دست رد فرانسه بر سینه اوکراین

«کنستانت مهوت» در گزارش ۹ می در نیویورک‌تایمز نوشت: مکرون در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ در شرق فرانسه، تنها چند ساعت پس از دفاع پوتین از حمله به اوکراین به مناسبت پیروزی شوروی بر آلمان نازی، سخنرانی می‌کرد. مکرون که با پوتین برای پایان دادن به جنگ در اوکراین درگیر دیپلماسی است، با اشاره به جنگ گفت که اروپا «هر کاری را که بتواند» انجام خواهد داد تا مطمئن شود «روسیه هرگز نمی‌تواند پیروز شود.» درحالی‌که پوتین در مسکو از جشن‌های «روز پیروزی» استفاده کرد تا جنگ خود به اوکراین را به‌عنوان امتداد مبارزه با نازیسم در اروپا به تصویر بکشد، مکرون گفت: «مردم اروپا، مردم اوکراین، امروز برای آزادی می‌جنگند.» مکرون سپس با اشاره به تعطیلات دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما دو تصویر بسیار متفاوت از ۹ می ارائه کرده‌‌ایم.» مکرون در اولین سخنرانی مهم خود از زمان انتخاب مجددش به ریاست‌جمهوری فرانسه، احتمال پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک را رد کرد و گفت که روند عضویت احتمالا «دهه‌ها» طول خواهد کشید.

وی با ابراز تعهد اروپا به اوکراین گفت: اروپا به ارسال کمک‌های نظامی و بشردوستانه به این کشور ادامه خواهد داد. رئیس‌‌جمهوری فرانسه با تاکید بر اینکه «اتحادیه اروپا با روسیه در جنگ نیست» عنوان کرد: «ما، اروپایی‌‌ها، در تلاشیم تا از خودمختاری و تمامیت ارضی اوکراین دفاع کنیم تا صلح به قاره‌‌ ما بازگردد. این تنها به عهده اوکراین است که شرایط مذاکره با روسیه را تعیین کند.» مکرون گفت: «این وظیفه ماست که طرف اوکراین باشیم تا به آتش‌‌بس برسیم و به صلح دست یابیم. سپس ما برای بازسازی کشور در آنجا خواهیم بود؛ چراکه با بازگشت صلح باید تعادل جدیدی ایجاد کنیم.» مکرون ادامه داد: « هدف در قبال تصمیم یک‌جانبه روسیه مبنی بر حمله به مردم اوکراین این است که به سرعت به جنگ خاتمه دهیم و تمام توانمان را به‌کار بگیریم تا اوکراین بتواند بار دیگر کنترل اوضاع را به دست بگیرد.»

مکرون پیشنهاد کرد که به جای پیوستن به اتحادیه اروپا، اوکراین و سایر کشورهایی که تمایل به پیوستن به این اتحادیه را دارند، مانند گرجستان و مولداوی می‌‌توانند به عضویت یک «جامعه سیاسی اروپایی» جدید درآیند که کشورهای دارای ارزش‌های لیبرال اتحادیه اروپا را گرد هم خواهد آورد و در حقیقت آنها به نوعی «حلقه‌های بیرونی دولت های اروپایی» خواهند بود. او گفت: بریتانیا که اتحادیه اروپا را در سال۲۰۱۶ ترک کرد نیز می‌تواند به‌طور بالقوه به جامعه جدید بپیوندد.

مکرون گفت: «اتحادیه اروپا با توجه به سطح یکپارچگی و بلندپروازی خود، نمی‌تواند تنها راه برای ساخت قاره اروپا در کوتاه‌مدت باشد.» با این حال، مکرون توضیح نداد که این سازمان چه شکلی به خود خواهد گرفت. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان عصر دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور فرانسه در برلین از این پیشنهاد استقبال و تاکید کرد که این امر نباید بر چشم‌‌انداز کشورهایی که در حال حاضر در فرآیند پیوستن به این بلوک هستند، تاثیر بگذارد. پیوستن به این بلوک فرآیندی پرزحمت و دشوار است.

مکرون همچنین با گفتن اینکه معاهدات هدایت‌کننده اتحادیه نیاز به به‌روزرسانی دارد؛ زیرا بخش‌های وسیعی از اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری نیاز به تایید هر ۲۷ عضو دارد، مخاطبان خود را شگفت‌زده کرد. به گفته مکرون، این فرآیند تصمیم‌گیری باعث کندی در پیشرفت می‌شود. به‌عنوان مثال، می‌توان به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه اشاره کرد که باید به تایید همه کشورهای عضو بلوک برسد؛ اما در این مرحله با مقاومت مجارستان روبه‌رو شده است.