رونمایی از محرمانه‌های داعش

یکی از این اسناد که عنوان «کمیته مجاز» دولت اسلامی را بر خود دارد به تمام ساختارهای حکومتی این گروه در مناطقی که تحت کنترل داشتند فرمان می‌دهد که کسانی که از برابر نیروهای عراقی گریخته یا تلاش برای گریختن دارند را مجازات کنند. همچنین به اعضای این گروه فرمان داده شده که اعضای این گروه هر که را دستگیر کردند به «دادگاه نظامی» یا «اطلاعات ارتش» بسپارند. «حسن ابو هانیه»، متخصص اردنی که در زمینه گروه‌های مسلح در خاورمیانه تبحر دارد، به الجزیره می‌گوید که دادگاه‌ها عمدتا حکم مرگ صادر می‌کنند زیرا بیشتر تخلفات مربوط به مبارزانی است که از شرکت در نبردها سر باز می‌زنند یا خواستار ترک این گروه و بازگشت به کشورهای خود شده‌اند.

اسناد دیگری که به‌دست الجزیره افتاده پرونده‌هایی از پرسنل پلیس داعش بوده که درحالی دستگیر شدند که درحال تخلف از قواعد رفتاری و قوانین داخلی داعش بوده‌اند. در این فایل ها، اسامی، ملیت و تصاویر نیروهای پلیس داعش ثبت شده است که به دلیل جرایمی مانند شرب خمر، آزار جنسی کودکان، دزدی و توهین به مقدسات دستگیر شده‌اند. در این اسناد آمده که مجازات دزدی به‌طور خاص، قطع دست است درحالی‌که مجازات شرب خمر شلاق و زندان است. ابو هانیه می‌افزاید اگر یک مبارز داعشی درحال آزار جنسی کودکی دستگیر می‌شد مجازات او چندین ضربه شلاق و حبس ابد بود.

اگر میان دو مرد هم نظر روابط جنسی وجود داشت مجازات آن پرتاب از بلندی بود. پرونده‌های دیگر مربوط به مبارزان خارجی داعش است؛ مبارزانی که عمدتا از فرانسه، سوئیس و بلژیک هستند و سایرین از کشورهای بالکان. «کمیته مجاز» داعش شبیه «شورای اجرایی» است که کارش اداره و نظارت بر عملیات‌های روزمره این گروه در غیاب رهبرانی است که یا کشته شدند، یا دستگیر شدند یا طی فشار نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری سرزمین‌های داعش‌نشین گریختند. ابو هانیه می‌گوید ساختار داعش طی دو سال گذشته نشان‌دهنده وجود ویژگی‌های فاشیستی در این گروه است. او می‌افزاید: «با وجود اینکه این گروه مدعی است که ساختارش اسلامی است اما چارت سازمانی این گروه بیشتر به گروه‌های فاشیستی یا نازیستی شبیه است.» ابوهانیه معتقد است: «تمام فرآیندهای تصمیم‌گیری که در ساختار داعش انجام می‌شود باید از فیلتر دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی بگذرد. این دو دستگاه بر هر چیزی از جمله مسائل دینی کنترل دارند.»

رهبر فعلی «کمیته مجاز» یک اردنی است به نام «ابو عادل رحمان الشامی.» داعش طی دو سال اخیر متحمل شکست‌های فراوانی در عراق و سوریه شده و فقط نامی از خلافت این گروه باقی مانده است. اگرچه ماراتن داعش در عراق و سوریه به پایان خط نزدیک می‌شود اما خطر این گروه هنوز به‌طور کامل پایان نیافته است.

«پل فانک»، فرمانده ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، معتقد است داعش همچنان یک تهدید است چراکه آنها پس از تحمل شکست در جنگ، اکنون تلاش می‌کنند در قالب آوارگان به اقدامات خود ادامه دهند. برهمین اساس ما نیز به حمایت از نیروهای عراقی ادامه می‌دهیم. به گفته فرمانده این ائتلاف، «وظیفه ائتلاف تنها مقابله با تروریسم نیست بلکه مبارزه با ریشه‌های آن نیز هست و در همین راستا اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز آموزش‌های مرزبانی برای نیروهای عراقی کرده‌ایم اما قصد ایجاد پایگاه در مناطق مرزی عراق را نداریم.»