواهند ماند. جیمز بروک، یکی از ساکنان این منطقه که در ساراسوتا روی آب زندگی می‌کرد حالا به خانه دوستانش پناهنده شده و می‌گوید به‌شدت می‌ترسد. میزان خسارات وارده هنوز قابل برآورد نیست. مقام‌های ایالتی از بیش از ۶ میلیون نفر خواسته ‌بودند که خود را به محل‌های امن برسانند. تمهیدات مختلف با عجله به اجرا درمی‌آیند. در شهر ناپل ۱۱۰ هزار کیسه شن در میان مردم پخش شده و ده‌ها مرکز نجات موقت برپا شده است. مراکزی در مدارس، ورزشگاه‌ها و ساختمان‌های عمومی بنا شده که به‌زودی آنها هم پر می‌شوند. فقیرها در ورزشگاه‌ها چمباتمه زده‌اند و ثروتمندان در هواپیماهای شخصی پناه گرفته‌اند. دونالد ترامپ گفته است به زودی به فلوریدا پرواز خواهد کرد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز سه‌شنبه (۱۲ سپتامبر) از سن مارتین بازدید خواهد کرد که خسارت وارد شده به آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود. «واشنگتن اگزماینر» نیز می‌نویسد یک مقام پلیس ایالتی از مردم خواسته به‌سوی ایرما تیراندازی نکنند. او در توییتر خود نوشت این کار باعث نمی‌شود توفان به عقب برگردد. علاوه بر این، ممکن است باعث بازگشت گلوله به سوی خودتان شود.

این توفند در مسیر حرکت خود به شمال فلوریدا در حرکت است و گفته شده بخش‌هایی از میامی زیر آب رفته است. بی‌بی‌سی در گزارش خود می‌نویسد شدت این توفند که پس از عبور از کوبا از ۳ به ۴ افزایش یافته بود دوباره کاهش یافت و به ۳ رسید اما بارندگی شدید و بادهایی که حدود ۱۹۰- ۱۸۰کیلومتر در ساعت سرعت دارند مرکز تجاری میامی را ۶۰ سانتی‌متر زیر آب برده است. گردبادهایی هم که این توفند ایجاد کرده بخش‌های بزرگی از مرکز و شرق فلوریدا را درنوردیده‌ و یکی از این گردبادها هم در نزدیکی فرودگاه فورت لادردیل شکل گرفته است. مرکز ملی توفند آمریکا به مردم هشدار داده «قدرت» این توفان را دست‌کم نگیرند و درحالی که توفند به سمت غرب ایالت در حال حرکت است به مردم اکیدا توصیه کرده که «از آب دور شوید». گزارش شده که آب در «فلوریدا کیز» ۶/ ۴ متر بالا آمده است. بی‌بی‌سی می‌نویسد: «ایرما که با ضریب قدرت ۵ به کوبا رسیده بود و گردبادهایی با حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت تولید کرده بود، پس از ترک کوبا قدرتش تخفیف یافت به توفند درجه ۳؛ اما با برخورد به آب‌های گرم سواحل فلوریدا دوباره قوی و به توفندی با قدرت ۴ تبدیل خواهد شد و علاوه بر بارندگی شدید، سطح آب دریا را آنقدر بالا خواهد آورد که شاید مرکز تجاری تمپا و مناطق مسکونی سواحل آن را زیر آب ببرد هر چند که تغییر جهت ایرما به غرب تمپا را کمی از مسیر توفند دور کرده است.»

مرکز ملی توفند آمریکا، هشدار داده که توفانی که به رشته جزایر جنوب فلوریدا موسوم به فلوریدا کیز و همچنین خلیج تمپا و نواحلی ساحلی فلوریدا رسیده جان ساکنان را تهدید می‌کند. در مناطق کم‌ارتفاع انتظار می‌رود آب با موج‌های بلندی به ارتفاع دو متر وارد شهر و مناطق مسکونی شود و علاوه بر سیل قوی، آب اقیانوس در حال بازگشت به دریا هم ویرانی مضاعفی بر جای بگذارد کما اینکه هم اکنون بخش بزرگی از میامی زیر آب است. به ۳۰ درصد جمعیت فلوریدا - بیش از ۶ میلیون نفر- هشدار داده شده که محل زندگی خود را ترک کرده و به مناطق امن بروند و از مردمی که خانه‌های خود را ترک نکرده‌اند خواسته شده که در خانه‌های خود در اتاق‌های داخلی و دور از پنجره‌ها باقی بمانند. به گفته فرماندار فلوریدا بیش از ۵۰ هزار نفر خود را به پناهگاه‌ها رسانده‌اند و این پناهگاه‌ها به سرعت از جمعیت پر شده و در مواردی امکان اسکان جمعیت بیشتر را نداشته و مردم مجبور شده‌اند خود را به پناهگاه دیگری برسانند. خلیج تامپا که سه میلیون نفر در حاشیه آن زندگی می‌کنند از سال ۱۹۲۱ تا به حال شاهد توفند بزرگی نبوده است. گفته می‌شود میامی، این ساحل لوکس و معمولا پر از جمعیت، اکنون به شهر ارواح تبدیل شده است و در آن مقررات منع رفت و آمد به اجرا درآمده است. ایرما در مسیر خود تا ساحل فلوریدا جزایر زیادی را ویران کرده و جان ۲۷ نفر را گرفته است. ایرما در سر راه خود کوبا، جزایر سنت مارتین و سنت بارتلمی، جزایر ترکس و کایکوس، باربودا، آنتیگوآ، پورتوریکو، جزایر ویرجین بریتانیا، جزایر ویرجین آمریکا، هائیتی و جمهوری دومنیکن را در هم کوبیده اما امدادرسانی به این مناطق با دشواری روبه‌رو است، چراکه توفند دیگری با شدت ۴ به نام توفند خوزه با بادهایی با سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت در همان مسیر ایرما در حال حرکت است.