سفر سخت پوتین

گروه بین‌الملل- ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه که طی یک ماه گذشته از آفریقای‌جنوبی و مراکش دیدار کرده است، اکنون در پاریس به سر می‌برد. پوتین در این سفرها در درجه اول مقاصد اقتصادی را پیگیری می‌کند. تحلیلگران عقیده دارند که سفر پوتین به فرانسه و دیدارش با ژاک‌شیراک، رییس‌جمهور این کشور، بی‌ارتباط با سفر دوره‌ای او به آفریقا نیست.

روسیه قصد دارد حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری را در آفریقا انجام دهد. براساس اعلام پوتین این سرمایه‌گذاری به یک‌میلیارد دلار خواهد رسید.

پوتین قصد دارد به طور ضمنی موافقت فرانسه را برای این سرمایه‌گذاری جلب کند چرا که آفریقا و به خصوص مناطق شمال این قاره به طور سنتی پایگاه فرانسه به حساب می‌آید. نخستین دور مذاکرات روسیه و فرانسه در کاخ الیزه، پس از استقبال رسمی از ولادیمیر پوتین، پیرامون مسائل اقتصادی انجام شد.

پایگاه اینترنتی بیزینس‌دی از پاریس گزارش داد: پوتین و شیراک پیرامون راه‌های افزایش همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

روسیه در میان کشورهای اتحادیه اروپا روابط اقتصادی چندانی با فرانسه ندارد و همین مساله پوتین را تشویق کرده است تا موانع این همکاری‌ها را از پیش روی بردارد.

در بخش تجارت نیز وضع به همین صورت است و دو طرف روابط چندان گرمی در این بخش ندارند، نفت و گاز مهم‌ترین کالای مبادله شده بین دو کشور است و روسیه از مهم‌ترین تامین‌کنندگان انرژی در فرانسه به شمار می‌آید.

به همین دلیل روسیه نیز حریفی دست‌وپا بسته برای فرانسه در جریان این دیدار نخواهد بود.

در جریان این دیدار چندین قرارداد اقتصادی بین دو کشور بسته شد که اصلی‌ترین آنها احداث یک بزرگراه بین مسکو و سن‌پترزبورگ توسط یک شرکت بزرگ ساختمانی فرانسوی است.

همچنین شیراک و پوتین پیرامون فعالیت شوک نفتی توتال در میدان نفتی کاریاگا به بحث و تبادل نظر پرداختند. چندی است که در محافل خبری شایعه شده که پس از اخراج شل از میدان نفتی ساخالین ۲، اکنون دولت روسیه قصد دارد کمپانی توتال را از میدان نفتی دیگری اخراج کند.

این شایعه از آنجا قوت گرفت که نیکلای گادکوف، سخنگوی روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد مجوزهای توسعه کمپانی توتال در میدان نفتی کاریاگا می‌تواند تحت شرایطی لغو شود.

۵۰درصد این میدان نفتی در دست توتال است، ۴۰درصد آن به کمپانی نروژی هیدرو اختصاص دارد و بقیه آن در دست روسیه است. تحلیلگران عقیده دارند که روسیه سهم بیشتری از این میدان می‌خواهد.

اما پوتین در دیدار با شیراک با اشاره به قرارداد توتال گفت: مجوزهای کمپانی توتال کماکان به قوت خود باقی است و به عقیده من در مورد شایعاتی که در این مورد به گوش می‌رسد، بزرگ‌نمایی شده است.

پوتین در ادامه با اشاره به مذاکراتش با شیراک گفت: ما مذاکراتی روشن و صریح با یکدیگر داشتیم و در مورد تمام سوالات موجود به بحث نشستیم و امیدوارم نکات مورد توجه طرفین روشن شده باشد.

اما حمله به پوتین در جریان سفر به فرانسه به همین جا خاتمه نیافت. دیروز آنگلا مرکل در جریان ضیافت مشترک با شیراک و پوتین در شمال فرانسه عملا نسبت به اخراج کمپانی شل از میدان ساخالین ۲ اعتراض کرد و این کار روسیه را حرکتی نسنجیده دانست. مرکل در جریان این دیدار خواستار رفع موانع و مشکلات پیش روی شل در این پروژه از طریق گفت‌وگو و عمل به چارچوب‌های بین‌المللی در این مساله شد.

خبرگزاری فرانسه در تحلیل سفر پوتین به فرانسه نوشت: روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز اتحادیه اروپا است. اما این کشور طی یک سال گذشته از خود چهره یک فروشنده نامطمئن را به جا گذاشته است. مجموعه رفتارهایی که پارسال بر سر گاز صادراتی روسیه از طریق اوکراین به اروپا رخ داد، اکنون در آستانه فصل سرما یک بار دیگر اروپا را به فکر انداخته است که مبادا حوادث پارسال بار دیگر تکرار شود.

کارشکنی روسیه در استخراج و اکتشاف شرکت‌های غربی در میادین نفت و گاز این کشور حساسیت کشورهای اروپایی را بیش از گذشته برانگیخته است.

به همین دلیل در حالی که سفر پوتین به فرانسه در جریان است، دومنیک دوویلپن نخست‌وزیر فرانسه اعضای اتحادیه اروپا را برای یک گردهمایی به منظور بررسی وضعیت انرژی در اروپا فراخواند.

این گردهمایی با حضور تامین‌کنندگان انرژی اروپا به ویژه انرژی گاز انجام خواهد شد. در مجموع تحلیلگران سفر پوتین به فرانسه را سفری کم‌دستاورد برای روسیه می‌دانند چرا که او بیش از آن که برای سرمایه‌گذاری دعوت شود در طول این سفر به خاطر تصمیمات دولتش در قبال شرکت‌های نفتی خارجی شماتت شده است.