به گزارش الجزیره، در چهارماهی که به شکل موثر از نامزدی بایدن در حزب دموکرات‌ها گذشته است، او عمدتا روی اتحاد و یکپارچگی حزب خود کار کرده است تا بتواند طیف چپ را نیز که عمدتا طرفدار برنی سندرز بوده‌اند، هم داستان با کارزار خود کند. این در حالی است که هرچقدر به زمان انتخابات نهایی نزدیک می‌شویم، او از یک جبهه دیگر نیز صاحب یک چشم‌انداز دیگر نیز شده و آن جبهه نیز متعلق به جمهوری‌خواهان متنفر و گریزان از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.

بایدن انتخاب اول؟

انتظار می‌رود جان کسیچ، فرماندار سابق اوهایو و منتقد جمهوری‌خواه ترامپ، در ماه آینده در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به سود جو بایدن حضور پیدا کند. کسیچ که در سال ۲۰۱۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود، در دور مقدماتی جمهوری‌خواهان نتوانست از پس ترامپ برآید و از دور رقابت‌ها کنار رفت. او یکی از جمهوری‌خواهان باسابقه و با نفوذ است که در کنار سایر یاغیان جمهوری‌خواهان حزب قرار گرفته و قرار است از بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ حمایت کند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد ترامپ نتوانسته است به غیر از وفاداران به خود، افراد دیگری را برای کارزار انتخاباتی‌اش جذب کند.

برخی جمهوری‌خواهان بر این باورند که با پیوستن جمهوری‌خواهان با سابقه‌ای همچون جان کسیچ به کارزار انتخاباتی بایدن، رای حومه‌نشینان برای جمهوری‌خواهان از دست خواهد رفت و این یک هشدار مهم برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا است. همین هشدارها اما موجب شد تا ترامپ دست به کار شود و مدیر کارزار خود را برکنار و فرد جدیدی را جایگزین کند. برخی از کارشناسان نظرسنجی می‌گویند که در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد، موقعیت بایدن عجیب و غریب است. در فلوریدا بیشتر از اینکه بایدن طرفدار داشته باشد، آمار مخالفان ترامپ بالا رفته و آنها قصد دارند برای رویگردانی از ترامپ به بایدن رای بدهند. برای آنها بایدن فرد هیجان‌انگیزی نیست، به‌ویژه اینکه تلاش‌های متواتر بایدن برای جلب توجه چپ‌های پیشرو در طیف دموکرات ها، او را در موقعیتی سخت‌تر قرار می‌دهد. با این حال پیام‌های بایدن در میان کشاورزها با استقبال روبه رو شده است. نیکی فراید، کمیسیونر کشاورزان فلوریدا با ستایش از پیام بایدن گفت که روستایی‌ها و طبقه متوسط شهری به بایدن رای خواهند داد. اما وی این را نیز گفت که هنوز برای کسب پیروزی خیلی راه باقی مانده است. در سال ۲۰۱۶ نیز هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها در فلوریدا بالاتر از ترامپ بود اما توانست در انتخابات در یک رقابت شانه به شانه این ایالت را از چنگ نامزد دموکرات‌ها خارج سازد. کارشناسان بر این باورند که بایدن هنوز آنگونه که باید در فلوریدا قوی ظاهر نشده است. بایدن و حزب دموکرات‌ها نسبت به فلوریدا بی‌تفاوت هستند.

آن هم به این دلیل که بایدن بیشتر فقط نسبت به ضعف ترامپ غر می‌زند و کار دیگری نکرده است. از سوی دیگر انباشت کمک‌های مالی از سوی فلوریدایی ها، این حزب را نسبت به پیروزی در این ایالت دلسرد کرده است. کارزار انتخاباتی ترامپ تاکنون توانسته است از طریق یک آگهی تلویزیونی ۱۴۶ میلیون دلار کسب کند و از این مقدار ۳/ ۳۶ میلیون دلار فقط از سوی فلوریدایی‌ها بوده است. این دو برابر رقمی است که اوهایویی‌ها انجام داده‌اند. داستان زمانی عجیب می‌شود که بدانیم اوهایو به لحاظ کمک مالی در رده دوم قرار دارد و ۴/ ۱۸ میلیون دلار به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کرده‌اند.  در حالی که هنوز آگهی‌های تبلیغاتی کارزار انتخاباتی ترامپ نهایی نشده است، اما خبرها حکایت از آن دارد که ترامپ خود را برای حمله بیشتر به بایدن آماده می‌کند. کارزار انتخاباتی ترامپ قرار است به سوابق بایدن حمله کند و با اصطلاح «سیاستمدار مادام‌العمر» رای‌دهندگان را بترسانند. البته این شعار زمانی کارگر خواهد افتاد که اوضاع اقتصادی که به دلیل ویروس کرونا به شدت آسیب دیده است، بهبود یابد. نیک ترینر، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ می‌گوید: «بسیاری بایدن را می‌شناسند اما با سوابق وی آشنایی ندارند. در حال حاضر او یک صفحه نقاشی خالی است.»به نظر می‌آید که جمهوری‌خواهان دوست دارند بایدن را به گونه‌ای نقاشی کنند که رای دهندگان از وی دلسرد شوند. ترینر می‌افزاید: «من اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهم کرد، اگر مردم بدانند بایدن کیست و چه کارهایی انجام داده است.» جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ که در حال آماده کردن خود در انتخابات کنگره هستند، به این نکته رسیده‌اند که رای حومه شهری‌ها به‌ویژه در میان رای دهندگان سنتی خود یعنی سفیدپوست‌هایی با تحصیلات عالی را از دست داده‌اند. آنها هشدار می‌دهند که ممکن است نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۸ که در آن جمهوری‌خواهان رای مردم این مناطق را از دست دادند، مجددا تکرار شود. نتیجه این رای اما به اکثریت تبدیل شدن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان منجر شد.  شیفت حومه شهری‌ها یک پتانسیل بسیار خوب برای ائتلاف گسترده در کارزار انتخاباتی بایدن به حساب می‌آید: «این یعنی واریز آرای سالمندان و جمهوری‌خواهان میانه رو به سود بایدن.» دست کم اینکه اگر نخواهند به بایدن رای بدهند، رای آنها به نفر سوم حزب واریز خواهد شد که در این صورت نیز پایگاه رای ترامپ کاهش خواهد یافت.  در این راستا تیم انتخاباتی بایدن می‌گویند که قرار نیست با جان کسیچ درخصوص مباحث خاصی صحبت یا توافق کنند اما فعالیت این جمهوری‌خواه به سود بایدن آغاز شده است، همان گونه که تاکنون صحبت‌ها با طیف پیشروها نیز برای همکاری بیشتر با این کارزار به خوبی پیش رفته است.