گردباد مرگبار در آمریکا

به گزارش سی‌ان‌ان، یک کارخانه شمع‌سازی در کنتاکی به همراه یک انبار شرکت آمازون در ایلینوی و خانه سالمندان در آرکانزاس فرو ریخته و در هر کدام از این حوادث چندین نفر درجا کشته شده‌اند. «مایکل دوسِت» رئیس اداره حوادث غیرمترقبه کنتاکی گفت که این ایالت با یکی از بزرگ‌ترین فجایع تاریخ خود مواجه شده است. بیشیر، فرماندار کنتاکی نیز گفت یکی از بدترین فجایع، در کارخانه شمع‌سازی شهر میفیلد اتفاق افتاده است: ۱۱۰ نفر در داخل ساختمانی که فرو ریخته، گرفتار شدند. احتمالا ده‌ها نفر از افراد در این ساختمان کشته شده‌ باشند. سی‌ان‌ان می‌نویسد ویدئوهای منتشرشده از ساختمان این کارخانه نشان می‌دهد به غیر از آوار و تلی از فلزات مچاله‌شده، اثری از ساختمان باقی نمانده است. ساختمان یک دادگاه و زندان مجاور آن نیز در این شهر ۱۰ هزار نفری صدمه دیده است. رئیس پلیس کنتاکی گفت: ما با خرابی‌هایی مواجه شدیم که تا به حال ندیده‌ایم. تنها ایالت کنتاکی نیست که با گردبادها و قربانیان مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی مقامات محلی، قربانیان انبار شرکت آمازون در ایلینوی حداقل دو نفر بوده است. تلاش برای جست‌وجو و نجات دیگر افراد از زیر آوارهای این انبار ادامه دارد. مایک فیلبک، رئیس پلیس ایلینوی می‌گوید: چندین نفر موفق شدند بدون اینکه آسیب جدی ببینند از این انبار به بیرون فرار کنند، اما هنوز افرادی در زیر آوار باقی مانده‌اند و احتمال می‌رود شمار قربانیان افزایش یابد. همچنین فروریختن ساختمان خانه سالمندان در آرکانزاس حداقل یک کشته برجای گذاشته و حداقل ۲۰ نفر زخمی شده‌اند. یک نفر دیگر نیز در این ایالت کشته شده است. از نیمه‌شب جمعه برق بیش از ۶۰ هزار شهروند کنتاکی قطع شده و در دیگر ایالت‌ها نیز گزارش شده که مجموعا برق ۱۸۰هزار شهروند قطع شده است.

«دانیل ویکتور»، «ریک روجاس» و دیگران هم در گزارش ۱۲ دسامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، بر اثر گردبادهای شدید ۶ ایالت آمریکا گرفتار شدند. «اندی بیشیر» فرماندار کنتاکی در همین رابطه گفت که احتمال افزایش تلفات وجود دارد. به گفته او، این ایالت با ۴ گردباد آسیب دیده است از جمله یکی که با سرعت ۲۰۰ مایلی باعث زمین‌گیر شدن این ایالت شد. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، مقام‌های کنتاکی می‌گویند در تلاش هستند تا کسانی را که زیر آوار مانده یا در جاده‌های مسدودشده گرفتار شده‌اند و نیز کسانی که نیازمند آب و برق هستند، نجات دهند. در همین رابطه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت دولت وی هر کاری را که ممکن است برای کمک به مناطق مرکزی این کشور که در اثر گردباد آسیب دیده‌اند، انجام خواهد داد. بایدن روز شنبه اعلامیه «منطقه فاجعه‌دیده» را امضا کرد که به آزاد شدن کمک‌های فدرال برای ایالت کنتاکی منجر می‌شود. او گفت این توفان‌ها یکی از بزرگ‌ترین توفان‌ها در تاریخ ایالات متحده است.

تیم‌های امدادی در حال جست‌وجو در میان آوارهای کارخانه شهر میفیلد که یکی از کانون‌های این گردباد بود، هستند. شرایط پیش روی مقامات برای امداد بسیار چالش‌برانگیز است؛ به‌طوری‌که ایستگاه پلیس در میفیلد تخریب شده و تجهیزات آتش‌نشانان آسیب دیده است. ده‌ها هزار نفر در این ایالت نیز بدون برق و آب هستند. بیشیر گفت که آمار مرگ بر اثر این حادثه ممکن است به بیش از ۱۰۰ نفر افزایش پیدا کند. فرماندار کنتاکی گفت که «این احتمال وجود دارد که حداقل ده‌ها نفر از افراد گرفتار شده جان خود را از دست بدهند.» بایدن در توئیتی نوشت که صبح شنبه در جریان گردبادها قرار گرفته است. بایدن نوشت: «از دست دادن عزیزان در توفان مانند یک تراژدی غیرقابل تصور است» و «ما در حال کار با فرمانداران هستیم تا هر آنچه را که نیاز دارند تامین کنیم.» در کنتاکی وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است.

پلیس گفت که گردباد «خسارات قابل توجهی» در سراسر بخش‌های غربی این ایالت وارد کرده و «مت ساندرسون»، کلانتر هاپکینز نیز گفت که یک قطار بر اثر بادهای شدید از ریل خارج شده است. او همچنین توضیح داد که چگونه دو کودک در جریان گردباد ابتدا ناپدید شده بودند؛ اما سپس در وان حمامی که توسط باد به بیرون از خانه پرتاب شده بود، پیدا شدند. «ماروین دی» قاضی شهرستان کریگهد گفت: در منطقه آرکانزاس یک نفر جان خود را از دست داده است و ۲۰ نفر در داخل یک خانه سالمندان پس از ریزش جزئی آن محبوس شدند. سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده هشدارهایی را برای وقوع گردباد در مناطقی از ایالت‌های آرکانزاس، تنسی، میسوری و ایلینوی صادر کرد.