برایانت ۳۰ سال در دره مرگ زندگی و کار کرده است. او خوشحال است که در تابستان مناظر کوهستانی زیبا می‌شوند، اما حتی او اعتراف می‌کند که درجه حرارت بالا در سال‌های اخیر دره مرگ را به‌شدت محدود کرده است. درجه گرما  روز جمعه تا ۵۵ درجه سانتی‌گراد هم بالا رفت. این دما مجددا روز یکشنبه نیز تکرار شد. وی می‌گوید: بیست روز نخست تابستان نسیمی در هوا وجود داشت، اما در این ۱۰ روز شرایط سخت‌تر شده است. میلیون‌ها نفر در غرب آمریکا و کانادا برای دومین بار در دو هفته گذشته در معرض گرمای شدید و کم‌سابقه هوا قرار گرفته‌اند. آتش‌سوزی‌های جنگلی در حالی غرب ایالات‌متحده را فراگرفته که موج گرما موجب ثبت دمای طاقت‌فرسا در چندین منطقه از این کشور شده است. نیروهای آتش‌نشان در شرایط دمایی گرم و طاقت‌فرسا در تلاش برای جلوگیری از گسترش شعله‌های آتش هستند و از ساکنان مناطق گرفتار در میان حریق درخواست شده محل زندگی خود را تخلیه کنند. در ایالت کالیفرنیا پس از قطع خطوط برق بین ایالتی از ساکنان خواسته شد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. روز شنبه دو نیروی آتش‌نشان در ایالت آریزونا هنگام عملیات اطفای حریق بالگردشان دچار حادثه شد و جان خود را از دست دادند. نیروهای آتش‌نشان در تلاش برای مهار آتش‌سوزی هستند اما به گفته آنان هوا بسیار خشک است، به طوری که مقدار زیادی از آب ریخته شده توسط هواپیماها برای مهار شعله‌های آتش قبل از رسیدن به زمین بخار می‌شود. این شرایط تنها چند هفته پس از آن رخ داد که موج گرمای خطرناک دیگری، آمریکای شمالی را فرا گرفت که بر اثر آن صدها مورد مرگ ناگهانی ثبت شد و احتمال می‌رود بسیاری از آنها ناشی از گرمای هوا بوده باشد.

در دره مرگ، گرمای سوزان، یکی از بالاترین درجه‌ حرارت‌های ثبت‌شده در کره زمین است که با گرمای ماه اوت تطابق دارد. در صورت تایید این قرائت‌ها، ارقام ثبت شده می‌توانند به‌عنوان یک رکورد ثبت شوند. پیش‌تر با اختلاف، گرم‌ترین روز ثبت شده در این تاریخ مربوط به سال ۱۹۱۳ می‌شد که دمای هوا در این تاریخ ۵۶ درجه سانتی گراد بوده است.

طی روزهای آینده، بیشتر مناطق غرب شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی گرما خواهند بود و احتمالا زندگی ۳۱ میلیون نفر را شدیدا تحت‌تاثیر قرار دهد. این سومین موج گرما است که در تابستان امسال در این منطقه حاکم شده است.

دمای شدید هوا که در اواخر ماه ژوئن از شمال غرب اقیانوس آرام چونان شعله حرکت کرد، منجر به کشته شدن ۲۰۰ نفر در ایالت اورگان و واشنگتن شد. مردم برای زنده ماندن کولرهای خود را در درجه بسیار خنک قرار دادند و خیابان‌ها خالی از افراد شد. همان اثر گنبد گرمایی که شمال غربی را فرا گرفته است، اوایل هفته جاری در کالیفرنیا و مناطق جنوبی حاکم شد. سارا روگوفسکی، هواشناسی که با سازمان هواشناسی کالیفرنیا کار می‌کند، می‌‌گوید: دمای هوا در این روزها بین ۳۷ تا ۴۸ درجه سانتی‌گراد در کالیفرنیا در نوسان بوده است. گرمای هوا در این منطقه ۱۵ تا ۲۰ درجه بالاتر از میانگین خواهد بود، حتی شب‌ها نیز بسیار گرم خواهند بود. او تصریح می‌کند وقتی دمای هوا شبانه‌روز گرم می‌شود، مردم حتی با وسایل خنک‌کننده نیز قادر به خنک کردن خود نیستند. او پیش‌بینی می‌کند که با یک رعد و برق، خطر آتش‌سوزی منطقه را تهدید می‌کند. همین چند روز پیش یک رعد و برق در منطقه دریاچه تاهو یک آتش‌سوزی به راه انداخت و باعث تخلیه کالیفرنیا و نوادا و منجر به بستن جنگل ملی پلامز شد.