دوئل تلویزیونی پوپولیست و سوسیالیست

اما گفته بوریس جانسون سه‌شنبه شب درباره برگزیت بسیار قابل توجه است. او گفت که مساله برگزیت بسیار ساده بود: یک دست‌انداز در مسیر رشد و شکوفایی بریتانیا. اما برگزیت در چشم جرمی کوبین چیزی جز این نبود که باعث باز شدن مذاکرات تجاری پرتنش و حراج زدن به خدمات گران‌قدر عمومی در این کشور شد. این درگیری کلامی سه‌شنبه شب در استودیوی شبکه تلویزیونی «ITV» محور اصلی درگیری‌ها برای انتخابات عمومی که قرار است در ماه آینده برگزار شود را نشان می‌دهد؛ یعنی آیا بریتانیا در اتحادیه اروپا باقی می‌ماند یا نه؟ این بحث‌ها باعث می‌شود تا مردم بیشتر در مورد معایب و مزایای خروج از اتحادیه اروپا آگاهی پیدا کنند. در این شرایط جانسون مجددا پتک بر همان سندانی کوبید که پیش‌تر می‌کوبید و گفت که باید برگزیت به هر قیمتی که شده پیاده شود. او گفت که این نخستین قدم برای حل هر مشکلی است: مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی تا کمرنگ شدن اعتقاد مردم بریتانیا به دموکراسی. در سوی دیگر میدان اما جرمی کوربین از اظهارنظر صریح درخصوص برگزیت خودداری کرد و تمایل خود را به یک رفراندوم دیگر نشان داد تا مردم خود در این‌باره تصمیم بگیرند. در مبارزات انتخاباتی که به نظر خنثی می‌رسید و جانسون نیز در رهبری حزب خود به شرایط پایداری رسیده است، حالا این مناظره فرصتی برای جرمی کوربین فراهم کرد تا جریان را به سود خود تغییر دهد. اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که برای حزب کارگر وجود دارد تا میزان محبوبیت خود را در نظرسنجی‌ها افزایش دهد، کمبود وقت تا برگزاری انتخابات است. جانسون در انتخابات عمومی پیش‌رو روی خستگی مردم از درگیری‌های داخل پارلمان بر سر برگزیت قمار کرده است. او به این طریق می‌خواهد نشان دهد اگر تاکنون برگزیت رخ نداده مقصر اصلی آن جرمی کوربین و حزب کارگر است. جانسون قصد دارد با به‌دست آوردن اکثریت قاطع راه خروج از اتحادیه اروپا را بی‌دردسر کند؛ چراکه توافق اخیر او در بن‌بستی گیر افتاده که وی را مجبور کرد تا درخواست برگزاری انتخابات عمومی بدهد. جانسون گفت: «اینکه شما به ماندن یا ترک کردن از اتحادیه اروپا رای بدهید، مساله برگزیت باید حل شود.» او افزود: «ما از پیش هم توافقی برای خروج آماده داریم.» جانسون در مناظره به قدری گفت که «برگزیت باید به سرانجام برسد» که این سخن دیگر به گوش مخاطبان برنامه آزاردهنده بود.

جانسون در این مناظره از بزرگ‌ترین نقطه ضعف جرمی کوربین به خوبی استفاده کرد و آن هم بلاتکلیفی کوربین در مورد برگزیت است. مشخص نیست که وی خواهان خروج از اتحادیه اروپا است یا باقی ماندن در آن. درحالی‌که تقریبا همه بریتانیایی‌ها تکلیف خود را با برگزیت مشخص کرده‌اند اما هر بار که اسم برگزیت می‌آید جرمی کوربین سکوت می‌کند. کوربین تلاش می‌کند دل هر دو طیف طرفداران و مخالفان برگزیت     را به‌دست آورد.

با پایان یافتن موضوع برگزیت اما موضوعات دیگر نیز مورد بحث قرار گرفت. یکی از موضوعات مورد بحث میان جانسون و کوربین این بود که کدام‌یک در صورت پیروزی در انتخابات برنامه‌های بهتری برای اداره نظام بهداشت و سلامت انگلیس دارند. کوربین جانسون را که مورد حمایت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد متهم کرد که قصد دارد «نظام بهداشت انگلیس را به شرکت‌های بزرگ آمریکایی بفروشد.» او مدعی شد که بین دولت جانسون و مقام‌های تجاری آمریکایی مذاکراتی در این خصوص انجام شده است. او گفت: «چیزی که از طرح دولت می‌دانیم- از آنچه که آقای جانسون انجام داده- جلسات مخفیانه‌ای است که با آمریکا برگزار کرده. در این جلسات پیشنهاد شده بازار نظام سلامت ما به روی شرکت‌های آمریکایی باز شود.» جانسون این اتهام را رد و آن را «کاملا نادرست» توصیف کرد. او گفت نظام بهداشت انگلیس هیچ‌گاه به معرض فروش گذاشته نخواهد شد. در این زمینه روزنامه گاردین نوشته بر اساس نظرسنجی‌ای که بعد از مناظره انجام شده حدود ۵۱ درصد جانسون و ۴۹ درصد کوربین را پیروز تشخیص داده‌اند. انتخابات زودهنگام در انگلیس قرار است در تاریخ ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) برگزار شود. جانسون درخواست برگزاری این انتخابات را بعد از آن صادر کرد که نتوانست کشورش را در موعد مدنظر خود یعنی ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج کند. پارلمان انگلیس جانسون را مجبور کرد از اتحادیه اروپا بخواهد مهلت اجرای برگزیت را تمدید کند. نخست‌وزیر انگلیس امیدوار است با برگزاری انتخابات همگانی و تغییر ترکیب کابینه بتواند رأی مورد نیاز برای تصویب توافق با بروکسل درخصوص نحوه خروج از اتحادیه اروپا را کسب کند.

درحال‌حاضر در نظرسنجی‌های ملی حزب کارگر از حزب توری‌ها (محافظه‌کاران) عقب است. با این حال حزب کارگر امیدوار است که نتیجه درخشانی که در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۷ به‌دست آورد را در اواخر سال ۲۰۱۹ نیز تجربه کند. در این میان حزب لیبرال دموکرات نیز که برخی از آنها بریده‌های حزب توری‌ها هستند، سخت تلاش می‌کنند جایگاه خود را در انتخابات ماه آینده ارتقا دهند. کوربین اما از سوی جانسون متهم است که یک اتحاد هرج‌ومرج‌طلبانه بین حزب کارگر و حزب نیمه‌مستقل ملی‌گرایان اسکاتلند به‌وجود آورده است اما دبیرکل حزب کارگر با آمادگی پاسخ داد کسانی که این هرج‌ومرج را به‌وجود آورده‌اند، ۹ سال است که در حاکمیت قرار دارند. این اظهارنظر با خنده مخاطبان حاضر در استودیو روبه‌رو شد.

اما آخرین بخش از مناظره به سمت یکی از شاهزاده‌های بریتانیایی سوق پیدا کرد. اخیرا در یک مصاحبه فاجعه‌آمیز مشخص شده است که شاهزاده ‌اندرو با جفری اپستین دوستی داشته است. جانسون پیش‌تر گفته بود که در این زمینه با ملکه صحبت کرده است. جفری اپستین، سرمایه‌دار آمریکایی است که به دلیل دلالی سوءاستفاده جنسی از دختران نابالغ به زندان محکوم شده بود. اپستین در ۱۰ اوت سال ۲۰۱۹ در زندان متروپولتین نیویورک خودکشی کرد. یک روز پیش از خودکشی وی با اتهام‌های تازه‌ای روبه‌رو شده بود که در صورت اثبات تا ۴۵ سال محکوم به حبس می‌شد.