رویترز در گزارش ۳۰ ژوئن نوشت، مقام‌های آمریکایی به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفتند که ارزیابی اخیر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد با وجود توافق میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی در نشست سنگاپور و اعلام این مساله که کره‌شمالی دیگر یک تهدید اتمی نیست، باز هم باید اقداماتی برای مقابله با برنامه‌های اتمی این کشور صورت گیرد. این شبکه خبری از قول پنج مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد که کره‌شمالی در ماه‌های اخیر تولید اورانیوم غنی شده برای تسلیحات اتمی را افزایش داده است. این شبکه خبری همچنین گزارش داد که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که ارزیابی اطلاعاتی شامل این مساله می‌شود که کره‌شمالی بیش از یک سایت مخفی اتمی دارد و سایت یانگ‌بیون تنها سایت نیست.

رویترز به نقل از شبکه خبری ان‌بی‌سی و این شبکه هم به نقل از یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد: «شواهدی مستدل دال بر این مساله وجود دارد که کره‌شمالی تلاش می‌کند تا آمریکا را فریب دهد.» این گزارش سوالاتی را درباره آمادگی کره‌شمالی در ورود به مذاکراتی جدی با آمریکا درباره توقف برنامه‌های اتمی‌اش به‌وجود می‌آورد. «بروس کلینگنر»، کارشناس سابق مسائل کره‌شمالی در سیا، گفت که گزارش ان‌بی‌سی درباره اظهارات ترامپ درخصوص این مساله که کره‌شمالی دیگر تهدید اتمی نیست، مضحک و نیازمند تلاش‌ها و بررسی‌های بیشتر است.

این مقام آمریکایی می‌گوید کره‌شمالی چندین سایت هسته‌ای مخفیانه دارد. سران آمریکا و کره‌شمالی حدود سه هفته پیش دیداری تاریخی در سنگاپور داشتند. پس از این دیدار، دونالد ترامپ از آمادگی کره‌شمالی برای کنار گذاشتن برنامه اتمی و هموار شدن مسیر بهبود روابط دوجانبه سخن گفت. طبق توافق میان دو طرف، جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد شد در جهت تکمیل روند عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره عمل کند. رئیس‌جمهوری آمریکا هم متعهد شد تضمین‌های امنیتی برای کره‌شمالی فراهم کند. در هر حال، رویترز افزود: سیا از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد و وزارت‌خارجه نیز این گزارش را تایید نکرد. کاخ سفید هم به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداد.

گزارش NBC پرسش‌هایی در مورد آمادگی و عزم جدی کره‌شمالی برای خلع سلاح ایجاد کرده و این باور را در میان برخی کارشناسان به‌وجود آورده که کره‌شمالی «قابل اعتماد» نیست و باید مذاکرات خاتمه یابد. این پنج مقام اطلاعاتی آمریکا می‌افزایند تصمیم کره‌شمالی در روزهای منتهی به مذاکرات یک اقدام مثبت اما نمایشی برای کسب وجهه بین‌المللی بود. آنها معتقدند: «آنها در مورد تعداد مراکز، تعداد تسلیحات و تعداد موشک‌ها ما را می‌فریبند... ما از نزدیک کار آنها را رصد می‌کنیم.» «جفری لوییس»، مدیر برنامه منع اشاعه در موسسه مطالعات بین‌الملل شرق آسیا در دانشگاه میدلبوری، می‌گوید دو مساله مهم در گزارش NBC وجود دارد. به گفته او: «ارزیابی‌ها می‌گوید کره‌شمالی نه یک سایت بلکه ممکن است ۳ سایت مخفی یا بیشتر داشته باشد که برای غنی‌سازی به‌کار می‌رود.» لوییس به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید کره‌شمالی تمایلی به افشای آنها ندارد.