به گزارش رویترز،‌ کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سخنرانی سال نوی میلادی خواستار کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره شد و درباره احتمال مشارکت کره‌شمالی در بازی‌های ماه آتی سخن گفت. کره‌جنوبی مایل به حضور کره‌شمالی است تا اطمینان حاصل کند این بازی‌ها با آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای بیشتر پیونگ‌یانگ مختل نمی‌شود. تحلیلگران می‌گویند، هدف کیم این است که میان سئول و واشنگتن اختلاف ایجاد کند؛ چراکه آمریکا حامی استراتژی افزایش فشار است و تاکید دارد همه گزینه‌ها از جمله اقدامات نظامی همگی روی میز است. اما این اقدام همچنین اتفاق‌نظر بین‌المللی بزرگتر شامل بازیگران اصلی از جمله چین، روسیه و ژاپن را هدف می‌گیرد که روی تشدید تحریم‌ها و منزوی کردن بیشتر کره‌شمالی در ماه‌های اخیر تمرکز کردند. به‌رغم اینکه «اون» قصد دارد تا «این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی را از آمریکا دور کند اما وی گفته است: پیشرفت در روابط دو کره منوط به حل برنامه هسته‌ای کره‌شمالی است. مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در جلسه کابینه گفت: ارتقای روابط میان کره‌جنوبی و کره‌شمالی نمی‌تواند بدون حل برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ صورت بگیرد بنابراین وزارت خارجه باید از نزدیک با متحدان و جامعه بین‌المللی در این مورد همکاری کند.

اظهارات این مقام در تضاد با سخنان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی است. او دوشنبه گفته بود سئول نباید از کشورهای خارجی بخواهد که برای ارتقای مناسبات دو کره کمک کنند. جئونگ یونگ تائه، رئیس موسسه مطالعات کره‌شمالی در سئول گفت: این نشان می‌دهد دولت «این» از یک دیدگاه کاملا واقع‌گرایانه و منطقی به اوضاع می‌نگرد. این مساله همچنین نشان می‌دهد حل برنامه هسته‌ای کره‌شمالی اولویت بیشتری نسبت به ارتقای روابط دو کره دارد. اظهارات مون پس از سخنرانی رهبر کره‌شمالی به مناسبت آغاز سال نوی میلادی صورت گرفت که گفته بود آماده مذاکره با سئول است. اون همچنین افزود: ورزشکاران کره‌شمالی احتمالا در بازی‌های المپیک زمستانی شرکت می‌کنند اما قاطعانه بر هسته‌ای بودن کشورش تاکید کرد. در همین حال چو میونگ گیون، وزیر اتحاد کره‌جنوبی گفت که کشورش پیشنهاد داده تا دو کره در تاریخ ۹ ژانویه در روستای مرزی پانمونجوم دیدار کنند تا درباره مسابقات المپیک و اینکه چگونه می‌توان روابط را بهبود بخشید گفت‌وگو کنند.

سخنان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در شرایطی ابراز می‌شود که در روزهای ابتدایی آغاز به کارش خواستار کاهش تنش‌ها با پیونگ‌یانگ شده بود اما پس از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی حتی دولت جدید هم ادامه‌دهنده سیاست‌های دولت قبلی در ارتباط با آمریکا شده است.