الجزیره با دسترسی به برخی از اسناد پزشکی و مصاحبه با دکترها و زخمی‌ها به این نتیجه رسیده است که برخورد با معترضان مغایر با استانداردهای رایج بوده است.  سازمان ملل اصول پایه‌ای را برای استفاده از زور تعیین کرده است. این اصول می‌گوید از وسایلی استفاده شود که چندان سخت نباشد و نیروهای امنیتی را در استفاده از زور محدود می‌کند و در نهایت باید مقدار خسارت وارده و جراحت حداقلی باشد. افزون بر این نهادهای اجرای قانون نباید از سلاح گرم استفاده کنند، مگر زمانی که به قصد دفاع از خود یا دیگرانی که جان‌شان در خطر است، باشد. همچنین سلاح گرم زمانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که یک جنایت واقعی در حال وقوع است که در پی آن زندگی افراد به خطر می‌افتد. اما منابع آزاد نشان می‌دهند که در اعتراضات لبنان هیچ‌کدام از این موارد وجود نداشته و خشونت‌ها مغایر با استانداردها بوده است.

شلیک از راه دور

اعتراض‌های روز شنبه در میدان شهدا بود که یک میدان بزرگ به‌حساب می‌آید. در نزدیکی این میدان مسجد محمد العین و در ضلع شرقی آن مقبره رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق این کشور قرار دارد. معترضان در مناطقی از این میدان از سنگ و کلوخ علیه نیروهای پلیس استفاده کردند اما چون فاصله آنها زیاد بود عمدتا به نیروهای پلیس نمی‌رسید. این در حالی است که در میدان مقابل، نیروهای پلیس و برخی از لباس شخصی‌ها با انواع اسلحه‌ها به سمت مخالفان شلیک کردند. ویدئوها نشان می‌دهد که فاصله بین معترضان و نیروهای پلیس افزون بر ۴۰ متر بود، به همین دلیل عمده این سنگ‌ها به نیروهای امنیتی نمی‌رسید. اما از سمت نیروهای پلیس و امنیتی دست‌کم از چهار نقطه شلیک صورت می‌گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم چهار شلیک صورت گرفته به فاصله نزدیک از یکدیگر صورت گرفته است. در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است نیروهای امنیتی و پلیس از فاصله ۱۳۱ تا ۱۶۴ پایی (۴۰-۵۰متری) از اسلحه‌های خود استفاده کردند. این سوال حالا مطرح است که آیا نیروهای امنیتی در این شرایط حق استفاده از اسلحه داشته‌اند یا نه؟ ریچارد ویر، دیده‌‌بان حقوق بشر در حوزه بحران و درگیری به الجزیره گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از زور بیش از حد بوده است.

همچنین از ویر سوال شد که نیروهای امنیتی حق استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای داشته‌اند یا نه؟ وی در پاسخ گفت: چیزی که من روز شنبه مشاهده کردم، نشان می‌داد که نیازی به استفاده از هیچ اسلحه مرگباری نبوده است.

در حالی که ناظران می‌گویند شلیک‌ها از جبهه نیروهای پلیس صورت گرفته است، نیروهای امنیت داخلی لبنان در بیانیه‌ای ضمن رد این ادعا گفتند که آنها هیچ گلوله پلاستیکی یا ساچمه‌ای شلیک نکرده‌اند. در ویدئویی که در لبنان دست به دست می‌چرخد یک مرد با لباس شخصی در حال شلیک به مردم است اما در این بیانیه تصریح شده است که این مرد عضو نیروهای آنها نیست. ارتش نیز در بیانیه‌ای دیگر تصریح کرد که شلیک‌ها از جانب نیروهای آنها نبوده است.

به غیر از ارتش و نیروهای امنتی داخلی، در این منطقه نیروهای پلیسی نیز وجود داشتند که وظیفه حمایت از پارلمان بر عهده آنها است. این افراد به‌طور مستقیم از نبیه بری، رئیس پارلمان دستور می‌گیرند. در ویدئوهای منتشر شده، مشخص شده است که چندین حمله از سمت آنها صورت گرفته است. در گذشته نیز این نیروها دست به اقداماتی مشابه علیه معترضان زده بودند. در گزارش‌ها آمده است که دست‌کم ۷۲۸ نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است.