ایالات‌متحده می‌گوید؛ حوثی‌ها پس از هفته‌ها حملات موشکی و پهپادی به عربستان‌سعودی، باید تمایل داشته باشند تا در یک روند سیاسی برای رسیدن به صلح در یمن مشارکت کنند. ند پرایس روز دوشنبه گفت: رهبران جنبش حوثی باید به سادگی حمله را متوقف و مذاکره را آغاز کنند. عربستان‌سعودی در سال ۲۰۱۵ پس از سرنگونی دولت به رسمیت شناخته‌شده یمن خود را مجاز به دخالت در موضوع داخلی یمن دانست و جنگ علیه این کشور را آغاز کرد. حوثی‌ها اما طی هفته‌های اخیر در میان تلاش‌های تازه دیپلماتیک دولت بایدن برای پایان‌دادن به جنگی که فقیرترین کشور خاورمیانه را ویران کرده است، حملات خود را به خاک عربستان افزایش داده‌اند. در مقابل گروه یمنی از حملات مرزی دفاع کرده و گفته است که این حملات در پاسخ به حملات مرگبار هوایی عربستان در این کشور است. روز یکشنبه، این گروه با حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی عربستان در استان شرقی، قیمت جهانی نفت را به بالاترین سطح در دو سال گذشته رساند. حوثی‌ها همچنین گفته‌اند که آنها به اهداف نظامی در شهرهای دمام، عسیر و جازان عربستان حمله کرده‌اند. این در حالی است که ائتلاف جنگی تحت‌رهبری عربستان‌سعودی مدعی شده است که بیشتر هواپیماهای بدون‌سرنشین و موشک‌ها را در مسیر رسیدن به اهداف خود رهگیری کرده‌اند و حملات روز یکشنبه خسارت جانی و مالی نداشته است.

این کشور پادشاهی صحرانشین می‌گوید که حمله حوثی‌ها به تاسیسات آرامکوی سعودی در «راس‌تنوره» در روز یکشنبه امنیت و ثبات تامین انرژی جهانی را هدف قرار داده بود. در این راستا وزارت امورخارجه آمریکا گفت: ایالات‌متحده معتقد است آخرین حملاتی که توسط حوثی‌ها انجام شده غیر‌قابل قبول و خطرناک بوده است و غیرنظامیان از جمله آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. همزمان رسانه‌های سعودی روز سه‌شنبه گفتند که هنوز ساعاتی از سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نگذشته است که آنها توانسته‌اند یک فروند پهپاد مسلح یمنی‌ها را که به سمت خمیس‌مشیط در حرکت بوده است، رهگیری کنند.

ماه گذشته، ایالات‌متحده دو رهبر حوثی را به دلیل نقش ادعایی آنها در حملات مرزی به عربستان‌سعودی و کشتی‌های باری در دریای سرخ، مورد تحریم قرار داد.

حوثی‌ها تاکنون رو به تاکتیک «این به آن در» آورده‌اند. جنبش حوثی‌ها و عربستان‌سعودی سال‌هاست که با یکدیگر درگیر بوده و اخیرا نیز حملات خود را شدت بخشیده‌اند. همزمان اما واشنگتن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده برای قرار دادن حوثی‌ها در فهرست تروریسم را لغو کرد.

آخرین تنش‌ها در حالی شدت گرفته است که ایالات‌متحده و سازمان‌ملل برای دستیابی به آتش‌بس تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده‌اند و می‌گویند که از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی تحت‌حمایت سازمان ملل برای پایان‌دادن به درگیری‌ها حمایت می‌کنند. گروه‌های مدافع حقوق‌بشر و ناظران بین‌المللی از جنگ به سرکردگی عربستان‌سعودی که منجر به کشته‌شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر از فقیرترین کشور خاورمیانه شده است، به شدت انتقاد می‌کنند و می‌گویند ریاض یمن را به سمت یک بحران انسانی بی‌سابقه کشانده است.