روابط آمریکا و چین پس از سکانس هوآوی

به گفته این شبکه خبری این دستگیری این پیغام را به چین می‌دهد که ترامپ قادر به حفظ قول و قرارهای خود نیست و ترامپ به‌دنبال به زیر کشیدن شرکت‌های فناوری و سایر بازیگران چینی است. همین ظن و گمان موجب شد که شاخص بورس‌های جهانی با ریزش مواجه شود. به‌رغم اینکه چین در سیگنال‌های پس از دستگیری آرام رفتار کرده و به بازار این اطمینان را داده است که قصد به چالش کشیدن آمریکا را ندارد، با این حال دستگیری وانژو تاثیر خود را گذاشته است.

در این راستا دیوید دالار، یکی از اعضای موسسه بروکینگز می‌گوید: بازار از قبل دارای تنش بود و این دستگیری موجب برون‌ریز شدن این تنش شد. دالار که جزو مشاوران دولت باراک اوباما بوده است می‌گوید که دستگیری این فرد موجب شد تا هیچ‌کس نتواند با اطمینان بگوید که آتش‌بس تجاری چین و آمریکا چقدر دوام خواهد آورد. چین هم هر چند خشم خود را به‌طور آشکار از این دستگیری نشان داد اما واکنش‌اش نسبت به این اقدام آمریکا بسیار محدود بود. کانادا خانم منگ وانژو را به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران دستگیر کرده و قرار است وی را تحویل ایالات‌متحده بدهد. در این شرایط دپارتمان تجاری چین در بیانیه‌ای به بازار اطمینان خاطر داد که این دستگیری تاثیری بر قرارداد تجاری اخیر ندارد اما از کانادا و آمریکا خواست تا اقدام اشتباه خود را فورا اصلاح کنند. چین از دولت کانادا نیز خواسته است که مدیر ارشد هوآوی را بلافاصله آزاد کند.

به‌رغم اینکه گفته می‌شود یکی از دلایل بازداشت خانم وانژو کمک به دور زدن تحریم‌ها ایران بوده است اما برخی می‌گویند دلیل قطعی این بازداشت مشخص نیست. منابع دیگر خبری می‌گویند که علت بازداشت احتمالا بحث سرقت اطلاعات بوده باشد. آسوشیتد پرس موضوع دستگیری را «سرقت فناوری» عنوان کرده است. درحالی‌که کشمکش بر سر بازداشت مدیر مالی کمپانی هوآوی در کانادا ادامه دارد، خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه از توکیو خبر داد که دولت ژاپن قصد دارد به خرید تجهیزات مخابراتی از این کمپانی بزرگ چینی پایان دهد. رویترز در این گزارش تصریح می‌کند که دلیل این اقدام، تلاش ژاپن برای افزایش امنیت در برابر «درز اطلاعات و حملات سایبری» بوده است. دولت ژاپن در کنار کمپانی هوآوی از دیگر کمپانی چینی یعنی «زدتی‌ای» نیز دوری خواهد کرد. این خبر کمتر از دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که دولت ایالات‌متحده از متحدانش خواست تا استفاده از تجهیزات مخابراتی ساخت شرکت‌های چینی هوآوی و زدتی‌ای را متوقف کنند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از چند منبع مطلع گزارش داده بود که مقامات آمریکایی از کشورهایی که میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند همچون ژاپن و کره‌جنوبی خواسته‌اند که استفاده از تجهیزات هوآوی در شبکه‌های اینترنتی و بی‌سیم را کنار بگذارند.

این اقدام آمریکا برای متوقف کردن خرید تجهیزات فناوری از چین خود به نوعی اعلان جنگ علیه پکن است. الیزابت ایکونامی، یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی می‌گوید: چین به‌شدت نگران اقتصاد خود شده و به‌دنبال بازگرداندن قطار تجاری بین دو کشور به مسیر سابق خود است.  این کارشناس بر این باور است که اگر چین احساس می‌کرد اقتصادش در بهترین شرایط قرار دارد واکنش تندی به این مساله دستگیری نشان می‌داد اما پکن ترجیح داده است واکنشی آرام به این دستگیری نشان دهد.

این کمپانی برای چین حکم قهرمان ملی را دارد و فرد دستگیر شده شخصیت کوچکی نیست. او دختر بنیانگذار هوآوی است. کمپانی هوآوی نیز در واکنش به این دستگیری اعلام کرده است که از دلیل بازداشت خانم وانژو ناآگاه است و از دولت کانادا خواسته است دقیق شفاف‌سازی کند. در بیانیه هوآوی به‌طور ضمنی اشاره به بحث تحریم‌ها شده و برخی می‌گویند همین بیانیه نشان می‌دهد که دختر بنیانگذار هوآوی به‌دلیل دور زدن‌تحریم‌های ایران دستگیر شده است. در این بیانیه آمده است: هوآوی مطابق با تمامی مقررات بین‌المللی عمل می‌کند و در زمینه کنترل صادرات و تحریم‌ها مطابق قوانین و مقررات سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا رفتار کرده است.

زمان دستگیری وانژو نامناسب بوده است. او درحالی در کانادا دستگیر شد که ترامپ در بوئنوس‌آیرس با شی‌جین‌پینگ پشت‌میز شام استیک در مورد توافق اخیر تجاری بحث می‌کرد. این دستگیری زودتر از روز چهارشنبه رخ داد ولی انتشار خبر تا روز چهارشنبه مسکوت نگه داشته شد. دین چنگ، یکی از اعضای بنیاد هرتیج می‌گوید: چین ممکن است روز دستگیری را با این توافق به هم مرتبط بداند. این نشان می‌دهد که بوروکراسی آمریکایی چگونه کار می‌کند. اگر من بودم بیشتر شک و تردید می‌کردم. برخی ناظران می‌گویند که چین ممکن است دستگیری وانژو را یک‌نوع گروکشی تلقی کند اما کاخ سفید می‌گوید که ترامپ و دستیاران نزدیکش آگاه نبودند که درخواست آنها برای روز دستگیری وانژو با نشست پینگ و ترامپ همزمان خواهد شد. آمریکا از مدت‌ها پیش درخواست بازداشت افراد مرتبط با پرونده هوآوی را کرده بود. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده می‌گوید که وی نیز قبل از شام کاری ترامپ و پینگ از موضوع آگاه شده است.

بولتون در گفت‌وگوی خود با «NPR» نیز گفت: در سال‌های اخیر رفتار هوآوی موجب نگرانی‌های فراوانی شده است و این شرکت به‌دنبال سرقت فناوری از آمریکا است. آرون دیوید میلر، معاون مرکز ویلسون می‌گوید: «در یک دست آمریکا موضوع ایران قرار دارد و در دست دیگر بحث توافق تجاری ایالات‌متحده با چین.» او می‌افزاید: «اگر دولت ترامپ در مورد بحث ایران جدی باشد، پس اولویت را باید به این موضوع می‌داد اما به‌نظر می‌رسد که دو دست آمریکا با یکدیگر هماهنگ نیستند و هر دستی‌ساز خود را می‌زند.» با این حال یکی از اعضای دولت ترامپ می‌گوید که عودت وانژو به آمریکا در توافق تجاری بین آمریکا و چین تاثیرگذار خواهد بود.

 

گروگان‌گیری در جنگ تجاری