این در شرایطی است که وی خواستار رفراندوم دوم هم شده است. نخست‌وزیر انگلیس گفته بود که اگر تا دو هفته دیگر نمایندگان پارلمان این کشور کلیات لایحه توافق‌نامه خروج از اتحادیه اروپا را تصویب کنند، می‌توانند درباره برگزاری یک همه‌پرسی دیگر درباره برگزیت رای‌گیری کنند. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در یک سخنرانی در لندن گفت که به نمایندگان پارلمان آخرین فرصت را برای تصویب لایحه توافق‌نامه خروج داده است. در این لایحه که تغییرات تازه‌ای اعمال شده، تضمین‌های جدید درباره قوانین کار، مسائل زیست‌محیطی، وضعیت مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند و همچنین نوعی «مصالحه» گمرکی داده شده است. روشن نیست که آیا این تغییرات، نظر نمایندگان پارلمان را که تا به‌حال سه بار به آن رای منفی داده‌اند، تغییر خواهد داد یا خیر. ترزا می هشدار داده که اگر نمایندگان مجلس این بار هم لایحه او را رد کنند، خروج براساس مذاکره نقش بر آب خواهد شد و ممکن است برگزیت متوقف شود. نخست‌وزیر انگلیس گفت که بن‌بست برگزیت تاثیری مخرب بر همه کشور گذاشته و روند پیشرفت در همه زمینه‌ها را متوقف کرده است. او افزود: بزرگ‌ترین مشکل امروز انگلیس، سیاست آن است.

ما می‌توانیم این موضوع را درست کنیم. تاکنون جناح‌های سیاسی به دلایلی متفاوت به توافق‌نامه می با اتحادیه اروپا رای منفی داده‌اند. حزب کارگر و نیز نمایندگان طرفدار ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا معتقدند خروج طبق این توافق‌نامه برای اقتصاد انگلیس مضر است. از سوی دیگر، هواداران سرسخت برگزیت معتقدند توافق‌نامه می کنترل کامل همه امور را به انگلیس برنمی‌گرداند و مخصوصا نگران آن هستند که مساله مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند، باعث شود انگلیس تا ابد در قید و بندهای اتحادیه اروپا بماند. با پیچیده شدن برگزیت اتحادیه اروپا ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ مهلت انگلیس برای خروج را تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) تمدید کرد. این در شرایطی است که منابع اعلام کردند برخی از محافظه کاران انگلیس به‌دنبال ارائه طرح عدم رای اعتماد جدید علیه ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هستند.

نیگل اوانس، یکی از قانون‌گذاران محافظه کار انگلیس گفت: اگر الان ترزا می استعفا نکند، من از همکارانمان در کمیته اجرایی درخواست خواهم کرد که طرح عدم رای اعتماد جدیدی ارائه کنند. این درحالی است که قرار است ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس برای کناره‌گیری از رهبری حزب محافظه‌کار در ماه ژوئن زمان‌بندی‌ تعیین کند و احتمالا رقابت برای تصدی رهبری این حزب طی تابستان پیش‌رو صورت بگیرد. بوریس جانسون، چهره شناخته‌شده کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی اظهار کرد: قطعا برای رهبری حزب نامزد خواهم شد. فکر نمی‌کنم این بر کسی پوشیده باشد. با این حال ترزا می در سخنرانی خود تاکید کرده است که پیش‌نویس اصلاح شده‌اش به پارلمان نقش گسترده‌ای درخصوص برگزیت خواهد داد.

اما حالا بیشتر توجه‌ها به رفراندوم دوم معطوف شده تا پیش‌نویس اولیه برگزیت. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نخست‌وزیر بریتانیا چهارمین رای‌گیری برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا را آخرین فرصت این کشور برای به سرانجام رساندن پیغام مردم بریتانیا پس از رفراندوم سال ۲۰۱۶ دانست. او بر این باور است که اگر نمایندگان باز هم به پیش‌نویس برگزیت رای منفی بدهند در عمل فرآیند برگزیت را متوقف کرده‌اند. واکنش‌های اولیه به سخنان ترزا می چندان امیدوارکننده نبوده است. بخش عمده ای از محافظه‌کاران گفته‌اند که طرح و پیشنهاد برای رفراندوم را نمی‌پسندند و جرمی کوربین، دبیر کل حزب کارگر انگلیس نیز گفته است که این حزب به طرح نخست‌وزیر رای منفی خواهد داد.