پنجمین قربانی تغییرات اقلیمی

باران شدید در هند در ایالت غربی ماهاراشترا موجب رانش زمین و جاری شدن شدید سیل و ریزش ساختمان‌ها شد. به دنبال این حادثه، امدادگران از لابه‌لای گل و لای و خرابه‌های ساختمان‌ها سخت در تلاش برای یافتن بازماندگان هستند. الجزیره در گزارش ۲۴ جولای نوشت، دولت ایالتی روز شنبه در بیانیه‌ای آمار کشته‌های این سیل شدید موسمی را ۷۶ نفر اعلام کرد و افزود که ده‌ها نفر هم ناپدید شده‌اند. با توجه به اینکه امدادگران در حال تلاش هستند، آمارها حاکی از افزایش احتمالی شمار کشته‌ها و مفقودین است. با این حال، برخی دیگر از آمارها نشان می‌دهد که تعداد کشته‌ها بیش از ۱۰۰ نفر بوده است.

در این بیانیه آمده است: «باران سیل‌آسا در مناطق مختلف این ایالت اغلب با جزر و مدهای زیاد همزمان می‌شود. همچنین تخلیه سدها هم موجب طغیان آب در برخی مناطق می‌شود.» در ‌رایگاد، جنوب بمبئی که به شدت آسیب دیده است، در اثر رانش زمین ده‌ها خانه ناپدید شده است. این امر موجب شد که دست‌کم ۴۷ نفر کشته و بیش از ۵۳ نفر نیز در زیر گل‌و‌لای گرفتار شوند.

ریزش شدید باران باعث فوران حاشیه رودخانه «ساویتری» و موجب شد که شهر «مهاد» کاملا غیرقابل دسترسی شود. همچنین باعث شد که ساکنان وحشت‌زده برای فرار از فوران آب به پشت بام‌ها و مکان‌های مرتفع پناه ببرند. عملیات نجات شامل ترکیبی از نیروهای زمینی، دریایی و هوایی ارتش هند است. این عملیات شروع شده و برای نجات افراد گرفتار در سیل همچنان ادامه دارد. با این حال، الجزیره می‌‌نویسد که عملیات آنها با وجود سطح بالای آب و رانش زمین و مسدود شدن جاده‌ها از جمله بزرگراه اصلی بین «بمبئی» و «گوا» با مشکل روبه‌رو شده است. حدود ۹۰ هزار نفر تا کنون در ماهاراشترا به جای دیگری منتقل شده‌اند. سطح آب روز پنج‌شنبه در مناطقی از «چیپلون» (در ۲۵۰ کیلومتری بمبئی) به دلیل بارش ۲۴ ساعته و بی وقفه که موجب بالا آمدن آب رودخانه «واشیشتی» شد تا ۶ متر افزایش یافت. این مساله باعث شد جاده‌ها و خانه‌ها زیر آب بروند.

«اوداو تاکرای»، سر وزیر ایالت ماهاراشترا‌ گفت که امدادگران و دیگر نیروها در تلاشند تا به محله‌هایی در چیپلون که ارتباطات‌شان قطع شده دسترسی یابند. در این منطقه خسارات زیادی به پل‌ها و جاده‌ها وارد شده است. وی به خبرنگاران گفت: «ما برای نجات جان‌ها و مال‌ها هر آنچه لازم است انجام خواهیم داد». او گفت: «این فاجعه تمام ایالت را از ناگپور در شرق تا مهابالشوار در غرب تحت تاثیر قرار داده است. باران بی‌سابقه بود و ما با یک وضعیت اضطراری غیر منتظره روبه‌رو هستیم». نیروی دریایی هفت تیم نجات مجهز به قایق‌های پلاستیکی، جلیقه نجات و کمربند نجات را به همراه غواصان متخصص و یک هلی‌کوپتر برای انتقال ساکنان آسیب‌دیده به مناطق سیل‌زده اعزام کرد. اداره هواشناسی هند برای چندین منطقه در این ایالت هشدار قرمز صادر کرد که نشان می‌دهد بارندگی شدید تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

جاری شدن سیل و رانش زمین در فصل موسمی هند بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر معمول است. اساسا این منطقه دارای ساختمان‌ها و دیوارها ضعیف بوده و پس از چند روز باران بی‌وقفه اغلب فرو می‌ریزند. مقام‌ها گفتند که چهار نفر قبل از طلوع آفتاب روز جمعه هنگام ریزش ساختمانی در محله فقیرنشین بمبئی جان خود را از دست دادند. این حادثه کمتر از یک هفته پس از آن رخ داد که حداقل ۳۴ نفر در اثر ویران شدن چندین خانه در اثر فرو ریختن دیوار و رانش زمین در شهر جان خود را از دست دادند. بر اساس گزارشی از موسسه تحقیقاتی تاثیرات اقلیمی پوتسدام (PIK) که در آوریل منتشر شد، تغییرات آب و هوایی باعث تقویت باران‌های موسمی در هند می‌شود. این گزارش نسبت به عواقب بالقوه شدید غذا، کشاورزی و اقتصاد که تقریبا یک پنجم جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هشدار داد.