انتقال رهبر مخالفان پوتین به آلمان

این تصمیم در پی آن گرفته شد که یولیا ناوالنایا، همسر رهبر مخالفان روسیه، در نامه‌ای به کاخ کرملین خواستار مداخله دولت روسیه شد. او از کرملین خواست که اجازه دهد همسرش به خارج از کشور پرواز کند. رئیس بیمارستان اومسک می‌گوید که پزشکان تشخیص داده‌اند او دچار اختلال متابولیک شده و دلیل احتمالی آن نیز کاهش قند خون بوده است. به گفته او، ذرات مواد شیمیایی صنعتی بر لباس‌های آقای ناوالنی و انگشتان او پیدا شده اما پزشکان اعتقاد ندارند که وی مسموم شده است. یکی از پزشکان ارشد بیمارستان گفت، روی لباس و پوست ناوالنی یک ماده شیمیایی پیدا شده است، ماده‌ای که در تولید لیوان‌های پلاستیکی نیز به‌کار می‌رود. او تاکید کرد: «این ماده در خون ناوالنی یافت نشده است.» به گزارش خبرگزاری رویترز میشاییل مولر، شهردار برلین از آمادگی بیمارستان «شریته» برلین برای درمان منتقد پوتین در صورت انتقال وی به این شهر خبر داده است. خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی نوشت، آناتولی کالینیچنکو، معاون رئیس بخش بیمارستان اومسک با اشاره به اینکه وضعیت جسمانی الکسی ناوالنی ۴۴ ساله تثبیت شده است، افزود: «ما مخالفتی با انتقال بیمار به بیمارستان دیگر نداریم.» او افزود که خانواده ناوالنی با انتقال او به بیمارستانی دیگر در روسیه مخالفت کرده‌اند و «مسوولیت انتقال او را خود برعهده می‌گیرند.»

این گزارش همچنین نوشت: بعدازظهر جمعه  پزشکانی که از آلمان برای معاینه ناوالنی به شهر اُمسک رفته بودند، خبر دادند که اجازه ملاقات با او را یافته‌ و وی را معاینه کرده‌اند. آنها گفته بودند که مشکلی برای انتقال ناوالنی به آلمان وجود ندارد. پیش از این مقامات کاخ کرملین گفته بودند، در صورتی‌که پزشکان معالج اجازه حرکت به ناوالنی را بدهند، رهبری روسیه مخالفتی با انتقال او به آلمان نخواهد داشت. الکسی ناوالنی ۴۴ ساله حقوقدان، فعال مدنی و بنیانگذار نهاد «کارزار مبارزه با فساد» در روسیه است. او از مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بوده و بارها به زندان افتاده است. ایوان شدانوف، سرپرست «کارزار مبارزه با فساد» ناوالنی، گفت: پلیس به پزشکان گفته است، «ماده‌ای مرگ‌زا» کشف کرده‌ است که می‌تواند ناوالنی را مسموم کرده باشد. ناوالنی روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد به دلیل وضع بد جسمی که «احتمالا ناشی از عوارض یک مسمومیت شدید» است به بیمارستان اومسک منتقل شد. سیاستمدار ۴۴ ساله از روز پنج‌شنبه در اغما به‌سر می‌برد و از طریق تنفس مصنوعی به زندگی ادامه می‌دهد.

خبرگزاری آلمان هم نوشت: هواپیمای حامل پزشکان آلمانی را بنیاد «سینما برای صلح» برلین به اومسک فرستاده است. این بنیاد در سپتامبر ۲۰۱۸ نیز «پیوتر ورزیلوف»، از منتقدان پوتین را که به دلیل مسمومیت در روسیه بستری شده بود، به آلمان منتقل کرد.